Аркадські пастухи -Музей українського живопису

Аркадські пастухи

alt

Нікола Пуссен, «Аркадські пастухи» (Et in Arcadia Ego), 2-й варіант, 1650—1655. Полотно, олія.  87 × 120 см. Музей Лувр, Париж.

Пуссен написав дві картини на цей сюжет. Перед нами друга з них (а більш рання, датована 1628-30 роками, зберігається в Великобританії). На ній зображений куточок Аркадії, гористої місцевості в Греції. У літературній традиції Аркадія — синонім ідилічної країни, де люди живуть за давніми і мудрими законами в повній згоді з природою. Пасуть стада і обробляють свої сади.

Пастухи на картині Пуссена стоять біля могили з написом «Et in Arcadia ego». Цей напис перекладають по-різному. Для нас більш звичний переклад — «І я був в Аркадії». Сенс напису зводиться до наступного: той, хто лежить під цим надгробком, теж колись жив у щасливій Аркадії, але і там смерть знайшла його і повела під похмурі склепіння свого підземного царства. Таким чином, ми знову зустрічаємося з однією з вічних тем у культурі — темою тлінності земного існування і неминучості смерті.

Один пастух уважно вчитується в напис, інший, замислившись, схилив голову, третій, показуючи на кам’яний надгробок, запитально і тривожно дивиться на свою супутницю. Жінка перебуває на передньому плані на тлі класичного пейзажу, блакитні і жовто-золотисті фарби якого гармоніюють з її одягом. Її фігура спокійна і велична, жінка філософськи ставиться до смерті, розуміючи її неминучість. Цей персонаж втілює елегійний настрій, яке, ймовірно, і хотів висловити Пуссен своєю картиною.

Існує ще одне досить похмуре трактування. Байдужа жіноча фігура — це сама смерть, і напис зроблено від її імені. «Я, смерть, є навіть в Аркадії».

Композиція полотна проста і впорядкована, все підпорядковано законам класичної краси: холодний колір неба і теплі тони переднього плану, краса оголеного людського тіла на тлі каменю. Все це викликає відчуття спокою і душевної рівноваги.

«Аркадські пастухи» належать до найзнаменитіших робіт Пуссена, але, на жаль, нам майже нічого не відомо про історію її створення. Перша згадка про неї відноситься лише до 1685 року, коли картина була придбана королем Людовіком XIV, який протягом цілих 20 років тримав її у своїх внутрішніх покоях і показував тільки обраним.

…Композиція «Пастухів» відтворена на новому надгробку Пуссена, спорудженому в 1832 році на його могилі в римській церкві Сан-Лоренцо.