5 ноября -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
(056) 794 09 88, +38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68
Музей працює: середа – неділя з 11.00 – 19.00
Понеділок -вівторок – ВИХІДНИЙ

5 ноября

Вівіано КОДАЦЦІ (бл. 1605, Бергамо — 5 листопада, 1670, Рим) — італійський художник доби бароко, майстер декоративного живопису, міських пейзажів та руїн. Відомий також під прізвищем Вівіано Кодагора.

Ранній період життя художника залишився невідомим. У віці 20 років він перебрався у місто Неаполь, де навчався і працював у майстерні неаполітанського архітектора і скульптора Козімо Фанзаго. Відомо також, що Кодацці писав пейзажі разом із художником Доменіко Гарджуло. 1647 року у Неаполі відбулося повстання Мазаньєлло. Художник покинув Неаполь і перебрався на житло у папський Рим.

В Римі працювало чимало фламандських і голландських майстрів, що мали різні смаки і власне, неіталійське бачення завдань при створенні нових картин. Серед них були майстри пейзажів, побутового жанру і натюрмортів, мало представлених у бароковому живопису Італії. До колонії голландських майстрів був наближеним і Вівіано Кодацці.

«Римські руїни»


Народився Ва́шингтон ОЛСТОН (5 листопада 1779, Ваккамо, Південна Кароліна - 9 липня 1843, Кембридж, Массачусетс) - американський поет і художник.

Закінчив Гарвардський коледж, від 1801 вчився в Королівській академії в Лондоні. Об'їхавши майже всю Західну Європу, Олстон нарешті оселився в Лондоні, де він завоював широку популярність. У 1818 році митець повернувся до США і жив в Кембриджі протягом 25 років. Він був дядьком художників Джорджа Вайтінга Флагга і Джареда Бредлі Флагга, які навчалися у нього живопису.

Олстон заснував романтичний напрям американського пейзажного живопису. Він був добре відомий сміливим використанням світла і атмосферних кольорів. Сюжети багатьох своїх картин Олстон черпав переважно з Святого Письма.

«Автопортрет», 1805 «Пейзаж при місячному світлі», 1819. Музей красних мистецтв, Бостон


Народилася Маргарет Макдональд МАКІНТОШ (5 листопада 1864, Тіптон поблизу Вулвергемптона - 10 листопада 1933, Лондон) - шотландська художниця, одна з провідних представниць художнього стилю модерн.

Разом з сестрою Френсіс вчилася в Школі мистецтв Глазго. У 1899 році Маргарет їде в Ліверпуль з архітектором і художником Чарльзом Ренні Макінтошем, за якого 1900 року виходить заміж. Макінтош з Маргарет, її сестрою Френсіс і чоловіком Френсіс, Джеймсом Г.Макнейром, створюють ще в Глазго художню групу Четвірка (The Four), що зробила величезний вплив на шотландську школу модерну. У 1900 році Макінтоші виставляють свої роботи на Віденському Сецесіоні. Творчість шотландців серйозно впливає на таких майстрів як Густав Клімт і Йозеф Гофман. У зв'язку з погіршенням стану здоров'я, після 1921 року Маргарет більш не займається художньою діяльністю.

Творчість Маргарет Макдональд Макінтош лежить переважно в царині прикладного мистецтва і дизайну. Вона працювала з різними матеріалами - металом, тканинами, займалася вишивкою тощо. Художниця була особливо успішною в дизайні внутрішніх приміщень. Маргарет розробляла планування і робила ескізи для чайних салонів і житлових приміщень. Вона вважається провідною жінкою-художником стилю модерн у Великобританії. У 2008 році на аукціоні Крістіс її художня панель «Роза біла і троянда червона» (1902) була продана за 1.700.000 фунтів стерлінгів (3,3 млн.доларів).

«Роза біла і троянда червона» (1902)


Народився Кузьма Сергійович ПЕТРОВ-ВОДКІН (5 листопада 1878, Хвалинськ Саратовської губернії - 15 лютого 1939, Ленінград) - російський і радянський живописець, графік, теоретик мистецтва, письменник і педагог. Заслужений діяч мистецтв РРФСР (1930).

Син шевця. Навчався малювати у місцевих іконописців. Оскільки не зміг поступити до залізничного училища в Самарі, то почав займатися в класах живопису та малювання Ф. Бурова. Талант юнака помітив знаменитий петербурзький архітектор Р. Ф. Мельцер, який відвіз Кузьму в Петербург, де дав йому гарну художню освіту в петербурзькому Центральному училищі технічного рисування Штігліца. У 1897 році Петров-Водкін переїхав до Москви, де вступив до Московського училища живопису, скульптури та архітектури, займався у Валентина Олександровича Сєрова. Від 1905 до 1908 року займався також в приватних академіях Парижа. У цей період відвідав Італію (1905) і Північну Африку (1907). У 1911 році Петров-Водкін став членом об'єднання «Світ мистецтва». Закликом і передчуттям майбутнього очищення і оновлення світу була сприйнята критикою картина Петрова-Водкіна «Купання червоного коня», яка з'явилася в 1912 на виставці «Світу мистецтва».

«Купання червоного коня», 1912

У початковий період творчості Петров-Водкін відчув сильний вплив зарубіжних майстрів символізму і «модерна». У його живописній мові відчувається вплив образів російського іконопису, Високого Відродження і східного мистецтва, спадкоємний зв'язок з мистецтвом Венеціанова і О. Іванова, близькість пошукам сучасних французьких майстрів, перш за все Матісса.

Художник створював тематичні картини, портрети, натюрморти. Також працював як графік і театральний художник. Займався літературною працею, пишучи розповіді, повісті, п'єси і нариси. Писав теоретичні статті, багато років викладав у ленінградських вузах. У серпні 1932 року К. С. Петров-Водкін був обраний першим головою Ленінградського відділення Союзу радянських художників.

«Автопортрет», 1918 «1919 рік. Тривога», 1934.
Державний Російський музей. Санкт-Петербург


Народилася Варвара Федорівна СТЕПАНОВА (5 листопада 1894, Ковно - 20 травня 1958, Москва) - радянська художниця-авангардистка, представниця конструктивізму, дизайнер і поет, дружина і соратниця Олександра Родченко. Також працювала і виставлялася під псевдонімом Варст.

У 1910-1913 роках навчалася в Казанської художньої школі, однак, не закінчивши її, переїхала в Москву. Тоді ж вона познайомилася зі своїм майбутнім чоловіком і соратником Олександром Родченком. У 1915-1917 роках займалася в студії К. Ф. Юона. У першій половині 1920-х років викладала, співпрацювала з Першою ситценабивною фабрикою як дизайнер. Брала участь в ілюструванні книг («Гли-Гли» О. Є. Кручоних, 1919), оформленні декорацій для театру («Смерть Тарєлкіна» В. Е. Мейєрхольда, 1922) і кіно («Відрив», 1926), створенні агітаційно-політичних альбомів.

Працювала художнім редактором у журналах «Кінофот» (1922), «ЛЕФ», «Новий ЛЕФ» (1923-1927), «Радянське кіно», «Сучасна архітектура», «Зміна», «Книга і революція» та ін. (1926 -1932), «Радянська жінка» (1945-1946), у 1933-1934 роках - в Партіздаті. Була членом «Об'єднання сучасних архітекторів» (ОСА).

«Музиканти»


5 листопада 1892 року Спілка берлінських художників організувала виставку 55 картин норвезького художника Едварда Мунка. Критика в обуренні назвала його творчість «ексцесом натуралізму». Загальні збори Спілки 120 голосами проти 105 прийняли рішення про закриття виставки картин Мунка, які були названі «огидними, жахливими і потворними». Тим самим між консервативно-реакційною школою з Антоном фон Вернером на чолі і ліберально-модерністською школою, очолюваною Максом Ліберманом, стався остаточний розрив. Під керівництвом Лібермана 60 протестуючих членів Спілки об'єдналися у «Вільне об'єднання художників», з якого згодом народився Берлінський сецесіон.

Едвард Мунк. «Вечір на вулиці Карла Іоанна», 1892


Народився Святослав Миколайович РЕРІХ (5 листопада 1904, Санкт-Петербург - 30 січня 1993, Бангалор, Індія) - російський і індійський художник, громадський діяч, почесний член Академії Мистецтв СРСР (1978).

Син російського художника, діяча мистецтв Миколи Костянтиновича Реріха. Святослав рано почав малювати і займатися ліпленням. У дитинстві часто їздив з батьком по давньоруських містах, де вивчав історію та культуру Русі, одночасно займаючись живописом. Від 1916-го по 1918 рік він разом з сім'єю живе в Фінляндії, де в 13-річному віці пише перший портрет батька. З 1919 року Святослав Реріх навчається в Лондоні, в Королівській академії мистецтв. Від 1920 року С.М. Реріх живе в США, вчиться на архітектурному відділенні Колумбійського університету. У цей час він пише багато картин, займається книжковою ілюстрацією та графікою.

Від 1923 року Святослав Реріх - директор Міжнародного центру мистецтв «Корона Мунді» в Нью-Йорку, який заснував його батько, згодом став віце-президентом Музею Миколи Реріха в Нью-Йорку. У 1928 р Святослав Миколайович переїздить з США до своїх батьків в Індію, в м Дарджилінг (Східні Гімалаї). Творчо сприйнявши багато художніх ідей і переконань свого батька, Святослав Миколайович стає самобутнім і оригінальним художником. Вивчаючи культуру, мистецтво і філософію Індії, він створює богато незвичайних і чудових за красою полотен. Поряд з пейзажами і символічними композиціями, пише багато портретів, в тому числі близько 30 портретів свого батька. Величезні, на повний зріст, портрети прем'єр-міністрів Індії Джавахарлала Неру та Індіри Ганді, написані Святославом Реріхом, прикрашають дві панелі стін історичного Центрального залу парламенту Індії в Нью-Делі. Веде він і велику просвітницьку роботу, а в подальшому керує Школою Мистецтва в Бангалорі і одночасно проводить свої персональні виставки.

«Ми самі будуємо свої в'язниці», 1967


Народилася Надія Петрівна ХОДАСЕВИЧ-ЛЕЖЕ (5 листопада 1904, с. Асяцішчи Вітебської губернії (за іншими відомостями — в селі Мажанка Мінської губ.) — 8 травня 1983 , Грас, Приморські Альпи) — білоруська і французька художниця.

Походила з бідної, багатодітної сім'ї. На початку 1920-х років вчилася у Владислава Стжемінського в Смоленську, можливо і в Казимира Малевича у Вітебську. У 1922 р. на запрошення Стжемінського переїхала до Варшави, вчилася в Академії Мистецтв у Варшаві. Вийшла заміж за художника Станіслава Грабовського. У 1924 р. разом з чоловіком переїхала до Парижа. Навчалася в Академії Сучасного мистецтва, яку заснували Фернан Леже й Амаду Азанфан. Від 1926 виставляла свої твори на виставках авангардного мистецтва.

У Парижі Ходасевич розлучилася з Грабовським і згодом вийшла заміж за Фернана Леже. У роки війни брала участь у Русі Опору. Після смерті Фернана Леже в 1955 р. в основному займалася пропагуванням його творчості. У пам'ять про чоловіка створила Музей Леже з масштабною колекцією його робіт.

Надія Ходасевич і Фернан Леже «Композиція», 1969


Народився Елтон ТОБІ (5 листопада 1914, Мідлтауне, Коннектикут - 4 січня 2005, Мамаронек, Нью-Йорк) - американський художник, історичний живописець, портретист, ілюстратор і викладач мистецтва.

Навчався в Школі витончених мистецтв Єльського університету, згодом викладав. Неймовірно продуктивний і успішний, Тобі відомий як творець образних і реалістичних робіт у відверто ілюстративному стилі.

«Екіпаж Аполлона»


5 листопада 1917 року в Києві Центральною Радою був затверджений Статут Української академії мистецтва. Урочисте відкриття відбулося 5 грудня того ж року в приміщенні Центральної Ради.

Першим ректором Академії став художник Федір Кричевський. Першими професорами були: М. Бойчук (монументальне мистецтво), М. Бурачек (пейзаж), В. Кричевський (архітектура, композиція), Ф. Кричевський (живопис, портрет), А. Маневич, О. Мурашко, М. Жук (станковий живопис, малюнок), Г. Нарбут (графіка). У 1921 році в професорський склад додатково увійшли: Л. Крамаренко (монументально-декоративний живопис), В. Меллер (театральне оформлення), С. Налепінська-Бойчук (гравюра), Є. Сагайдачний, Б. Кратко (скульптура), А. Таран (мозаїка) та інші.

Спочатку Академія розташовувалася в приміщенні колишнього Педагогічного музею. За пропозицією Г. Нарбута, затвердженого в лютому 1918 року на ректорській посаді, вона отримала статус науково-дослідного інституту. При денікінцях фінансування Академії було припинено, вона працювала на приватних квартирах. У грудні 1920 року, після відновлення радянської влади в Києві, Академія розмістилася в будівлі колишнього Дворянського зібрання. У 1922 році Академію реорганізували в Київський інститут пластичних мистецтв, згодом - Київський державний художній інститут. Постановою Кабінету Міністрів України від 17 грудня 1992 року вузу повернуто первісну назву - Українська академія мистецтв.

Будівля Педагогічного музею в Києві, де була створена Академія Меморіальна дошка засновникам Академії мистецтва України


Народилася Стефанія Михайлівна ШАБАТУРА (5 листопада 1938, Іване-Золоте, Заліщицький район, Тернопільська область — 17 грудня 2014, Львів) — українська митець-килимар, багаторічний політв'язень радянських часів, член Української Гельсінської групи.

Батько Стефанії Шабатури загинув на війні. Мати Анна — знана народна художниця і майстриня. Закінчила Львівське художнє училище (1961) та Львівський інститут прикладного та декоративного мистецтва (1967). Працювала художницею в текстильній промисловості. Проектувала і ткала гобелени й брала участь у численних виставках. Про її творчість написано в 6 томі «Історії мистецтва України». Член Спілки художників України у 1969-1972 рр.

Брала участь у роботі львівського Клубу творчої молоді «Пролісок» (КТМ), розповсюджувала самвидав. Була членкинею Української Гельсінкської групи. Співавтор листів і звернень до міжнародних і радянських організацій. 12 січня 1972 — КДБ заарештував С. Шабатуру за підозрою в «антирадянській діяльності» (разом з Іриною Калинець, Михайлом Осадчим, В'ячеславом Чорноволом). 5 березня 1972 року — на засіданні правління Львівської організації Спілки художників України С. Шабатуру виключили зі СХУ. Того ж року її засудили у Львові за «антирадянську агітацію і пропаганду» за статтею 62 частини 1 КК УРСР на 5 років таборів суворого режиму і 3 роки заслання. КДБ знищив 70 екслібрисів і понад 150 рисунків Шабатури. Після заслання мешкала у Львові під адміністративним наглядом. У кінці 1980-х рр. була активісткою Львівських організацій «Меморіалу» та Народного Руху України, брала участь у боротьбі за відродження репресованої УГКЦ. Протягом 1990–1995 була депутатом І демократичного скликання Львівської міської ради.



5 листопада 2014 року в фонд музею Гетті (Лос-Анжелес, США) на аукціоні Christie's за 65 млн. доларів була придбана робота Едуарда Мане «Весна» (Портрет молодої актриси Жанни Демарсі) . Це полотно знаменно тим, що є однією з 30 картин, які виставлялися в Паризькому Салоні 1882 року, і останнє з них, яке перебувало в приватному володінні.

Протягом попередніх 20 років картина на умовах оренди експонувалася в Національній галереї мистецтв (Вашингтон), а тепер стала окрасою колекції імпресіоністів Музею Гетті.

Музей Гетті, Лос-Анджелес Едуард Мане. «Весна (Жанна)», 1881. Полотно, олія, 74 x 51.5 см.