9 июня -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
(056) 794 09 88, +38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68

9 июня

Народився Пітер Янс САНРЕДАМ (9 червня 1597, Ассенделфт — 31 травня 1665, Гарлем) — нідерландський живописець, рисувальник і гравер.

Батько Ян Пітерзон Санредам (1565–1607) — був гравером. Син — майстер архітектурного пейзажу. Працював у Гарлемі. Зображував головним чином церковні інтер'єри та міські площі. Для церковних інтер'єрів Санредама, що створюють настрій спокою і ясності архітектурного образу, характерне зображення всього вільного простору церкви із переважанням прямої фронтальної перспективи, м'якого розсіяного світла і невеликої кількості фігур. Роботи Санредама зберігаються в музеях Нідерландів, ФРН, Австрії, Франції, Великобританії, Іспанії, Польщі, Угорщини, США. У 2000-2001 його ретроспектива була представлена в Центральному музеї Утрехта.

«Стара ратуша в Амстердамі», 1657. Державний музей, Амстердам


Народився Мікаель АНКЕР (9 червня 1849, Рутскер, Борнхольм - 19 вересня 1927, Скаген) - знаменитий данський художник, представник данського імпресіонізму, один із засновників колонії художників у Скагені.

У 1871-75 роках навчався в Академії мистецтв у Копенгагені, займався в майстерні П. С. Крейєра. Здійснив поїздку в Париж, де продовжив навчання у Пюві де Шаванна. Анкер приїхав до Скагена в 1874 році і приєднався до колонії художників, яка там тоді формувалася. У 1880 році він одружився на уродженці Скагена, молодій художниці Анні Бреннум.

Анкер відомий картинами з життя місцевих рибалок і портретами. Одним з основних мотивів його творчості була боротьба людини зі стихією. Безліч робіт Анкера присвячені драматичним і небезпечним епізодами з життя ютландських рибалок. Анкер не залишав без уваги і сцени з сільського побуту: він писав сільських жителів, привносячи в їх образи елементи романтики, данського національного колориту і поетичності. На багатьох картинах Анкера зображені і люди з високих сфер суспільства.

Адріан Стокс, незакінчений портрет Мікаеля Анкера «Відплиття червоного рятувального катера», 1920


9 червня 1865 був затверджений офіційний статут Санкт-Петербурзької артілі художників - першої в історії російського образотворчого мистецтва незалежної творчої організації, створеної художниками для взаємної підтримки.

Виникла в 1863 році за ініціативою І. М. Крамського к наслідок «Бунту чотирнадцяти» - відмови кращих випускників Імператорської Академії мистецтв від участі в конкурсі на велику золоту медаль. Відраховані з Академії, молоді художники втратили майстерні і квартири. Ними була створена артіль - своєрідна трудова комуна за зразком описаної М. Чернишевським у романі «Що робити?». Старшиною артілі було обрано Івана Крамського. Його дружина - Софія Миколаївна - стала вести спільне господарство. В орендованій квартирі було три великі художні студії, де могли одночасно працювати кілька людей.

Артіль приймала замовлення на живописні роботи та приватні уроки малювання, розміщувала друковані оголошення. Влаштовувалися благодійні лотереї, читання доповідей з питань мистецтва, видавався ілюстрований каталог-альбом «Художній автограф». Згідно статуту художники відраховували в касу Артілі 10% своїх доходів від кожної проданої картини і 25% від проданих спільних робіт. Художники за 150 рублів сріблом купили фотографічний апарат, який використовували при написанні портретів. Доходи і капітал Артілі росли, була знята нова квартира в престижному районі Петербурга.

О.І. Корзухін. «Повернення з міста», 1870. Державна Третьяковська галерея, Москва

Але наростали і внутрішні розбіжності. Першим вийшов з Артілі історичний живописець Олександр Литовченко. За ним послідував Костянтин Маковський, чиї картини користувалися великим успіхом і приносили чималі гроші. Крамськой, відмовившись від звання академіка з принципових міркувань, важко переживав, коли його колеги по «бунту чотирнадцяти» - Олександр Морозов, Микола Шустов, Микола Петров, Микола Дмитрієв-Оренбурзький і Олексій Корзухін - прийняли це звання від Академії мистецтв. Коли ж Дмитрієв-Оренбурзький потай отримав від Академії трирічне пенсіонерство за кордоном, Крамськой на загальних зборах зажадав виключення «зрадника» з Артілі. Збори відмовили Крамському в цій вимозі. Це стало останньою краплею, і обурений Крамськой подав заяву про вихід з Артілі. Без свого ідейного натхненника Артіль поступово розпалася і в 1871 році припинила своє існування. Частина її членів увійшла до новоствореного Товариства пересувних художніх виставок.

Групова фотографія членів Артілі, 1863 р. Ф. С. Журавльов «Діти-жебраки», 1870.
Державний Російський музей, Санкт-Петербург


Народився Григорій Андрійович ШПОНЬКО (9 червня 1926, с. Балки Запорізької обл. - 2005) - український художник.

Навчався в Києві у Республіканській художній школі. У 1953 закінчив Київський художній інститут (навчався у К. Трохименка). Працював художником в Київському оперному театрі під керівництвом А. Г. Петрицького. У 1954 році вступив до Спілки художників України за рекомендаціями Тетяни Яблонської, Карпа Трохименка та Михайла Шавикіна. Завдяки досвіду, отриманому при роботі над дипломною картиною «Адмірал Нахімов», брав участь у відновленні севастопольської панорами. Брав участь у розписі головного павільйону ВДНГ під керівництвом Михайла Гордійовича Дерегуса, в якому було відображено красу працівників сільського господарства України. Також брав участь ще у багатьох художніх проектах того часу. Роботи художника виставлялися на багатьох міжнародних, всесоюзних і республіканських виставках.

Працював у галузях жанрового живопису, пейзажу і натюрморту. Автор численних дитячих портретів, жанрових сцен з дитячими образами.

«Біля моря», 1980-і


Народився Анатолій Васильович ГАЙДАМАКА (9 червня 1939, с. Волосківці Менського р-ну Чернігівської обл.) — український художник-монументаліст. Народний художник України (1998), лауреат Державної премії ім. Шевченка (1985). Член Національної спілки художників України. Мешкає в Києві. Член творчого об'єднання «Погляд».

Закінчив 1961 року Харківське художнє училище, 1967 року — Московське вище художньо-промислове училище (фах «Монументально-декоративне мистецтво»). Протягом 1967–1971 рр. працював художником-архітектором інституту «Київпроект». Від 1995 – головний художник Меморіального комплексу «Національний музей історії України у Другій світовій війні». Від травня 2001 року — член Академії мистецтв України.

Є автором оформлення Музею книги в Національному заповіднику «Києво-Печерська лавра» (1974), М. Островського в Шепетівці (1979), М. Коцюбинського в Чернігові (1983), запорозького козацтва на острові Хортиця (1983), Державного літературного музею в Одесі (1983), оновлена експозиція музею Т.Г. Шевченка в Києві (1989), художнє вирішення інтер’єрів банку «Україна» в Києві (1994), «Дороги війни» – реекспозиція Національного музею історії Великої Вітчизняної війни 1941–1945 рр. у Києві (1994–1995), художнє вирішення інтер’єрів адміністративно-культурного центру «Росія» в м. Харбін (1997, Китай) та виконання живописних робіт для цього комплексу, художнє оформлення Національного музею «Чорнобиль» у Києві (1994–1996), художнє вирішення церкви Святої Трійці в Македонії (1998–1999). Він є автором Меморіалу пам’яті загиблих на морях (Крим, 2005–2006) та живописних творів: «Материн сад», цикл «Розп’яття», пам’ятника Т.Г. Шевченку у Вінниці (2013–2014).

Учасник українських та міжнародних виставок у Швеції, Данії, Німеччині, Польщі, Угорщині, Чехії, Словаччині та ін.

Меморіальний комплекс пам'яті жертв голодоморів в Україні


Народився Валерій Леонтійович МОЗОК (9 червня 1940, Полтава - 28 грудня 2008, Полтава) - полтавський художник. Заслужений художник України (1994).

У дитинстві відвідував гурток образотворчого мистецтва при Полтавському палаці піонерів (керівник - К. Г. Кузема). Потім навчався в студії живопису і рисунка при Полтавському будинку народної творчості у О. А. Івахненка. У 1959-1967 роках Валерій Мозок навчався на живописному факультеті Харківського державного художнього інституту (викладачі: С. Ф. Беседін, В. В. Сизиков, А. М. Константинопольський і інші).

Працював в жанрах портрета, натюрморту, пейзажу. У 1993 був обраний головою правління Полтавської обласної організації СХУ. Від 1994 працював викладачем кафедри образотворчого мистецтва Полтавського педагогічного університету ім. В. Г. Короленка. Учасник двох всесоюзних, 20 республіканських, численних обласних та персональних виставок. Роботи художника знаходяться в музеях України та приватних збірках різних країн.

«Автопортрет», 1990 «Пам'яті Марії Башкирцевої», 2001