4 июля -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
(056) 794 09 88, +38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68

4 июля

Народився Павло Андрійович ФЕДОТОВ (4 липня 1815, Москва - 26 листопада 1852, Санкт-Петербург) - російський живописець і графік, родоначальник критичного реалізму в російському живописі.

Народився у великій родині бідного чиновника, відставного військового. Майбутній художник в 11 років був прийнятий у Перший Московський кадетський корпус, де закінчив курс з відзнакою. Його улюбленими предметами були математика і хімія, але у вільний від навчання час він любив малювати. Успішна військова кар'єра тривала у Федотова і надалі - в лейб-гвардії Фінляндського полку в Санкт-Петербурзі. У той же час молодий офіцер почав відвідувати вечірні уроки малювання в Академії мистецтв. Самодіяльний художник зображував найяскравіші картини військової служби - «Зустріч великого князя», «Освячення прапорів у Зимовому Палаці, оновленому після пожежі». Останню роботу випадково побачив Микола I і запропонував художнику-аматору піти у відставку з військової служби, щоб зайнятися живописом професійно. Федотову було запропоновано грошове утримання - 100 рублів асигнаціями на місяць.

Позбувшись у 1844 році еполетів, Павло Андрійович найняв невелику квартирку і вступив до Академії мистецтв. Під керівництвом професора Зауервейда він вивчав батальний живопис, але без особливих успіхів. Удома ж Федотов малював для душі комічні побутові картинки, які, знову-таки випадково, побачив Іван Андрійович Крилов. Великий байкар поборов свою лінь і написав художнику лист, в якому пропонував залишити «солдатиків і конячок» і зайнятися жанровими картинами. Федотов спробував - і перші ж його роботи «Свіжий кавалер» (1846) і «Розбірлива наречена» (1847) показали, що в російському живопису зійшла нова яскрава зірка. Коли ж на академічній виставці в Петербурзі в 1849 році разом з двома першими роботами була показана ще й третя картина Федотова «Сватання майора», публіка заходилася від сміху і була в повному захваті, відкривши для себе новий світ купецтва. У журналах з'явилися хвалебні рецензії. Художнику за рекомендацією всесильного Карла Брюллова було присвоєно звання академіка і належне грошове утримання. Павло Андрійович був щасливий. Він пише ліричні портрети («Портрет Надії Петрівни Жданович за клавесином»), створює нові соціально значущі картини «Сніданок аристократа», «Вдовиця», «Гравці».

« Сватання майора», 1848
«Сніданок аристократа», 1849-1850

Але напружена робота і невдала закоханість підірвали сили художника - погіршився зір, почалися головні болі. Характер Павла Андрійовича - веселий і товариський - помітно змінився, з'явилися ознаки гострого психічного розладу. У 1852 році Федотова помістили в одну з приватних петербурзьких лікарень для душевнохворих, а государ виділив на його утримання в цьому закладі 500 руб. Але хвороба прогресувала і в восени того ж року художник помер.

Автопортрет «Свіжий кавалер», або «Ранок чиновника, що отримав перший хрестик», 1846.


Народився Ежен ГІЙОМ (4 липня 1822, Монбар — 1 березня 1905, Рим ) — знаний французький скульптор 19 століття, представник стилю академізм.

Первісну художню освіту отримав в місті Діжон. Продовжив навчання в Школі красних мистецтв, куди влаштувався 1841 року. Керівники молодого студента — художник Жан-Франсуа Мілле, скульптори академічного напрямку П'єр-Жуль Кавельє та Луї-Ернест Барья. Працював в майстерні Джеймса Прадьє. 1845 року виборов Римську премію, що надала право на удосконалення майстерності в Римі. Темою конкурсної скульптури була «Тезей знайшов меч батька на скелі».

Ежен Гійом, попри скульптури, зробив непогану адміністративну кар'єру. В період з 1864 по 1878 роки — він директор Школи красних мистецтв в Парижі. Був професором малювання в Політехнічній школі, з 1882 року — професор в Колеж де Франс. Йому доручили керівництво Французької Академії в Римі, де він керував справами у 1891—1904 роках.

Алегорія «Інструментальна музика», Опера Гарньє, Париж


Народився КАРОЛЮС-ДЮРАН, справжнє і'мя Шарль Эміль Огюст Дюран (4 липня, 1837, Лілль — 17 лютого, 1917, Париж ) — французький художник і викладач 19 ст.

Шарль Эміль вивчав малюнок в художній школі в місті Лілль. Він отримав стипендію від муніципалітета міста і відбув у Париж 1853 року. В Парижі удосконалював майстерність в академії Сюісса, копіював картини в музеї Лувр. У 1861-1866 рр. Каролюс-Дюран перебував в Італії.

В Парижі працювала низка непогано обдарованих і майстерних портретистів, але навіть на їх тлі виділявся талант Каролюс-Дюрана. В чоловічих портретах він дотримувався тверезого реалізму і тонко відтворених настроїв. В жіночих портретах він реалістичний, але більш декоративний, серед них є зразки парадного портрета. В жіночих портретах Каролюс-Дюран використовує помітно багатшу колористичну гаму і при нагоді підкреслює елегантність і привабливість моделей, зазвичай буржуазних жінок з багатих родин. Найменш розробленим в портретах митця залишалось тло, що надало можливість відкинути несуттєві деталі і подробиці. Виразність його портретів, позбавлених несуттєвих деталей, від цього тільки виграла.

Кількість учнів його майстерні дорівнювала приблизно 20-25 осіб, чоловіків і жінок-художниць, серед котрих було до шістдесяти відсотків британців чи прибулих зі Сполучених Штатів. Іноземці мали помітно менший доступ для навчання в Паризькій школі красних мистецтв, осідали в майстерні Каролюс-Дюрана завдяки авторитету відомого паризького портретиста.

Портрет Каролюса-Дюрана пензля Джона Сарджента «Кінний портрет мадмуазель Круазе», 1873


Народився Пал СІНЬЄЇ-МЕРШЕ (4 липня 1845, Сінзеуйфалу - 2 лютого 1920, Єрньє) - угорський художник, основоположник імпресіонізму в угорському живопису.

Народився в дворянській родині на території сьогоднішньої Словаччини. З 1864 року навчався живопису в Мюнхенської академії. У 1867-1869 був учнем художника академічного напрямку Карла Пілоті. Сіньєі-Мерше жив у Мюнхені до 1873 року. Під враженням від робіт французьких імпресіоністів повністю відійшов від класичного стилю, ставши першим художником-імпресіоністом в центральній Європі. Основну увагу в своїх роботах приділяв кольору і освітленню, нехтуючи строгістю композиції. Найбільш відомою його роботою мюнхенського періоду є «Пікнік в травні» (1873).

«Пікник у травні», 1873. Угорська національна галерея, Будапешт

Новаторський стиль художника не був оцінений критикою. У 1873 році Пал Сіньєі-Мерше одружився і переїхав у свій родовий маєток в Єрньє, повністю залишивши малярство. Через десять років він знову взявся за пензлі і відправив свої роботи на виставку до Відня, але й тепер не знайшов розуміння своєї творчості.

Лише в кінці століття угорська публіка «дозріла», щоб прийняти манеру Сіньєі-Мерше, яка, до того ж, стала більш стриманою. Після 1894 він працював без перерв, регулярно виставлявся, а в 1905 році був призначений директором Училища Декоративного мистецтва (пізніше Академії Мистецтв). Сіньєі-Мерше став однією з найвпливовішою фігур угорського живопису, хоча і втратив свіжість і новизну своїх ранніх робіт.

Портрет П. Сіньєї-Мерше роботы
Й. Ріппль-Ронаї. 1911
«Леді у фіолетовому», 1874


Народився Влахо БУКОВАЦ (4 липня 1855, Цавтат поблизу Дубровника, тепер Хорватія — 23 квітня 1922, Прага, тепер Чехія) — провідний хорватський художник кінця XIX — початку XX століття, що працював у стилях імпресіонізму та постімпресіонізму.

Його справжнє ім'я — Б'яджо Фаджоні, він походить зі смішаної хорвато-італійської сім'ї. Художню освіту Буковац здобував у Парижі (з 1877 року) коштом хорватського політика і письменника Медо Пучича. Навчався у Школі красних мистецтв у Александра Кабанеля. Виставлявся у Паризькому Салоні, де мав успіх у критиків. Під час навчання, а також пізніше Влахо Буковац багато мандрував.

Хоча Буковац отримав художню освіту в дусі академічної традиції, митець був також добре обізнаний з імпресіонізмом, і у власній творчості прийшов до техніки пуантилізма. З 1893 до 1897 року Буковац жив у Загребі, працюючи здебільшого над пейзажами. Одночасно він став центральною фігурою у мистецькому житті міста, заснував художню школу і брав участь в організації Художнього павільйону, однієї з найбільших хорватських галерей і виставкових зал. У 1893 році він організував першу виставку хорватського мистецтва у Палаці Академії.

«Гусляр»

Через конфлікти був змушений повернутися до Цавтата, де жив у 1898–1902 роках. Потім Влахо Буковац переїхав до Праги, де в 1903 році був призначений професором Академії витончених мистецтв. Празькому періоду творчості Буковаця притаманні переважно портрети. У Празі художник працював до своєї смерті в 1922 році. У рідному місті художника Цавтаті в будинку, в якому він народився, відкрито Меморіальний музей.

«Автопортрет», 1914


Народився Юліан Якович ПАНЬКЕВИЧ (псевдонім Простен Добромисл) (4 липня 1863, Устя-Зелене, нині Монастириського району Тернопільської області — літо 1933, Харків) — український художник, літератор, громадський діяч.

Народився у родині церковного маляра. 1884 р. закінчив Бережанську гімназію. Малярства навчався у Школі Мистецтв у Кракові, коли її директором був Ян Матейко. Далі продовжував навчання у Відні (1885-1887, Австрія). Відомо, що Ю. Панькевич організовував у селах хори, керував ними, безкоштовно навчав сільських дітей малюванню, історії мистецтва, виготовляв декорації та проектував костюми для аматорських вистав, організовував гуртки самоосвіти. А ще добре грав на скрипці, самовіддано диригував хорами.

Юліан Панькевич багато займався релігійним малярством, вносячи у нього народний колорит, різноманітні орнаменти, побутові деталі. Високу оцінку мали свого часу його картини «Ісус Христос», «Богородиця», «Сільська Мадонна». У 1890-х рр. він намалював іконостас до церкви св. пророка Іллі у с. Боршів поблизу Перемишлян.

Від 1898 — у місті Львів. Співзасновник і секретар «Товариства для розвою руської штуки» (1898), співорганізатор його виставок (1898, 1900, 1903). Сприяв у навчанні М. Бойчуку. Портрет Т. Шевченка 1904 р. — один із найкращих творів Ю. Панькевича. Тоді ж він намалював перший із своїх портретів Івана Франка. Це єдиний портрет Каменяра, зроблений з натури.

Богородиця. Намісна ікона іконостасу храму св. пророка Іллі с. Боршів Перемишлянського району


4 липня 1876 року було відкрито для публіки Музей витончених мистецтв у Бостоні (англ. The Museum of Fine Arts, Boston, скор. MFA) - один з найбільших художніх музеїв США.

Зібрання музею за розмірами є другим в Північній і Південній Америках, поступаючись лише музею Метрополітен в Нью-Йорку. Має філію в Нагої, Японія.

Музей був заснований в 1870 році на базі Бостонського Атенеума. У сучасній будівлі на Хантінгтон-авеню, побудованому архітектором Гаєм Лоуеллом в стилі неокласицизму, розташовується від 1909 року. В кінці 1970-х, коли кількість експонатів перевалила за 450 тисяч, було прийнято рішення про будівництво західного крила (архітектор Бей Юймін). У 2000-і рр. під американське мистецтво була виділена нова гігантська прибудова (арх. Foster and Partners).

Рембрандт, «Майстерня художника», до 1628 р.

Колекція музею складається із зібрання мистецтва Стародавнього Сходу (особливо єгипетського); кращої за межами Японії колекції японської кераміки; класичного європейського живопису; одного з кращих в світі зібрань живопису американських реалістів та імпресіоністів (Джон Коплі, Вінслоу Хомер і Джон Сарджент); збірки робіт французьких імпресіоністів і постімпресіоністів (одна з найбільших колекцій полотен Клода Моне, а також роботи Мане, Ренуара, Дега, Ван Гога, Сезанна, Гогена).

Із зібрання музею: П'єр Огюст Ренуар.
«Танець у Буживалі», 1883


Народився Альбін Станіславович ҐАВДЗІНСЬКИЙ (4 липня 1923, с. Бобрик, Одеська обл. - 12 травня 2014 року, Одеса) - український художник: пейзажист, майстер жанрового живопису і портрета. Народний художник України (2007).

Народився в польській родині. Займатися живописом почав у міському палаці піонерів, одночасно брав уроки в Будинку народної творчості, де викладав Ю. Р. Бершадський. У 1938 році - він один з лауреатів конкурсу журналу «Юний художник». У 1940 році Альбін Гавдзинський вступив до Одеського художнього училища. У 1941 році був призваний в армію, у 1946 повернувся в училище, яке закінчив з відзнакою в 1950 році (викладачі - М. Павлюк, М. Муцельмахер, Д. Крайнєв).

«Кавуни і море», 1998

З 1951 по 1960 рік працював на будівництві Каховської ГЕС. Написав за ці роки понад 200 полотен, які подарував місту. Вони стали основою для створення міської картинної галереї (від 2003 року - імені Альбіна Ґавдзінського). Почесний громадянин Нової Каховки (1961).

У 1976 Альбіну Станіславовичу присвоєно звання «Заслужений художник Української РСР». Жив і працював в Одесі. Протягом 20 років був членом правління Одеського відділення СХУ.

«Яхтклуб», 1997


Народився Анатолій Никифорович ФОМІН (4 липня 1925, Актюбінська обл., Казахстан) - запорізький художник, майстер пейзажу і жанрових робіт.

У ранньому дитинстві переїхав з сім'єю до Запоріжжя. У роки війни побував у фашистських катівнях, потім служив в Радянській Армії. У 1954 році Анатолій Фомін став учнем і послідовником відомого запорізького живописця Георгія Колосовського. Навчався в Харківському художньому інституті до 1960.

У 1970 році А.Н. Фомін вступає до Спілки художників СРСР, бере участь в республіканських і всесоюзних виставках. Його роботи закуповувалися Художнім фондом і музеями колишнього Радянського Союзу. У 1988-1990 рр. Анатолій Фомін виставляється на аукціонах у Франції («Arkol» та ін.), від 1990-х співпрацює з галереями Великобританії, Німеччини, Голландії. Його картини знаходяться в приватних збірках багатьох країн світу.

«Космач», 1990-е


Народився Віктор Васильович ПОНОМАРЬОВ (4 липня 1936, с. Охтома Архангельської обл.) - живописець, графік, монументаліст. Заслужений художник України (1990). Народний художник України (2016).

Закінчив Кримське художнє училище (1956-1961) і Київський художній інститут (1961-1967). Педагоги: П. Скорубський, В. Чеканюк, Н. Карнаух, І. Штільман, К. Трохименко. Ще студентом їздив у 1964 році в творче відрядження на Таймир і в Красноярськ. Від 1967 живе в Маріуполі. Член Спілки художників від 1971.

Віктор Пономарьов - представник класичної школи художників-монументалістів, художник широкого творчого діапазону - працює в техніці фрески, мозаїки, енкаустики, живопису та графіки. Багаторазово брав участь у всесоюзних, республіканських, міжнародних виставках. Кілька персональних виставок художника відбулися в Маріуполі і Донецьку. Його картини демонструвалися в Лівані, Єгипті, Франції, Італії. Нагороджений почесною медаллю Міністерства культури України "За внесок в розвиток культури та мистецтва" і медаллю імені Тетяни Яблонської Національної спілки художників України.



Народився Віктор Олексійович СУХЕНКО (4 липня 1950, м. Мінеральні Води Ставропольського краю, Росія) – український живописець. Професор кафедри рисунка НАОМА. Заслужений діяч мистецтв України.

Закінчив Київський державний художній інститут в майстерні станкового живопису проф. Лопухова О. М. (1980). Від 1980 року учасник всесоюзних, республіканських, всеукраїнських та групових художніх виставок. Член Національної спілки художників України від 1990.

Працює в різних техніках станкового і монументального малярства: розписи Свято-Михайлівського Златоверхого собору в м. Києві - 2000 р., реставрація декоративного розпису інтер’єра глядацького залу Національного театру ім. І. Франка - 2000 р. Реставрував та відтворював настінний живопис в Сампсонівський церкві м. Полтави - 1996 р., створів декілька живописних робіт для Преображенського собору Мгарського монастиря м. Лубни - 1997 р.. Твори знаходяться у музеях та приватних колекціях України, Росії, Німеччини, Голландії, Китаю, США.

«Осінній настрій»,1993