9 ноября -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
(056) 794 09 88, +38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68
Музей працює: середа – неділя з 11.00 – 19.00
Понеділок -вівторок – ВИХІДНИЙ

9 ноября

Мартін КОБЕР (бл. 1550 у Вроцлаві - 9 листопада 1598, Краків чи Варшава) - німецький придворний живописець при королівському дворі Польщі.

До прибуття в Польщу був мандрівним живописцем в Німеччині. До Польщі він перебрався з Магдебурга і став придворним живописцем короля Стефана Баторія. Після смерті короля в 1586 році виїхав до Вроцлава і звідти в Прагу, де влаштувався при дворі імператора Рудольфа II, де був звільнений від ремісничих обов'язків. У 1590 році повернувся до Польщі і працював у Кракові та Варшаві придворним живописцем Сигізмунда III Вази.

Мартін Кобер був першим в Польщі живописцем-портретистом. Їм на високому художньому рівні написані кілька портретів володарів Польщі.

Портрет Сигізмунда III Вази, бл. 1590 Портрет Анни Ягеллонки, бл. 1595


Арт ван дер НЕР (1603/1604, Горінхем - 9 листопада 1677, Амстердам) - голландський живописець епохи Золотого століття; родоначальник жанру нічного пейзажу.

Юність художника пройшла в рідному місті в Південній Голландії. Найвизначнішими художниками Горінхемі в той час були брати Йохим і Рафаель Говертс Кампхейзен. Останній став учителем ван дер Нера, крім того, Арт одружився на його сестрі. Близько 1632 року молода сім'я переїхала в Амстердам, де у них народилося шестеро дітей. Не маючи можливості прогодувати сім'ю своїм ремеслом, живописець став власником шинка. Однак настало банкрутство, майно ван дер Нера було описано. Картини, написані ним, цінувалися вкрай низько - в середньому, по п'ять гульденів за полотно. Останні півтора десятиліття художник прожив у злиднях. Старший син ван дер Нера, Еглон, також став художником.

Основну увагу голландець приділяв створенню зимових і нічних пейзажів. Його твори - приклади успішного вирішення проблеми освітлення. Багато картин Арта ван дер Нера присвячені нічним пожежам, сюжетом декількох з них стала пожежа 1652 року, яка знищила стару Амстердамську ратушу. У музеях і галереях світу зберігається близько 150 полотен його пензля.

«Річковий пейзаж в місячному світлі», бл. 1645. Державний музей, Амстердам


Народився Поль СЕРЮЗЬЄ (9 листопада 1864, Париж - 7 жовтня 1927, Морле, Фіністер, Бретань) - французький художник. Учень Поля Гогена, він став одним із засновників символістської художньої групи «Набі».

Його батько був директором парфумерної фабрики. Він мріяв, щоб син пішов по його стопах і зробив успішну кар'єру комерсанта. Однак Поль ще під час навчання в школі виявляє інтерес до живопису. Юнакові все ж вдалося добитися дозволу батьків на заняття мистецтвом. У 1886 р Серюзьє вступив до Академії Жюліана в Парижі. Першою картиною, завдяки якій Серюзьє досяг успіху, стала робота «Майстерня бретонського ткача». Вона була представлена на виставці 1888 року.

У 1888 р він побував у Гогена в Понт-Авені. Під керівництвом Гогена Серюзьє пише пейзаж на коробці з-під сигар: ця робота буде служити художнику талісманом. Обговорення з друзями нових тенденцій у живопису призвело в результаті до утворення групи «Набі», ідейним натхненником якої і став Серюзьє.

«Меланхолія» («Бретонська Єва»), бл. 1891. Музей Орсе, Париж

Серюзьє багато переймає у Гогена і спочатку навіть відверто наслідує йому, але незабаром виробляє свій неповторний стиль, використовуючи метод клуазонізма, тобто створення в картині чітко відокремлених одна від одної площин.

Серюзьє викладав в Академії Рансон. Деяким підсумком творчих пошуків Серюзьє стала виставка його робіт, що відбулася в 1919 році. У 1921 р він опублікував книгу «Абетка живопису», в якій сформулював своє бачення основ творчості.

Портрет Поля Серюзьє - Жорж Мішеле «Дощ», 1893. Музей Орсе, Париж


Народився Магнус ЕНКЕЛЬ (9 листопада 1870, Фредеріксхамн - 27 листопада 1925, Стокгольм) - фінський художник.

Народився в сім'ї вікарія. Живопис вивчав в Гельсінкі в 1889-1891, працював в традиціях натуралістичної школи. У 1891 році Магнус їде в Париж, де вступає до Академії Жюліана. У цей період Енкель захоплюється символізмом, підпадає під вплив містицизму Жозефа Пеладана і творчо - живопису Пюві де Шаванна і Едуарда Мане.

Розчарувавшись в паризькому містицизмі, художник в 1894-1895 роках здійснює подорож по Італії, відвідує Мілан, Венецію і Флоренцію, а потім їде до Швейцарії і Німеччини, де знайомиться з роботами Арнольда Бекліна. На рубежі XIX-XX століть Енкель пориває з символізмом, і його живопис набуває яскравих фарб, характерних для постімпресіонізму. У 1907 році Енкель отримує замовлення на створення фресок для бокового вівтаря в Кафедральному соборі Тампере. На гігантській картині розміром 10 на 4 м художник зобразив Воскресіння з мертвих і Вознесіння на небеса представників всіх рас людських.

«Фавн», 1914


Народився Михайло Сергійович ДМИТРЕНКО (9 листопада 1908, м. Лохвиця Полтавської губ. – 8 березня 1997, м. Детройт, США) – маляр-монументаліст, портретист, графік, історик мистецтва. Завоював славу одного з найвизначніших майстрів релігійного живопису.

Народився у сім’ї лікаря-фармацевта. Середню освіту здобув у Лохвицькому реальному училищі. Першими вчителями з малювання були місцеві професійні маляри Ф. Артамонов, В. Журавльов. Навчався у Київському художньому інституті (1926–1930). Розвинув свій талант на національних традиціях під впливом видатного майстра, професора Федора Кричевського. На його запрошення працював доцентом кафедри рисунка архітектурного факультету. Виставлявся у Києві, Харкові, Донецьку та ін. містах. 1939 переїхав до Львова. Під час німецької окупації став одним із організаторів Спілки українських образотворчих майстрів (СУОМ), організовував їх виставки. Найбільш представницькою була виставка митців Галичини (1942), присвячена 25-річчю заснуванню Української АМ у Києві. На прохання митрополита А. Шептицького здійснив розпис церкви у Городку Ягелонському поблизу Львова.

«1932-1933»

Після закінчення Другої світової війни разом з маляром, мистецтвознавцем С. Городинським та ін. майстрами, що опинилися на чужині, налагоджував українське мистецьке життя за кордоном. Брав участь в організації художніх виставок у Мюнхені, Регенсбурзі та інших містах Баварії. Наприкінці 1940-х вирушив до Канади, у 1951–1957 жив у Торонто, де спільно з В. Балясом та І. Кубарським виконав розписи православного собору св. Володимира. Переїхавши до США, від 1962 жив у Чикаго. Тут займався створенням за власними ескізами у різних техніках (фреска, мозаїка, вітраж, живопис) величних композицій і оздоблював ними католицькі і православні храми. Був також талановитим портретистом, графіком, дослідником історії мистецтв. Оформляв книги, ілюстрував твори письменників. В Українській АМ (м. Київ) засновано премію ім. М. Дмитренка за кращу академічну роботу з живопису.

«Остання вечеря»


Народився Іван Павлович КОПАЄНКО (9 листопада 1934, с. Першокостянтіновка Одеської (нині – Херсонської) обл.) - кримський художник і графік. Заслужений художник України (2006). Заслужений діяч мистецтв АР Крим.

У 1957 році закінчив Кримське художнє училище, в 1964 році - Московський поліграфічний інститут. Член Спілки художників СРСР з 1969 року. І.П.Копаенко - учасник багатьох всесоюзних, республіканських виставок. Персональні виставки: Севастополь, Сімферополь, Красноперекопськ. Роботи художника вирізняє гостра експресія ліній і кольору, імпульсивність, тонкий психологізм. Земля і хліб, земля і люди, земля людей і для людей - лейтмотив творчості Івана Копаєнка.

«Журавлі на березі моря»


Народився Микола Сергійович МОРГУН (9 листопада 1944, Сімферополь - 30 березня 2017, там само) - кримський художник. Пейзажист, портретист, майстер натюрморту. Заслужений художник України (2004); заслужений діяч мистецтв АРК.

У 1959 - 1964 рр. навчався в Кримському художньому училищі ім. М.С. Самокиша (педагоги: Петров І.С., Пузиревич О.О, Шипов А.М, Хараборіна В.Г.). Від 1964 по 1973 рр. - навчання в Київському державному художньому інституті (нині Академія). Педагоги: Пузирков В. Г., Пламеницький А. І., Тихий І. А., Виродова В.Г. У 1973 - 2001 рр. викладав в Кримському художньому училищі. Від 1978 року - член Спілки художників СРСР. З 2005 року - голова правління Кримської організації Національної спілки художників України.

«Перед виступом»


Народився Володимир Ілліч АФАНАСЬЄВ (9 листопада 1953, Дніпропетровськ, нині – м.Дніпро) – український живописець.

Закінчив Київський державний художній інститут у 1982. Член Національної спілки художників України від 1995. Учасник численних обласних і загальноукраїнських виставок, в тому числі бієнале «Пан-Україна 95», «Мальовнича земля Придніпров’я» та ін. Роботи Володимира Афанасьєва представлені в Дніпропетровському художньому музеї.

«Річка Оріль»


9 листопада 2015 року картина італійського художника початку XX століття Амедео Модільяні «Оголена, що лежить» була продана на аукціоні Christie's за $ 170,4 млн і зайняла друге місце в неофіційному рейтингу найдорожчих картин, які йшли з відкритих торгів. Полотно пішло до покупця з Китаю, який робив ставки по телефону, всього за 9 хвилин і увійде до збірки приватного Музею Лонг, розташованого в Шанхаї.

Початкова ціна «Оголеної, що лежить» склала $ 100 млн - причому за умовами аукціону власниця картини - дочка італійського колекціонера Джанні Маттіолі - отримала б цю суму при будь-якому результаті торгів. Таким чином, це полотно стало найдорожчою роботою живописця: попередній максимум для картин Модільяні становив $ 71 млн.

«Оголена, що лежить» - картина з серії із 30 портретів у стилі ню, яку замовив Амедео його покровитель — польський поет Леопольд Зборовський. 3 грудня 1917 року була відкрита виставка цих робіт Модільяні в галереї Берти Вейль. Галерея розташовувалася навпроти поліцейської дільниці, і стражі закону, обурені видом виставлених ню Модільяні, змусили останнього закрити експозицію всього через кілька годин після відкриття.

Амедео Модільяні. «Оголена, що лежить», 1917