8 февраля -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
+38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68
Музей працює: середа – неділя з 11.00 – 19.00
Понеділок - вівторок – ВИХІДНІ ДНІ

8 февраля

Хрещений ГВЕРЧІНО (італ. Guercino - косоокий) (хрещений 8 лютого 1591, Ченто, Феррара - 22 грудня 1666, Болонья) — один із найкращих живописців доби бароко. Малював картини на історичні, біблійні сюжети, алегорії, фрески, інколи портрети і пейзажі. Створив декілька офортів.

Справжнє ім'я Джованні Франческо Барб'єрі. Як художник склався під впливом Лодовіко Карраччі. Талант Гверчіно був помічений папським легатом у Феррарі - кардиналом Серра, для якого ним був написаний ряд творів. Вважається, що свої найкращі роботи художник створив у молодості, тому твори, написані в ранній період, отримали назву «il vero Guercino» (іт. - «Справжній Гверчіно»).

У 1621 Гверчіно був запрошений до Рима папою Григорієм XV. У цей період він різко змінив творчу манеру, відійшовши від рельєфного ліплення обсягів світлотінню, але як і раніше використовував сміливі композиційні побудови, незвичайні ракурси, але менш драматизовані жести. У Римі художник мав велику майстерню, яка працювала і для його рідного міста Ченто. Потім Гверчіно перебрався в Болонью, де зайняв одне з провідних місць у колі майстрів цієї живописної школи. Стиль його різко змінився в цей період під впливом Гвідо Рені.

З роками Гверчіно втрачав різноманітність пошуків і схилився до академічних норм і вимог. З 1642 року очолив Болонську академію, вигравши в кар'єрі, але програвши як художник.

«Автопортрет» «Увінчання Христа терновим вінцем (Се людина!)», 1647. Стара пінакотека, Мюнхен


Народився Джордж ДОУ (8 лютого 1781, Лондон - 15 жовтня 1829, Кентіш-Таун) - англійський живописець-портретист. Творець Військової галереї в Зимовому палаці в Петербурзі.

Народився в сім'ї художника і гравера Філіпа Доу. Був одним з найуспішніших художників свого покоління. У 1809 році Доу став членом Академії мистецтв, а в 1814 році - академіком.

У 1819-1829 роках працював у Санкт-Петербурзі, де написав (за допомогою російських живописців Вільгельма Голіке і Олександра Полякова) 329 погрудь генералів - учасників Вітчизняної війни 1812 року і закордонних походів 1813-1814 років, великі портрети Михайла Кутузова і Михайла Барклая-де-Толлі, 4 портрета солдатів-ветеранів, що разом склали Військову галерею в Зимовому палаці.

«Портрет Олексія Петровича Єрмолова», 1825. Державний Ермітаж, С.-Петербург


Народився Іван Павлович ПОХИТОНОВ (8 лютого 1850, с. Мотронівка, Бобринецький повіт, Херсонська губернія — 23 грудня, 1923 р., м. Льєж, Бельгія) — український художник, майстер пейзажу, живописець та графік.

Народився у родині військового, що отримав дворянський титул, мати - Варвара Бєліч – була сербкою. У 7 років хлопчик подарував матері власноруч виконану копію голландської гравюри зі сценою полювання. Іван вчився у Єлизаветградському чоловічому пансіоні. Потім вступив до Петровсько-Розумівської сільськогосподарської академії у Москві. Через участь у таємних гуртках його відрахували з другого курсу академії та відправили на заслання до Мотронівки під нагляд батька і поліції. Уже наступного року Похитонову було дозволено вступити до Імператорського Новоросійського університету в Одесі на факультет природничих наук, де він захопився орнітологією та зоологією. Іван Павлович відвідував лекції професора Іллі Мечникова, з яким згодом подружився і підтримував стосунки усе життя.

Паралельно із навчанням в університеті Похитонов займався малюнком та аквареллю. У 1871 р. Іван Павлович із матір'ю та сестрою побував у Європі, де вперше взяв участь у художній виставці у Женеві. Там його акварельні пейзажі мали успіх. У 1876 р. він переїхав до Італії, а у 1877 поселився у Парижі, де цілком присвятив себе мистецтву. Деякий час вдосконалював свою майстерність у студії Е. Кар'єра. У 1881 р. Похитонов отримав замовлення із Росії на дев'ять панно, що зображали місця боїв російських військ у Болгарії у 1877 — 1878 рр. У 1904 р. за цю роботу його обрали дійсним членом Імператорської академії мистецтв з батального живопису.

«Заготівля льоду», 1900

Феномен Івана Павловича Похитонова полягає у тому, що не маючи художньої освіти, він досяг вершин майстерності, перевершивши у володінні ремеслом багатьох живописців із академічним досвідом. Із 1876 р. художник регулярно експонував свої роботи у паризьких салонах. Критики ставилися до нього прихильно, і він швидко заробив репутацію першокласного пейзажиста. Твори Похитонова користувалися величезним попитом на художньому ринку. Павло Третьяков придбав понад двадцять робіт художника.

Основну частину творчого спадку художника складають мініатюрні пейзажі, виконані тоненькою щіточкою на дощечках червоного чи лимонного дерева, які він ґрунтував рибною кісткою для ідеальної гладкості. Інколи для написання картин він навіть використовував лупу. Працював Іван Павлович в основному на пленері. У творах Похитонова відчутний вплив барбізонців та імпресіоністів у ретельно прописаних деталях картин та майже непомітних переходах кольору.
«Весняний день»

Із 1893 р. митець постійно жив у Бельгії, у передмісті Льєжа. Багато подорожував Францією, Італією, Росією. У 1895 р. його прийняли до Товариства пересувних художніх виставок. У 1901 р. Похитонов придбав садибу Жабовщина у Мінській губернії, де жив і працював декілька років. У 1906 р. повернувся у Бельгію. У 1913 р. художник приїхав до Петербурга, де залишався до 1917 р. через Першу світову війну. У 1917 р. поїхав на Кубань, жив у Єкатеринодарі та Гарячому Ключі. У 1919 р. знову повернувся до Бельгії. У 1922 р. провів велику персональну виставку у Льєжі, а через рік — у Антверпені. В останні роки життя художник не мав змоги активно працювати через погіршення зору.

Портрет пензля І. Репіна, 1882 «Садівник», 1900

Народився Карой ФЕРЕНЦІ (8 лютого 1862, Відень - 18 березня 1917, Будапешт) - угорський художник-імпресіоніст і символіст. Один з провідних представників Надьбаньської школи живопису, що склалася в місті Надьбанья в Трансільванії (нині – Бая-Маре у Румунії).

Ференці спочатку вивчав право й економіку, отримав університетський диплом і тільки після цього зайнявся живописом. Він здійснив подорож до Італії, потім в 1887 році почав вчитися в Академії Жюліана в Парижі. У 1889 році він переїхав у Сентендре під Будапештом, де почав працювати в натуралістичній манері, що нагадує вкрай популярного тоді у Франції Жуля Бастьєна-Лепажа.

«Хлопчики, які кидають каміння», 1890

З 1893 по 1896 рік Карой Ференці з сім'єю жив у Мюнхені, де познайомився з відомим угорським художником Шимоном Голлоші та його колом. Разом з Голлоші він переїхав до Надьбаньї і став однією з провідних фігур місцевої художньої колонії. У Надьбаньї він приділяв багато часу пленерному живопису. У 1903 році картини Ференці були виставлені в Будапешті і отримали схвальні відгуки критики.

«Нагорна проповідь», 1896

У 1906 році Ференці переїхав до Будапешта, де отримав місце професора в Школі малювання, попередниці Художнього училища. При цьому він проводив кожне літо в Надьбаньї. Живопис Кароя Ференці будапештського періоду пройнятий символістичними декоративними мотивами, головною тематикою стало зображення оголеної натури. У Сентендре відкрито музей Кароя Ференці.

Автопортрет «Червона стіна», 1908


Народився Лев Самуїлович БАКСТ (Розенберг) (8 лютого1866, Гродно – 27 грудня 1924, Рюей-Мальмезон, Париж) - російський художник, сценограф, книжковий ілюстратор, майстер станкового живопису та театральної графіки, один з найвизначніших діячів об'єднання «Світ мистецтва» і театрально-мистецьких проектів С. П. Дягілєва.

Після закінчення гімназії навчався вільним слухачем в Академії Мистецтв, підробляючи ілюстрацією книг. Розчарувався в академічній освіті, став займатися живописом самостійно. У 1893-1897 роках жив у Парижі, часто повертаючись в Санкт-Петербург. З середини 90-х увійшов до гуртка письменників і художників, що формувався навколо Дягілєва і Олександра Бенуа, який пізніше перетворився в об'єднання «Світ Мистецтва». Популярність Баксту принесли його графічні роботи для журналу «Світ мистецтва». Продовжував займатися станковим живописом, створив портрети російських діячів культури.

Деякий час був одружений на дочці П. М. Третьякова. Вчив живопису Марка Шагала, але відносини були розірвані, коли Бакст заборонив Шагалу їхати в Париж для продовження освіти.

Від 1907 року Бакст жив в основному в Парижі і працював над театральними декораціями, в яких зробив справжню революцію. Увійшов в історію як автор декорацій для дягілєвських постановок. Великий вплив Бакст мав на моду того часу, створюючи малюнки тканин і моделі костюмів.

У 1914 році Бакст був обраний членом Академії Мистецтв, але світова війна, а потім і революція остаточно відрізали його від батьківщини.

Ескіз декорації до балету «Шехеразада» на музику М.А. Римського-Корсакова, 1910. Приватна збірка.


Народилася Паула МОДЕРЗОН-БЕККЕР (8 лютого 1876, Дрезден - 20 листопада 1907, Ворпсведе, Нижня Саксонія) - німецька художниця, представниця раннього експресіонізму.

Народилася в сім'ї залізничного інженера. Від 1896 відвідувала приватну школу живопису і графіки в Берліні, оскільки жінці в державну академію мистецтв вступити було неможливо. У 1897 Беккер вперше приїхала в Ворпсведе, а через рік вже влаштувалася в місцевій колонії художників, де вчилася у Фріца Макензена. У 1900 році в Парижі художниця познайомилася з роботами Сезанна і Гогена, які спонукали її до створення нових форм: в цей період з'явилися картини з чіткими контурами і невибагливими, приземленими фарбами. Переважними темами робіт Беккер стали натюрморти і зображення людей, при цьому вона відмовилася від точного відтворення деталей предметів і фігур. Фарби вона наносила на полотно широкими штрихами і застосовувала просту мову форм.

У 1901 році вийшла заміж за художника Отто Модерзона. Художниця померла після пологів у віці тридцяти одного року. За неповні 14 років своєї творчої діяльності Модерзон-Беккер написала 750 полотен, близько 1000 малюнків і 13 офортів, які увібрали в себе основні напрямки мистецтва початку XX століття.

«Старенька з богадільні в саду», 1907


Народився Франц МАРК (8 лютого 1880, Мюнхен, Німеччина — 4 березня 1916, Бракі поблизу Вердена, Франція) — німецький живописець, яскравий представник німецького експресіонізму. Був одним з організаторів художнього об'єднання «Синій вершник».

Народився у сім'ї професійного пейзажиста Вільгельма Марка. У 1900 році вступив до Мюнхенської академії живопису, де вчився до 1903 року. Марк двічі (у 1903 і 1907) відвідує Париж, де знайомиться з французьким постімпресіонізмом і, зокрема, з живописом Гогена і Ван Гога, які справляють на нього значний вплив. У січні 1910 року Марк вперше зустрічається з Августом Макке, а у вересні того ж року вступає в «Нове мюнхенське художнє об'єднання». Вже в грудні, разом з Макке та Кандинським, Марк організовує власну групу «Синій вершник».

«Копиці сіна в снігу», 1911

У 1912 році він знайомиться з Робером Делоне, чий стиль, поряд з італійським футуризмом та кубізмом, став наступним джерелом натхнення для художника. З часом живопис Марка стає усе більш абстрактним, рваним і блоковим (яскравий приклад — одна з найвідоміших його картин під назвою «Доля тварин» написана у 1913 році).

«Доля тварин», 1913. Музей мистецтва. Базель

З початком Першої світової війни єврей Франц Марк пішов добровольцем на фронт і, вже розчарувавшись в цій світовій війні, був убитий в ході Верденської операції у віці 36 років, так і не реалізувавши до кінця свої творчі плани.

«Автопортрет» «Синій кінь»


Родился Михаил Васильевич ЛЕ-ДАНТЮ (Ледантю) (8 февраля 1891, село Чижово, Тверская губ. — 25 августа 1917, Проскуров, ныне Хмельницкий) — русский художник-авангардист, потомок французских беженцев, известен как теоретик авангардного искусства, представитель кубизма и примитивизма.

С 1909 по 1912 годы Ле-Дантю был студентом Санкт-Петербургской Академии художеств. Его студенческие годы проходили в активном творческом поиске и стремлении выйти за рамки традиционного познания живописи. Вместе с другими молодыми художниками-единомышленниками Ле-Дантю принял участие в подготовке и проведении скандальной выставки под названием «Ослиный хвост».

Большое влияние на творчество оказала полугодовая поездка в 1912 году Тифлис, в дом родителей его друга Кирилла Зданевича. Там Ле-Дантю обращает внимание на работы неизвестного художника-самоучки Нико Пиросманишвили, украшающие стены, вывески. Первая персональная выставка Ле-Дантю была организована весной 1915 года в Петербурге. На ней для публики были представлены почти все его работы, среди которых особенно выделялись полотна грузинского периода.

Шла первая мировая война и осенью 1915 года живописца призвали на военную службу. Уцелев в боях, Михаил Ле-Дантю погиб, возвращаясь домой, при аварии поезда. Местом гибели стал украинский город Проскуров, где и похоронили художника.

Ле-Дантю оставил после себя 80 живописных полотен. Об этом свидетельствует составленная его друзьями посмертная опись картин. К сожалению, большинство из них было утрачено. В настоящее время можно познакомиться лишь с 15 его работами. Наиболее известной работой художника считается полотно «Сазандар» (портрет играющего грузинского музыканта).

«Сазандар»


Народилася Марія Євгенівна КОТЛЯРЕВСЬКА (8 лютого 1902, Горлівка — 18 червня 1984, Київ) — українська художниця, графік. Член Спілки художників України від 1939. Була репресована 1946 року, реабілітована 1952 року.

Закінчила Харківський художній інститут у 1929 (викладачі: Василь Єрмилов, Олексій Маренков, Іван Падалка). Учасниця республіканських, всесоюзних (з 1927 р.), закордонних (з 1933 р.) мистецьких виставок. Персональні — у Дніпропетровську (1962, 1977, 1982, посмертна — 2002).

Основні галузі — станкова і книжкова графіка. Головна тема у 1920–30-і рр. — сучасність, де поєднано ознаки агітаційного плаката з його вільними монтажними конструкціями та лубочність із точністю графічних визначень. Для творчості Котляревської характерні самобутність образів і пластичність мислення, підкреслення монументальної виразності силуету, драматичність зіставлень чорного і білого в ліногравюрах, багатство тональних відтінків, гнучкість лінійних ритмів у ксилографіях, оксамитова фактура у літографіях.

Ліногравюра «Козлик», 1965.
Музей українського живопису (м.Дніпро)


Народився Віктор Іванович ЗАРЕЦЬКИЙ (8 лютого 1925, м. Білопілля, нині Сумської області — 23 серпня 1990, Київ) — український живописець, монументаліст, графік, педагог, громадський діяч. Творець живописного напрямку «Українська сецесія». Чоловік художниці Алли Горської.

Походить з шанованого козацького роду Зарецьких, що, за переказами, були одними із засновників міста Білопілля в 17 столітті. 1925 року частина родини вимушено перебралася на Донбас, тікаючи від можливих переслідувань. Дитинство та юнацькі роки Віктора пройшли у робітничих селищах Горлівки та Сталіно (нині Донецьк), де його батько працював бухгалтером на створюваному хімічному виробництві. У 1943-1945 рр. служив у запасному полку.

1946 року вступив до художньої школи при Київському державному художньому інституті, де вчився у Геннадія Титова. У 1947—1953 роках — студент Київського художнього інституту. Навчався у Костянтина Єлеви, Михайла Шаронова, Сергія Григор'єва. Був сталінським та репінським стипендіатом. У 1953 році одружився на однокурсниці Аллі Горській. Дипломна картина Зарецького — черга до мавзолею Леніна — отримала найвищу оцінку.

У 1953—1957 роках — викладач Київського художнього інституту. Як художник багато працював на Донбасі, відображаючи життя шахтарів. Належав разом із дружиною до відомих діячів руху шістдесятників. Заступив у 1963 р. Леся Танюка на посаді голови Клубу творчої молоді "Сучасник". Як учасник війни, член компартії, член Спілки художників він видавався начальству компромісною постаттю. Але курс Клубу не зазнав змін і невдовзі він був розпущений. 1968 року Горська і Зарецький підписали колективного листа Брежнєву, Косигіну і Підгорному з вимогою зупинити протизаконні політичні переслідування. Картини художника перестали приймати на виставки, не згадували в пресі.

Дружину Зарецького Аллу Горську, за якою стежило КДБ, було вбито 1970 року за загадкових обставин. Загибель дружини і батька призвели до депресії, вийти з якої художнику допомогло тривале творче відрядження на Сахалін. 1977 року Зарецький взяв шлюб з дочкою свого вчителя Майєю Григор’євою.

«Душа піднімається на небо (Вознесіння)», 1971-1989

Творчість Віктора Зарецького характеризується багатовекторністю стильових уподобань, пошуком нового у традиційному. Ранні полотна позначені виразними композицією, ритмікою, силуетом, пошуками національної характерності — «Жаркий день», «Шахтний двір», «Беруть льон. Портрет ланкової П. Сироватко», «Дівчата», «Червоне марення», «Оля». У монументально-декоративних роботах художника, створеними у співавторстві з дружиною Аллою Горською, відчутний вплив народного мистецтва. Вони характеризуються яскравістю, життєствердністю.

«Дівчата», 1962

Віктор Зарецький створив галерею портретів відомих українських діячів — Олеся Гончара, В. Касіяна, М. Яцківа, Л. Миронової, В. Шевчука, І. Заславської, О. Горського, Р. Недашківської, О. Зарецького, самобутнє полотно «Світлий спогад. Автопортрет з дружиною». 1978 р. відкрив власну художню студію, яка перетворилась на неформальний клуб. Розробив оригінальну педагогічну систему — «Роздуми біля полотна».

«Серпень», 1975

На початку 1980-х рр. митець захопився мистецтвом сецесії. У його роботах цього часу естетичне починає переважати над соцартівським, ідеологічним. Пластична мова Зарецького-неомодерніста позначена активною колористикою народного мистецтва, розмаєм орнаментальних стилізацій, застосуванням фантастичних золотих і рубінових кольорів. Дії, сюжету та людським постатям відводиться другорядна роль задля декоративізації цілого.

У 1994 р. за картини останніх років життя «Солдатка», «Ой кум до куми залицявся», «Літо», «Весняні клопоти» та «Дерево» Віктора Зарецького посмертно удостоєно Державної премії України ім. Т. Г. Шевченка.

Фото з Аллою Горською «В автобусі». 1989


Народився Йосип Михайлович БАБИНЕЦЬ (8 лютого 1934, Зарічово, тепер Перечинського району Закарпатської області) — український живописець, заслужений художник України від 2018 р.

У 1948 році поступив в Ужгородське училище прикладного мистецтва на відділення художнього розпису. Від 1953 році навчався в Київському хореографічному училищі. Після служби в армії був прийнятий на роботу в танцювальну групу Закарпатського заслуженого народного хору. З 1961 по 1967 рік навчався на заочному відділенні факультету історії і теорії образотворчого мистецтва Ленінградського інституту живопису, скульптури і архітектури імені І. Рєпіна (викладач з фаху — Плотніков В. І.). У зв'язку з навчанням був переведений на роботу художником-плакатистом Закарпатської облфілармонії. Після філармонії працював художником-оформлювачем в різних організаціях Ужгорода, одночасно брав активну участь у творчому житті Закарпатської організації спілки художників і почав брати участь живописними творами на обласних, а згодом і республіканських виставках. Його вчителями за фахом були закарпатські художники Й. Бокшай, А. Ерделі, Ф. Манайло, А. Коцка. Член Національної спілки художників України від 1985 року. У 2008 році став лауреатом премії імені Йосипа Бокшая та Адальберта Ерделі за твір «Мальовнича осінь».

Автор майже десятка персональних виставок у Закарпатті, Угорщині, Словаччині. Митець працює у жанрі пейзажу і натюрморту, не зраджуючи художнім принципам реалістичного живопису.

«Квітуча Верховина»


Народився Анатолій Олександрович ГОРБЕНКО (8 лютого 1944, Кіровоград) — український живописець. Народний художник України з 2011 р., професор. Очолює Одеську обласну організацію з 2007 року. Живе і працює у місті Чорноморськ (кол.Іллічівськ).

Закінчив Одеське державне художнє училище ім. М.Б. Грекова і художньо-графічний факультет Одеського педагогічного інституту ім. Д. Ушинського. Педагоги В. Гегомян, М. Божій. Автор пейзажів, натюрмортів, портретів. Творчість Горбенка представляє традиційний лірико-споглядальний напрям; живопис побудовано на горизонтальних і вертикальних кольорових ритмах. Виставляється з 1970 року. Персональні виставки експонувалися в 18 країнах світу. Двічі в Російській Академії мистецтв, м. Москва, в Італії, м. Генуя, м. Флоренція, в Іспанії, м. Валенсія, в Румунії, м. Констанца, в Болгарії, м. Варна, м. Софія, в США, м. Нью-Йорк, в Японії, в Англії, в Австрії, в Німеччині.

«Радісний день»

У 2002 році Анатолію Горбенку присвоєно почесне звання «Заслужений художник України». У 2004 нагороджений Грамотою Верховної ради України. Художник удостоєний почесного звання Лауреата Національної премії імені Тетяни Яблонської. Проживає в м. Чорноморську від 1966 року, 11 років був головним художником міста, удостоєний звання «Почесний громадянин міста». Завідувач кафедрою образотворчого мистецтва Одеської архітектурно-будівельної академії.

«Слава і доля», 2005


8 лютого 1960 року з приміщення Львівського історичного музею (на площі Ринок, 24) були викрадені дві картини. Йдеться про диптих - портрет Розанди, дочки молдавського господаря Лупула, дружини Тимоша Хмельницького та портрет самого Тимоша. Картини були написані олійними фарбами на дереві. Диптих Розанди та Тимоша був у колекції польського історика та мистецтвознавця Владислава Лозинського, що жив у Львові. Він помер у 1913 році і заповів свою колекцію місту.

У вересні 2016 року одна з картин (портрет Розанди) була виставлена на інтернет-аукціон жителем Кропивницького, який не знав про історію цих творів мистецтва. Дізнавшись, що картини крадені, їх тимчасовий власник повернув диптих музею.

Портрети Розанди та Тимоша Хмельницьких із зібрання Львівського історичного музею


Народився Леонід Анатолійович БЕРНАТ (8 лютого 1962, Київ) – український графік, живописець.

1980 року закінчив Республіканську художню школу ім. Т. Г. Шевченка. З 1984 по 1990 - студент графічного факультету Київського художнього інституту (нині НАОМА) (майстерня плаката Т. А. Лящука). Від 2000 р. - член Національної Спілки художників України. Від 2011 р. - викладач Київського державного інституту декоративно-прикладного мистецтва і дизайну ім. М. Бойчука. Учасник всеукраїнських та міжнародних виставок. У 2017 виставка робіт Леоніда Берната відбулася у Музеї українського живопису (м.Дніпро).

Мистецтвознавець О. М. Донець, характеризучи творчість митця, зазначає: «Твори Леоніда Берната сповнені особливої казкової декоративності, довершеної витонченості ліній і форм. Вони одразу привертають увагу оригінальною творчою манерою виконання: безмежність фантазії художника вражає винахідливими експериментами з фактурою (левкас, гобелен), використанням елементів ready-made. Художник має унікальну особливість - надавати звичайним предметам (старим праскам, ключам, замкам, мідним «латкам») нового буття, робить їх арт-обєктами, використовуючи у своїх роботах».

Із зібрання Музею українського живопису (м.Дніпро): «Сієста», 2014