Чорний супрематичний квадрат -Музей українського живопису

Чорний супрематичний квадрат

alt

Казимир Малевич. «Чорний супрематичний квадрат», 1915. Полотно, олія. 79,5 х 79,5 см. Зберігається в Державній Третьяковській галереї в Москві.

Цю картину, написану в заснованому ним стилі супрематизму, Малевич вважав вершиною своєї творчості. Робота була виконана Малевичем влітку та восени 1915 року. За твердженням художника, він писав її декілька місяців. Початкова назва «Чорного квадрата», під яким він значився в каталозі, була «Чотирикутник». Не маючи строго прямих кутів, з точки зору чистої геометрії він дійсно був чотирикутником, це була не недбалість автора, а принципова позиція, прагнення створити динамічну, рухливу форму.

Робота була виставлена на останній футуристичній виставці «0.10», що відкрилася в Петербурзі 19 грудня 1915 року. Серед тридцяти дев’яти картин, виставлених Малевичем, на найвиднішому місці, в так званому «червоному кутку», де зазвичай вішають ікони, висів «Чорний квадрат».

Згодом Малевич виконав декілька копій «Чорного квадрата» (за деякими даними, сім). Достовірно відомо, що в період з 1915 до початку 1930-х років Малевич створив чотири варіанти «Чорного квадрата», які відрізняються малюнком, фактурою і кольором. Один з «Чорних квадратів», написаний в 1923 році, є частиною триптиха, в який також входять «Чорний хрест» і «Чорний круг».

Малевичем також були написані картини «Червоний квадрат» (в двох екземплярах) і «Білий квадрат» («Супрематична композиція» — «Біле на білому») — один.

На думку багатьох критиків: «В історії світового мистецтва немає, напевно картини з більш гучною славою, ніж «Чорний квадрат» Казимира Малевича, немає твору, що викликав появу стількох інших творів, .. немає артефакту, що має подібну постійну актуальність».