9 декабря -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
+38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68
Музей працює: середа – неділя з 11.00 – 19.00
Понеділок - вівторок – ВИХІДНІ ДНІ

9 декабря

Народився Поль Жозеф ШЕНАВАР (9 грудня 1808, Ліон - 12 квітня 1895, Париж) - французький історичний живописець. Представник Ліонської школи в живопису.

Від 1825 року навчався в Національній вищій школі образотворчих мистецтв в Парижі. Займався в майстерні Ерсана, пізніше у Делакруа і Енгра. Продовжив навчання в Італії, під час дворазової поїздки туди. Став відомим вперше 1833 року, коли представив на конкурс картину «Засідання національних зборів у 1789 р.», за яку йому, з політичних міркувань, премія не була присуджена. Під впливом німецької філософії та живопису, П. Шенавар вважав, що метою мистецтва повинна бути гуманітарна і цивілізаційна місія.

Незабаром після революції 1848 року тимчасовий уряд доручив П. Шенавару розписати паризький Пантеон низкою настінних картин, що зображують основні моменти всесвітньої політичної та культурної історії - від створення світу до Великої французької революції. Він з радістю взявся за цю справу, яка була здійсненням проекту, задуманого їм ще в Італії і для якого ще там у нього були виготовлені ескізи кількох сюжетів. Шенавар встиг намалювати картони майже половини картин, коли Пантеон був знову перетворений в церкву, історичний живопис на його стінах був визнаний недоречним, і художнику довелося припинити розпочату працю. Його готові картони («Всесвітній потоп», «Смерть Зороастра», «Перехід через Рубікон», «Час Людовика XIV» і ін.) виставлені в Луврі, були зустрінуті похвалою любителів мистецтва і художників, як твори чудові за оригінальністю і глибиною своєї філософської ідеї, за вірністю духу історії, за ясності композиції і по майстерному, широкому прийому виконання.

Фрагмент картини «La Divina Tragedia». Музей Орсе, Париж


Народився Лев Феліксович ЛАГОРІО (9 грудня 1826, Феодосія — 17 листопада 1905, Петербург) — відомий художник-мариніст. Перший учень Айвазовського, його підмайстер, представник кіммерійської школі живопису.

Народився у Феодосії в родині неаполітанського віце-консула. Рано виявивши здібності і потяг до малювання, Лев Лагоріо в 1839–1840 рр. потрапив до майстерні І. К. Айвазовського. У 1843 році А. І. Казначеєв, таврійський губернатор, привіз художника-початківця до Петербурга, де Лагоріо поступив до Академії мистецтв у пейзажний клас до М. Н. Воробйова. Юнака особливо захоплювало зображення моря. З метою вдосконалення майстерності мариніста в 1845 р Лагоріо здійснив подорож на військовому фрегаті «Грозящий», а рік по тому на власному човні плавав по Фінській затоці.

У 1850 р Лагоріо закінчив Академію мистецтв з великою золотою медаллю і званням класного художника I ступеня, що давало право на пенсіонерську поїздку за кордон. Але спочатку художник був відправлений на Кавказ «для написания тамошних видов». Гори Кавказу назавжди полонили Лагоріо. З 1853 по 1860 р. Лагоріо перебував за кордоном в пенсіонерській поїздці, звідки привіз близько 30 картин. В італійських видах проявився той особливий неповторний почерк Лагоріо, якому він буде слідувати потім майже все життя. Для художника не було другорядних, нічого не значущих деталей, які інші художники могли опустити. У Лагоріо все написано точно до найдрібніших деталей. «За особенное искусство и познания в художествах» Лагоріо отримав звання профессора пейзажного живопису.

«Морський пейзаж», 1886

Лагоріо писав маріни, пейзажі, жанрові сцены, портрети і батальні композиції. Для живопису Лагоріо 1860-х років характерний інтерес до яскравих ефектів сонячного освітлення, що продовжувало традиції пізнього романтизму. Лише на початку 1870-х років наступив перелом: художника перестають захоплювати зовнішні ефектні, сонячні пейзажі, зате з'являються «мужні» теми бурі або аварії корабля на морі або ж барвисто монотонні, але витончені місячні ночі. Змінюється і палітра: фарби стають холоднуватими, за що критики називають їх «вицвілими». Але в цьому художник знаходить більше природності, ніж в ефектах яскравого освітлення.

«Маяк», 1895

З 1870-х років однією з найчастіших у творчості Лагоріо стає тема Криму. В Судаку він мав майстерню, куди щоліта виїжджав на етюди. Як і багато російських художників, брав участь як кореспондент в російсько-турецькій війні 1877–1878 рр. В 1880-1890-ті роки Лагоріо написав серію картин, що зображують міста Криму, а також Кавказу і Константинополя з боку рейду в штиль. Починаючи з 1880-х рр. Лагоріо багато працював аквареллю. У 1900 р. Л. Ф. Лагоріо був обраний почесним членом Академії мистецтв — своєрідний знак гідного внеску в російський живопис.

«Дача», 1892. Луганський обласний художній музей


Марія Дмитрівна РАЄВСЬКА-ІВАНОВА (1840, с. Гаврилівка Барвінівського р-ну Харківської обл. — 9 (?) грудня 1912, м. Харків) — українська живописець і педагог, перша жінка в Російській імперії, якій Петербурзька академія мистецтв надала звання художника.

Народилася в заможній родині землевласників. Отримавши якісну домашню освіту, молода дівчина їде до Європи. У Дрездені вивчає німецьку мову та літературу, у Міланській академії наук — лінгвістику, історію, зоологію та геологію, слухає лекції у Сорбоні та Празі. Марія Дмитрівна була однією з найосвіченіших жінок свого часу. У Дрездені, у майстерні професора Ергардта, вона навчилася малюванню та живопису, у скульптора Кірхгода брала уроки ліплення.

У 1868 році вона перша з російських жінок склала іспит у Імператорській академії мистецтв на звання вільного художника. На початку 1869 року Марія Дмитрівна відкрила в Харкові першу в Російській імперії приватну школу рисування та живопису (з загальнодоступною платою, для незаможних - безкоштовно). Академія мистецтв надала Раєвській-Івановій звання Почесного вільного общника Академії, а на першій Всеросійській виставці рисувальних шкіл, влаштованій з ініціативи художника Крамського, її школа отримала другий диплом, випередивши навіть знамените Строгановське училище. За 27 років школа випустила 885 учнів. Серед них відомі художники та архітектори: С. Васильківський, А. Данилевський, П. Левченко, К. Первухін, О. Бекетов та ін. Крім того, школа підготувала сотні професійних гравірувальників, ретушерів, іконописців, театральних декораторів, викладачів креслення та малювання у гімназіях.

У 1896 Марія Дмитрівна передала школу місту (на базі школи в тому ж році була створена міська школа рисування і живопису, а в 1912 - художнє училище; зараз це - Харківська державна академія дизайну і мистецтв).

Представник академізму. Створила ряд полотен (масло і акварель). У 1869 році в Харкові пройшла перша виставка її робіт. Марія Раєвська-Іванова автор підручника «Абетка малювання для сім'ї та школи» (1879), в якому були поміщені двісті її малюнків, і керівництва «Прописи елементів орнаменту для технічних шкіл», а ще, крім того, статей і брошур з художньо-педагогічних питань. Похована Раєвська-Іванова в рідному селі Гаврилівка.

«Автопортрет з моделлю», 1882


Родился Николай Николаевич КАРАЗИН (9 декабря 1842, Ново-Борисоглебская слобода на Харьковщине — 19 декабря 1908, Гатчина) — русский художник-баталист и писатель, участник Среднеазиатских походов.

Внук основателя Харьковского университета Василия Назаровича Кара́зина и известного русского историка, автора «Деяний Петра Великого» Ивана Ивановича Голикова. Окончил 2-й Московский кадетский корпус, служил драгунским офицером, участвовал в усмирении Польского восстания 1863—64 гг. С детства чувствуя большое влечение к живописи, Каразин в 1865 году вышел в отставку и поступил в Академию художеств, где два года работал под руководством известного баталиста Б. П. Виллевальде. В 1867 году Каразин покинул Академию, чтобы принять участие в походе на Бухару. В Туркестане Каразин познакомился с В. В. Верещагиным.

В 1874 и 1879 гг. Каразин, как художник, участвовал в географических экспедициях в Центральную Азию, получил высшие награды на географических выставках Парижа и Лондона. В Сербско-турецкую и Русско-турецкую войны 1877—78 гг. Каразин был военным корреспондентом-иллюстратором. В 1880-х гг. Каразин создал семь больших батальных картин на темы из похода русских войск в Хиву и Бухару. Но свою славу первого в России акварелиста и лучшего рисовальщика-иллюстратора он заслужил многочисленными работами акварелью, карандашом и пером. Мир произведений Каразина — преимущественно восточные окраины империи. Он также оформлял книги Н. В. Гоголя, Д. В. Григоровича, Ф. М. Достоевского, Н. А. Некрасова, А. С. Пушкина, Л. Н. Толстого, И. С. Тургенева и многих других. В 1907 году Н. Н. Каразин был избран членом Академии Художеств. Литературные произведения Каразина составляют 25 томов.

«Переправа туркестанского отряда через Амударью, 1873 год», 1889


Народився Лауріц ТУКСЕН (9 грудня 1853, Копенгаген - 21 листопада 1927, Копенгаген) - данський художник і скульптор, придворний художник російського імператора Олександра III, професор копенгагенської Академії мистецтв.

Мистецьку освіту здобув у данській Королівській академії мистецтв, де навчався разом з іншим класиком датського мистецтва П. С. Крейєром. Вже під час навчання в академії показав себе одним з найбільш обдарованих учнів. У 1870 вперше відвідав Скаген (згодом він був тісно пов'язаний з творчою групою Скагенські художники), потім (у 1880-х - 1890-х роках) багато подорожував по Європі. Під час цих поїздок художник написав кілька портретів членів різних королівських сімей, в тому числі данського короля Крістіана IX, королеви Великобританії та Ірландії Вікторії і російської імператорської сім'ї.

У 1880-х роках був першим керівником Вільної художньої школи в Копенгагені, створеної групою художників, обурених консервативною системою викладання в Королівській академії мистецтв. У 1901 році, після смерті своєї першої дружини Урсули, вдруге одружився з норвежкою Фредерікою Трешоу і оселився з нею в Скагені, на півночі Ютландії, в місцевій колонії художників. Повернувшись в Копенгаген, Туксен літні місяці проводив у Скагені, де зображав на полотні місцеві пейзажі, квіти в саду, писав портрети членів своєї сім'ї і друзів. Писав також полотна, присвячені історичній тематиці.

«Коронація Миколи II в Успенському соборі Московського Кремля 14 травня 1896 року». 1898. Ермітаж


Родился Николай Васильевич ХАРИТОНОВ (9 декабря 1880, Ярославская губ. — 30 сентября 1944, Нью-Йорк) — русский художник, живописец академической школы, ученик Ильи Репина.

Родился в крестьянской семье. После окончания сельской школы двенадцатилетним подростком приехал в Петербург. Работал в писчебумажном магазине и в мастерской по изготовлению вывесок. Около 1895 года уехал на Валаам, стал послушником в монастыре, два года писал иконы. Вернулся в Петербург, посещал Рисовальную школу Общества Поощрения Художеств и частную мастерскую Л. Дмитриева-Кавказского. В 1901 году поступил вольнослушателем в Петербургскую Академии Художеств. С 1902 учился в мастерской И. Е. Репина. В 1909 году Н. Харитонову за картину «Икар» было присвоено звание художника. Он работал в Петербурге, писал портреты и жанровые сцены, пейзажи Русского Севера и Кавказа. Участвовал в весенних выставках в залах Академии художеств и выставке Товарищества Передвижных Художественных выставок (1916). Харитонов получил премии конкурса им. А. Куинджи за картины «Няня» и «Дама в чёрном», премию Общества Поощрения Художеств по жанровой живописи и юбилейную премию им. принцессы Евгении Ольденбургской за картину «На качелях».

В 1912 году путешествовал по Европе, работал в Париже, занимался в Мюнхенской академии художеств. В 1919 году Николай Харитонов эмигрировал в Королевство Сербов, Хорватов и Словенцев, с 1923 жил в Нью-Йорке, принял американское гражданство. Работал как портретист.

«Автопортрет» «Цыганка», 1909


Народився Марк ГЕРТЛЕР (9 грудня 1891, Лондон - 23 червня 1939, там само) - англійський художник.

Походив з родини єврейських емігрантів з Австро-Угорщини (нині - територія Польщі). Отримавши стипендію, вивчав живопис у престижній лондонській Школі витончених мистецтв Слейд (1908-1912). Під час навчання малював переважно портрети членів своєї сім'ї, в першу чергу - матері. У цей період Гертлер познайомився з такими художниками, як Пол Неш, Едуард Водсворт, Крістофер Невінсон, Стенлі Спенсер; був в близьких відносинах з ексцентричною художницею Дорою Каррінгтон.

Марк Гертлер був відомий в Англії початку XX століття як чудовий портретист і пейзажист. Писав також натюрморти. Член Нового англійського мистецького клубу (NEAC). На початку 1920-х років у Гертлера виявляють туберкульоз, і він змушений провести курс лікування в санаторії. У 1930-х роках художник викладає у Вестмінстерській Школі мистецтв. У цей час картини Марка Гертлера ледь продавалися. Організована в кінці 30-х років виставка його робіт провалилася, незабаром після того художник покінчив життя самогубством у своїй майстерні.

Автопортрет, 1920 «Сортувальники фруктів»


Народився Михайло Олександрович ВЕРБОВ (9 грудня 1896, Катеринослав (нині - м.Дніпро) - 4 квітня 1996, Нью-Йорк) - живописець, графік. Мав репутацію «портретиста королів і президентів», останнього учня Іллі Рєпіна.

З сім'ї аптекаря. Дитинство і юність провів у єврейському середовищі в Середній Азії. 1914 року прийняв православ'я. Навчався на юридичному факультеті Петроградського університету (від 1915). У тому ж році познайомився з І. Ю. Рєпіним і став часто бувати в його садибі Пенати. Кілька місяців займався у Вищому художньому училищі живопису, скульптури і архітектури при ІАМ. Служив учителем малювання в Ташкентській середній школі (1918-1920). Навчався в московському ВХУТЕМАСі (1920-1923) у Д. М. Кардовського. У 1923 брав участь в останній виставці Союзу російських художників.

1924 року виїхав до Франції, в 1930-х оселився в США. Швидко здобув собі популярність «блискучого» портретиста. Виконав живописні та олівцеві портрети художників, музикантів, державних і громадських діячів: І. Буніна, О. Керенського, Ф. Шаляпіна, Е. Гілельса, К. Коровіна, Т. Руффо, В.-Ч . Осборна, Г. Куртлайна, Е. Вуйара, І. Ганді та інших. Автор портретів короля Швеції Густава V, короля Іспанії Альфонса XIII, румунських королів Фердинанда I і Кароля II, короля Іспанії Хуана Карлоса і югославської королеви Олександри. У роки Другої Світової війни створив 100 портретів морських піхотинців США для їхніх матерів. Викладав живопис в Колумбійському університеті в Нью-Йорку. Член-кореспондент Академії красних наук в Римі (від 1973).

«Портрет Остроухова»


9 грудня 1912 року Монреальський музей красних мистецтв (фр. Musée des beaux-arts de Montréal) прийняв відвідувачів у новій будівлі.

Найстаріший художній музей Канади, один з найвідоміших музеїв Північної Америки. Заснований 1860 року як Асоціація образотворчих мистецтв. Музей відкрився 1879 року в першому будинку в історії Канади, побудованому спеціально для розміщення колекції творів мистецтва. Але з часом площ музею стало не вистачати, і за проектом братів Максвелів було побудовано нинішній будинок музею в стилі неокласицизму.

У музейній колекції понад 33 тисячі експонатів, від античності до наших днів, велика частина яких подарована музею монреальськими меценатами. В експозиції представлено декоративне мистецтво, мистецтво Канади, мистецтво зарубіжних країн, сучасне мистецтво, картини старих майстрів, гравюри і малюнки. У колекції є також цінне зібрання старовинних тканин, англійської порцеляни і найбільше в світі зібрання скриньок для чаю, використовуваних під час японської чайної церемонії.

У колекції музею представлені роботи Ель Греко, Тиціана, Пітера Брейгеля-молодшого, Нікола Пуссена, Джованні Тьєполо, Джованні Кастільоне, Сольваторе Рози, Жака Белланжа, Жоржа Руо, Мартіна Шонгауера, Жоржа де Фера, Фердинанда Годлера, Анрі Лемана, Альбера-Ернста Каррьє -Белез, Жана Батіста Коро, Франсуа Буше, Маріотто Альбертінеллі, Фелікса Валлоттона, Джеймса Енсора і багатьох інших художників, скульпторів і граверів.

Будинок музею Із зібрання музею: Пітер Брейгель-молодший. «Повернення з гостей», після 1616


Народився Валерій Болеславович ГОЛИНСЬКИЙ (9 грудня 1951, Калінінград) - живописець, заслужений художник АР Крим (2001). Заслужений художник України (2007). Лауреат премії АР Крим.

У 1973 році закінчив Ворошиловградське художнє училище, в 1981-му - Київський державний художній інститут (майстерня станкового живопису, керівник професор В. В. Шаталін). Від 1987 року член Національної спілки художників України. З 2004 року викладає в Кримській філії Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, доцент.

Для відображення нерозривного зв’язку часів художник перетворює реальність на чудернацький світ, використовує умовність і стилізацію. Малюнок, об’єм, простір у Голинського розчиняються у динаміці кольорових плям. Основні роботи: «Кримський двір» (2000), «Пілігрим» (2000), «Біля джерела» (2001), «Сон. Старе місто» (2004), «Запах літніх трав» (2007), «Поклоніння волхвів» (2008).

«Продавець мушлів», 1996