8 июня -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
(056) 794 09 88, +38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68

8 июня

Народився Мелоццо да ФОРЛІ, справжнє ім'я — Марко дей Амброджі (8 червня 1438, Форлі — 8 листопада 1494, Форлі) — італійський художник.

Походив з Форлі, учень живописця Ансуїно да Форлі. Між 1465—1475 Мелоццо перебирається до Урбіно. Там він зустрічається з П'єро делла Франческа, твори котрого мали сильний вплив на його творчість, і використовує перспективу. Тут він вивчає архітектуру у Браманте та техніку малюнку у фламанських майстрів, працює для графа Фредеріко да Монтефельтро. З 1476 до 1481 працював у Римі. До того часу відноситься один з його найкращих творів — розпис бібліотеки Ватикану. Від цього розпису зберігся фрагмент «Заснування Ватиканської бібліотеки папою Сікстом IV» (1477 рік, Ватиканська пінакотека). Композиція, що нагадує роботи П'єра делла Франческі, виконана як груповий портрет на тлі складного архітектурного інтер'єру бібліотеки. Однією з останніх робіт Мелоццо була каплиця (тепер зруйнована) у церкві Санта Марія ін Трастевере. Після смерті Сікста IV у 1484 році Мелоццо їде у Лорето. Там він розмальовує фресками купол в захристі церкви Сан-Марко.

Деталь фрески у Базиліці Санта Каза (Лорето-Апрутіно)

У 1489 да Форлі знову повертається в Рим та займається фресками в капелі св. Олени Церкви Святого Хреста в Єрусалимі. У римський період були виконані розписи плафону абсиди церкви Санті Апостолі за замовленням кардинала. Від цього живопису уціліли два фрагменти: «Христос, що возноситься на небеса» (розташована на сходах Квірінальського палацу) і «Ангели, що грають на музичних інструментах» (у ризниці Собору Святого Петра).

«Автопортрет» (фрагмент фрески) «Ангел, що грає на лютні» (фреска). 1480. Музей Ватикана


Народився Джон Еверетт МІЛЛЕ або МІЛЛЕС (8 червня 1829, Саутгемптон - 13 серпня 1896, Лондон) - англійський живописець, один із засновників Братства прерафаелітів.

Почав учитися малюванню у віці дев'яти років. У 11 років Мілле вступив до Королівської академії мистецтв, ставши наймолодшим студентом за всю історію Академії. П'ятнадцятирічним він вже прекрасно володів пензлем. Історична картина 17-річного Мілле «Пісарро бере в полон перуанських інків» була визнана кращою на всій академічній виставці 1846 року.

Разом Вільямом Голманом Гантом і Данте Габріелем Россетті Джон Мілле засновує Братство прерафаелітів. Художники виступали проти академічних традицій і умовностей вікторіанської епохи, за повернення до щирості і простоті раннього італійського мистецтва (тобто мистецтва до Рафаеля). Найбільш відома картина цього періоду «Офелія», де зображена кохана Россетті - Елізабет Сіддал.

Роботи Мілле виділялися на виставках Академії своєю технічною досконалістю, хоча критика знаходила їх надмірно реалістичними. Картину «Христос в батьківському домі» в газеті «Таймс» охрестили як «обурливу».

«Христос у батьківському домі», 1850. Галерея Тейт, Лондон

Після одруження Мілле відрікається від ідей прерафаелізму і використовує свій талант для заробітку. Створюючи на замовлення портрети знатних і заможних людей, художник набув величезних статків, першим з живописців отримав титул баронета, а в 1896 році був обраний президентом Королівської Академії. «Для душі» Мілле малював пейзажі. В даний час Мілле відноситься до числа найулюбленіших англійцями художників середини XIX століття.

«Автопортрет» «Офелія», 1851–1852. Галерея Тейт, Лондон


Родился Иван Николаевич КРАМСКОЙ (8 июня 1837, Острогожск Воронежской губ. – 5 апреля 1887, Санкт-Петербург) – русский живописец, мастер жанровой, исторической и портретной живописи; художественный критик.

Родился в семье писаря и сам начинал как писарь. Продолжил карьеру ретушером фотографий. В 1857 году Крамской поступил в Санкт-Петербургскую Академию художеств учеником профессора Маркова. За годы учебы был отмечен тремя малыми и двумя большими серебряными медалями. В 1863 году Академия присудила ему малую золотую медаль за картину «Моисей источает воду из скалы».

На выпускной конкурс и получение большой золотой медали, дающей право на заграничное пенсионерство, лучшим выпускникам Академии была предложена тема «Пир в Валгалле». Все четырнадцать художников от разработки данной темы отказались и подали прошение, чтобы им позволили выбирать тему по своему желанию. Возглавил «бунт четырнадцати» И. Крамской. Совет Академии занял непримиримую позицию. Ушедшие из Академии художники образовали «Петербургскую артель художников», просуществовавшую до 1871 года.

Когда в 1870 году образовалось «Товарищество передвижных художественных выставок», одним из его основных организаторов и идеологов стал Крамской. Под влиянием идей русских демократов-революционеров Крамской отстаивал взгляд о высокой общественной роли художника, принципы реализма, моральной ответственности и национальности искусства.

Портрет Льва Николаевича Толстого, 1873

«Неизвестная», 1883

Иван Николаевич Крамской создал галерею портретов выдающихся русских писателей, артистов и общественных деятелей («Л. Н. Толстой», 1873; «И. И. Шишкин», 1873; «П. М. Третьяков», 1876; «М. Е. Салтыков-Щедрин», «Н. А. Некрасов в период „Последних песен“», 1877–1878). Одна из известнейших работ Крамского – «Христос в пустыне» (1872), вызвавшая бурные дебаты в российском обществе. Лев Толстой высоко оценил эту работу: «Это лучший Христос, которого я знаю», – заметил Лев Николаевич в письме к Павлу Третьякову. Другой «хит» творчества Крамского – картина «Неизвестная» (1883), часто называемая «Незнакомкой» по ассоциации со стихотворением А. Блока.

…Умер художник внезапно – работая над очередным портретом, Крамской наклонился и упал. Ему не было и пятидесяти.

«Автопортрет» «Христос в пустыне», 1872.
Государственная Третьяковская галерея, Москва


Народився Волтер ЛЕНГЛІ (8 червня 1852, Бірмінгем - 21 березня 1922, Пензанс) - англійський художник, один із засновників колонії живописців Ньюлінської школи.

Народився в бідній сім'ї. У віці 15 років вступає учнем до літографа. Через 6 років вивчає в Кенсінгтоні дизайн, отримавши для цього стипендію. Після повернення до Бірмінгема, Ленглі доводиться вибирати між живописом і літографією, і він вирішує на користь живопису. Волтер Ленглі був першим з художників-колоністів Ньюлінскої школи, які оселилися в містечку Ньюлін (в 1882 році). Незабаром приклад Ленглі наслідує його друг, художник Едвін Гарріс.

Мистецтво В. Ленглі, людини лівих поглядів, було соціально орієнтованим: воно відображало реальні важкі будні жителів невеликого рибальського містечка. Цей факт негативно відбивався на продажах полотен живописця. Однак незабаром до художника приходить успіх і широка популярність. Він стає членом Королівського художнього товариства і Королівського товариства художників-акварелістів. У 1895 році Волтер Ленглі отримув замовлення на свій автопортрет від галереї Уффіці у Флоренції, яка приєднала його до зібрання портретів знаменитих художників з колекції Медичі.

Автопортрет «Вітання», 1904


Народився Борис Васильович ЕДУАРДС (Едвардс) (8 червня 1860, Одеса — 12 лютого 1924, Мальта) — український скульптор. Академік ІАМ.

Народився в Одесі, в сім'ї англійського комерсанта. У 1876—81 роках навчався в Одеській рисувальній школі у професора міланської Академії мистецтв Луїджі Іоріні. За роки навчання отримав 4 заохочувальні медалі. У 1881—83 роках навчався у Петербурзькій академії мистецтв (залишив навчання за станом здоров’я), від 1915 року — її академік. Борис Едвардс — один із засновників Товариства південноросійських художників. У 1919 році емігрував. Помер у 1924 році на Мальті.

Твори скульптора: жанрові композиції «Катерина» (1885), «Життя невеселе» (1887—99), «Неждані вісті» (1887), портрети Н. Кондакова і Л. Пастера (1887). В експозиції Одеського художнього музею представлені: «Шурка» (мармур, 1896), «Христос і грішниця» (мармур, 1899), «Втіха» і «Сплячий старий» (мармур, кінець 1890-х), «Приємні підношення» (2 варіанти: в бронзі і в з'єднанні бронзи і мармуру, кінець 1890-х), Олександр Суворов (варіант виливки з бронзи пам'ятника в Очакові, 1903). Скульптура «Ерот і Психея» (мармур) в «Пале-Роялі», Одеса (копія з давньогрецького оригіналу).

Скульптор є автором пам'ятників: О. М. Полю (1891) біля Гданцівського чавуноливарного заводу (Кривий Ріг), В. М. Григоровичу (1892) в Єлисаветграді (Кропивницький), Е. С. Андрієвському (1898), лікарю, засновнику курорту на Куяльницькому лимані, санаторій «Куяльник» (Одеса), Петру І (1903) в Таганрозі, О. С. Пушкіну (1904) і М. В. Гоголю (1909) в Харкові, О. В. Суворову в Очакові (1903—07) та Ізмаїлі (1911—13; копію встановлено в Тульчині, 1954).

Пам'ятник М. В. Гоголю у Харкові


Народився Володимир Гаврилович КРИХАЦЬКИЙ (8 червня 1877, Одеса - 18 квітня 1942, Одеса) - український живописець.

Відвідував в Одесі курси художника М.М. Манилама і вчився в Одеській рисувальній школі (1896-1898), брав уроки у одеських художників І.Г. Турцевича, В.В. Нааке, Г.С. Головкова.

В. Г. Крихацький понад чверть століття пропрацював бухгалтером - і одночасно багато малював, переважно пейзажі. Регулярно брав участь у виставках Товариства південноросійських художників, але консерватизм ТПРХ, що свого часу відокремився від передвижників, обмежував його творчість. І коли художники «лівого крила» організували Товариство «Незалежних», Крихацький вступає в нього. Його обирають членом правління, секретарем і скарбником.

Після революції і громадянської війни в Одесі організовується Товариство ім. К. Костанді, і В.Крихацький стає його активним членом. У 1930-і роки Володимир Гаврилович починає активно працювати у жанровому живопису - «Гайдамаки», «Прибуття транспортної колони на Радянський Схід», «Перший трактор», «День врожаю», «На ярмарку»... Його полотна часто репродукуються у пресі та на листівках , він працює в художньо-скульптурних майстернях і створює картини на замовлення санаторіїв, клубів тощо. У воєнні роки багато картин Крихацького загинули або були вивезені з країни, а ім'я художника в післявоєнні десятиліття було майже забуте.

«Автопортрет» «Дюківський сад»


Народився Марк Абрамович (Меєр-Вольф Аврамович) КИРНАРСЬКИЙ (8 червня 1893, Погар, Чернігівська губернія - 1942, Ленінград) - радянський художник-графік, ілюстратор.

Народився в купецькій сім'ї. У 1912-1913 рр. навчався у Вищій спеціальній архітектурній школі в Парижі. У 1917-1919 рр. Продовжив освіту в Петербурзькій Академії мистецтв, у І. О. Фоміна. У 1919-1922 рр. навчався в Українській Академії мистецтв у Києві у Г. І. Нарбута. Виставлявся вперше в Києві в 1921 році на Осінній виставці Української Академії мистецтв.

Від 1924 року працює як майстер художнього шрифту. Кирнарський належав до представників так званої «ленінградської школи книжкової графіки», яка відрізнялася висококультурним, послідовно і логічно опрацьованим до дрібниць стилем. Кирнарський був майстром обкладинки, в оформленні якої віддавав перевагу площинно-декоративному принципу із симетричною композицією і різного роду обрамленнями в дусі неокласичних традицій художників «Світу мистецтва». У 1938 році в Ленінграді пройшла персональна виставка Марка Кирнарського і його творчий вечір. Загинув під час блокади Ленінграда в березні 1942 р.

Сілуети з опери «Мазепа»


Народився Леон ГІША (8 червня 1903, Дакс - 29 травня 1991, Венеція) - французький художник, ілюстратор і декоратор.

Майбутній художник вивчав в університеті літературу, археологію та історію мистецтв, перш ніж в 1923 році присвятити себе живопису. Серед його вчителів можна назвати Отона Фріза і Фернана Леже. У 1937 році художник спільно з Ф. Леже і Ле Корбюзьє працює над декораціями павільйонів для паризької Всесвітньої виставки. У післявоєнний період властивим творчості Л. Гіша є змішання на його картинах фігурних і геометрично-абстрактних елементів.

Леон Гіша був відомий в Парижі також як успішний театральний художник-оформлювач, творець ескізів для акторських костюмів.

«Композиція», 1949


8 червня 1915 року (на думку дослідника О. С. Шатських) Казимир Малевич закінчив свою знамениту картину «Чорний супрематичний квадрат» - одну з найбільш обговорюваних і найвідоміших картин у світовому мистецтві.

Ідея «чорного квадрата» виникла у Малевича ще в 1913 під час роботи над ескізами до опери М. В. Матюшина «Перемога над Сонцем». Чорний квадрат з'являвся замість сонячного кола, як символ перемоги активного людського творіння над пасивною формою природи. Цією датою - 1913 роком - і датував сам Малевич створення цієї роботи, хоча фактично написав його двома роками пізніше.

«Чорний квадрат» входить в своєрідний триптих поряд з «Чорним кругом» і «Чорним хрестом», представляючи три основних супрематичних елемента.

Дане зображення не є квадратом в геометричному значенні, оскільки не містить прямих кутів. Спочатку в каталозі футуристичної виставки «0,10», для якої і були створені ці роботи, він називався «Чотирикутник». Відмова художника від суворої геометричности мала принциповий характер, як прагнення створити динамічну, рухливу форму.

Засновник об'єднання «Мир Мистецтва» Олександр Бенуа розшифровував ідею Малевича: «Безсумнівно, це і є та ікона, яку панове футуристи пропонують замість мадонн і безсоромних венер».

Існують ще два базових супрематичних квадрата - червоний і білий: «Червоний квадрат. Мальовничий реалізм селянки у двох вимірах» (1915) і «Білий квадрат на білому» (1917). Малевич створив кілька авторських повторень «Чорного квадрата», причому останній, написаний приблизно в 1932 році, став відомий тільки в 1993. Всі авторські повторення картини зберігаються в Росії: дві роботи в Третьяковській галереї, одна в Російському музеї і одна в Ермітажі.

К. Малевич. «Супрематизм.
Автопортрет в двох вимірах», 1915
К. Малевич. «Чорний супрематичний квадрат», 1915
Державна Третьяковська галерея, Москва


Народився Річард ПУЗЕТТ-ДАРТ (8 червня 1916, Сент-Пол, Міннесота - 25 жовтня 1992, Рокланд Каунті, штат Нью-Йорк) - американський художник і графік, один з провідних представників абстрактного експресіонізму.

Річард Пузетт-Дарт виріс в містечку Вальгалла у штаті Нью-Йорк. Малюванням опанував самотужки. У 1937 році він переїжджає на Манхеттен, де працює асистентом скульптора Поля Маншипа. У 1940-і роки Пузетт-Дарт був активним учасником авангардного руху художників Нью-Йорка. У 1951 році він, разом зі своєю дружиною поетесою Евелін Грейсі, селиться в Рокланд Каунті, де живе і працює аж до самої своєї смерті в 1992 році. Р.Пузетт-Дарт був одним з молодших представників напрямку абстрактний експресіонізм. Учасник великої кількості американських національних і міжнародних художніх виставок, в тому числі documenta II в Касселі (1959). Нині полотна Р. Пузетт-Дарта зберігаються в найбільших музеях Нью-Йорка, Вашингтона, Лос-Анджелеса, Бостона, Філадельфії, Франкфурта-на-Майні, Флоренції, Тель-Авіва та інших міст.

Desert


Народився Віктор Федорович ГРИГОРОВ (8 червня 1939 с.Семенівка, Мелітопольського р-ну Запорізької обл. – 19 грудня 2002, Київ) - український живописець, художник-монументаліст. Заслужений діяч мистецтв України (1993).

У 1961 закінчив Кримське художнє училище ім М. Самокиша, в 1967 - Київський художній інститут, де займався у В. Чеканюка. Учасник виставок від 1974. Член СХ УРСР (1976). Розвиваючи традиції українського і світового мистецтва, створив свій стиль. Образи Григорова зводяться до вічних (космос, краса, гармонія, таємничість жінки та природи) та болючих тем 20 ст. (жах, відчай, тривога). Палітра на початку творчості обмежена (білий та блакитний кольори).

Персональні виставки пройшли в Києві (1993, 1999, 2002, 2007, 2010), Відні (1991), Ліллі (1993), Парижі (1993, 1996), Сорренто (1994), Единбурзі (1997), Руані (1999, 2000). Монументальні твори: 1980 рік - Київський державний університет ім. Т. Г. Шевченка (рельєф); 1988 рік - готель «Салют», Київ (екстер'єр «Рух», метал): 1989 рік - готель «Інтурист», Київ (вітраж, гобелен); 1998 - 2000 - Михайлівський собор, Київ (розписи «Трійця», «Борис, Гліб і Володимир»). Роботи зберігаються в музеях і галереях України, Німеччини, Австрії, Великобританії та ін.

«Янгол на тлі моря», 2000


Народився Олексій Геннадійович КУЛАКОВ (8 червня 1967, Харків) — український художник, заслужений художник України (2003).

В 1982 році закінчив Харківську художню школу №2, а в 1986 році Харківське державне художнє училище. Продовжив навчання у Харківському художньо-промисловому інституті (факультет станкового живопису, викладачі - А. Константинопольський, В. Сизиков, О. Хмельницький), який закінчив 1995 року, був запрошений на посаду викладача академічного живопису. З 1997 по 2000 роки працював при Національній Академії образотворчого мистецтва і архітектури в м.Києві. У 1999 році став членом Національної спілки художників України. У класичній манері створює історичні, батальні полотна. Учасник всеукраїнських та міжнародних мистецьких виставок від 1993.

«Державотворення»

Від 2000-го, разом з жінкою Наталією Папірною, працював над твором «Державотворення», котрий було розміщено у будинку Верховної Ради України. На передньому плані картини – історичні особи часів Київської Русі,видатний державний діяч, вчений Михайло Грушевський і поетеса Леся Українка. Поряд з ними – юнак, як уособлення студентів, котрі загинули, захищаючи Українську Народну Республіку під селом Крути неподалік Києва. На панно зображено образи духовних символів нації – Тараса Шевченка, Миколи Гоголя,Івана Франка, Григорія Сковороди. Усі герої картини – під Покровом Пресвятої Богородиці. На полотні також є князі-християни – святі Володимир та Ольга, святі Михайло та Юрій-Змієборець, Борис і Гліб, Нестор Літописець. Художник зобразив і наших сучасників, які причетні до творення й розбудови Української держави.

«Гопачок»