4 января -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
(056) 794 09 88, +38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68
Музей працює: середа – неділя з 11.00 – 19.00
Понеділок -вівторок – ВИХІДНИЙ

4 января

Народився Джузеппе КАММАРАНО (4 січня 1766, Шакка, Королівство Сицилія - 8 жовтня 1850 Неаполь) - італійський художник, що писав картини в стилі пізнього бароко і раннього неокласицизму, професор Академії витончених мистецтв у Неаполі і придворний живописець Бурбон-Сицилійської династії.

Підлітком Джузеппе Каммарано вступив учнем в Академію красних мистецтв у Неаполі, в майстерню Фіделе Фіскетті. Король Фердинанд IV Бурбон-Неаполітанський оплатив його навчальну поїздку до Риму, де Каммарано завершив свою освіту. Після повернення отримав місце придворного живописця. Йому було доручено фресковий розпис королівської резиденції - палацу в Казерте. Він також брав участь в оформленні стелі палацу в Неаполі і стелі театру Сан-Карло. Створив ряд портретів і групових портретів членів королівської сім'ї. Пізніше Джузеппе Каммарано був обраний професором Академії витончених мистецтв в Неаполі.

«Родина Франческо I»


Народився Франсуа РЮД (4 січня 1784, Діжон - 3 листопада 1855, Париж) - французький скульптор.

Був сином пічника і спочатку займався ремеслом свого батька. У віці 16 років вступив до Діжонської академії мистецтв. У 1807 році поїхав у Париж до головного директора імператорських музеїв барона В. Денона, який, залишившись задоволений показаним йому зразком робіт молодого скульптора - статуеткою «Тезей, що піднімає з землі метальний диск», взяв у ньому участь і сприяв призначенню Франсуа спершу в учні Голя, а потім в майстерню Картел'є і, нарешті, в паризьке училище витончених мистецтв. У 1812 році Рюд був удостоєний другої Римської премії, але політичні обставини не дозволили йому поїхати в Італію. У 1815 році, в період реставрації Бурбонів, Рюд емігрував до Бельгії, де знайшов покровителя в особі знаменитого Луї Давида і завдяки його сприянню отримав доручення прикрасити скульптурними роботами оперний театр Ла Монне. У 1827 повернувся в Париж і незабаром посів чільне місце серед його художників.

Для творчості Рюда, як і для інших французьких скульпторів-романтиків, характерні яскрава емоційність, відмова від канонів, розширення кола тем і, зокрема, звернення до історичної теми. Широко відомий монументальний рельєф Франсуа Рюда «Виступ добровольців у 1792 році» («Марсельєза», 1833-1836), що прикрашає Тріумфальну арку на площі Зірки в Парижі. У ньому сміливо об'єднані образи алегорії і реальності.

«Марсельєза», 1833—1836. Париж, Тріумфальна арка


Народився Кристіано БАНТІ (4 січня 1824, Santa Croce sull'Arno, провінція Піза в Тоскані — 4 декабря 1904, Монтемурло, регіон Тоскана, провінція Прато) — італійський живописець, належав до тосканських художників.

Проживав у Флоренції. Працював в жанрі історичного живопису, серед його перших робіт — «Галілей перед судом інквізиції». Незабаром відмовився від жанру історичних картин і присвятив себе зображенню реалістичних жанрових сцен. У 1884 році він був призначений професором в Академії витончених мистецтв у Флоренції.

«Галілей перед судом інквізиції»


Народився Рамон КАСАС-і-КАРБО (4 січня 1866, Барселона - 29 лютого 1932, там само) - іспанський (каталонський) живописець і графік, майстер портрета і карикатури, лідер національного модернізму.

Син емігранта, який сколотив собі статки на Кубі. У 11 років кинув школу і почав брати приватні уроки живопису. У 1881 році приїхав до Парижа, поступив у приватну академію Каролюс-Дюрана. Надалі щорічно бував в Парижі, іншу частину року живучи в Барселоні, а також в Мадриді і Гранаді. Завжди багато подорожував. Фанатик велосипеда. Переніс туберкульоз (1886).

У 1890-ті роки - період найвищого розквіту його творчості: великі виставки Касаса пройшли в Мадриді, Берліні, його роботи були показані на Всесвітній виставці в Чикаго (1893). З часу заснування (1897) - регулярний відвідувач богемного кафе «Чотири коти» в Барселоні. У 1900 дві роботи Касаса експонуються на Всесвітній виставці в Парижі. Його картина отримує премію в Мюнхені (1901). Роботи художника представлені у різних містах Європи, в Буенос-Айресі. У 1903 Касас стає постійним членом паризького Салону на Марсовому полі, що дає йому право на щорічну виставку у французькій столиці.

Від 1907 багато часу проводить у покинутому бенедиктинському абатстві Сант-Бенет, викупленому і відновленому його матір'ю, з 1912, після смерті матері, стає власником цього монастиря. У 1908 подорожує по Кубі і США, він взагалі постійно і багато їздить по світу. Навіть під час світової війни його виставки проходять у Відні, Будапешті, Мюнхені, Парижі, Мадриді та ін.

Автопортрет, 1908 «Юна декадентка», 1899


Народилася Якоба Берендіна ван ХЕМСКЕРК ван Бест (4 січня 1876, Гаага - 3 серпня 1923 Домбург) - нідерландська живописець, графік і художниця по склу. Її улюбленими темами були зображення дерев, моря, пейзажі та натюрморти.

Вивчала живопис в гаазькій Академії образотворчих мистецтв в 1897-1901 роках. Потім їде в Париж, де півроку працює в художньому ательє у Ежена Кар'єра. Тут вона знайомиться з мистецтвом стилю модерн. Повернувшись до Нідерландів, художниця підтримує постійний контакт з лідерами голландського авангарду, такими, як Піт Мондріан і Ян Тороп. Починаючи від 1911 року, коли художниця підпадає під вплив кубізму, в її творчості відбуваються кардинальні зміни. З 1916 року вона починає цікавитися художнім розписом по склу. У 1921-1922 роках Якоба ван Хемскерк займається розписом в деяких будівлях Амстердама (наприклад, в казармах морської піхоти і ін.).

Художниця померла внаслідок захворювання стенокардією. Нині її роботи можна побачити в найбільших музеях Нідерландів і Німеччини.

«Гора і кораблі», 1914


Народився Матія ЯМА (4 січня 1872, Любляна - 6 квітня 1947, Любляна) - словенський художник, один з найбільших представників словенського імпресіонізму.

Після закінчення гімназії Матія вступив на юридичний факультет Загребського університету, але в 1890 році кинув навчання і поїхав до Мюнхена, де вступив в приватну художню школу. Через два роки він повернувся в Любляну, де заробляв на життя своїми малюнками, створюючи ілюстрації для журналу Dom in svet.

З метою продовження освіти та за підтримки крайового сейму, Яма повернувся в 1897 році Мюнхен, де вступив до художньої школи Антона Ажбе. На наступний рік він розпочав студії в мюнхенській художній академії, але навчання там не закінчив. У 1902 році Матія Яма одружився на голландській художниці Луїзі ван Радерс. Після цього жив і працював у різних місцях Європи - в Австрії, Хорватії, Німеччині та Нідерландах. Пізніше повернувся до Словенії.

Переважно художник працював олією, але в кінці життя використовував й акварель. У пізньому періоді творчості його кумирами стали імпресіоністи, серед яких найбільш впливовим був Клод Моне. В основному Матія Яма був пейзажистом, писав також ведути.

«Міст в Добрі», 1907. Національна галерея в Любляні, Словенія.


Народився Огастес Едвін ДЖОН (4 січня 1878, Тенбі, Пембрукшир - 31 жовтня 1961, Фордінгбрідж, Хемпшир) - англійський художник-постімпресіоніст.

Народився в сім'ї адвоката. Вже в 11-річному віці відвідує художню школу в рідному місті. У 17 років їде в Лондон, де вчиться в Школі витончених мистецтв Слейда разом з Вільямом Орпеном і своєю старшою сестрою Гвендолін Мері Джон. У 1895 році О. Джон отримує стипендію, яка йому була необхідна для навчання в паризькій Академії Колароссі, і їде до Франції. У Парижі Джон швидко стає частиною монмартрської богеми. Паризький період вплинув на весь подальший життєвий уклад художника і його творчість.

Після повернення до Англії О. Джон до 1904 року - професор університету Ліверпуля. Художник захоплюється мовою, звичаями і культурою циган, пише «циганські» картини. Спільно з художником В. Орпеном Джон відкриває школу-майстерню, потім вступає в Новий англійський мистецький клуб. У період між світовими війнами Огастес Джон вважався найкращим портретистом Великобританії, його пензлю належать портрети Джорджа Б. Шоу, Ділана Томаса, Томаса Е. Лоуренса, Томаса Гарді, Вільяма Б. Єйтса, Гільєрміни Суджа, Таллули Бенкхед та інших. У 1942 році Огастесу Джону присвоюється британський орден Заслуг. У 1954 він стає членом Королівської Академії мистецтв.

Автопортрет «Портрет маркізи Казаті», 1919


Народився Сандро ФАЗІНІ (4 січня 1893, Київ - 1942, Аушвіц, концтабір Освенцим) - художник і фотограф, брат письменника Іллі Ільфа. Справжнє ім'я - Срул Арьєвич Файнзільберг, пізніше - Саул Арнольдович Файнзільбер, а також Олександр Фазіні.

Народився в Києві в родині банківського службовця, але батьківщиною завжди вважав Одесу, де жив в юності. Закінчив Друге єврейське казенне художнє училище в Одесі, працював під псевдонімом Сандро (Олександр) Фазіні. З п'ятнадцяти років почав публікувати свої роботи в журналах. У 1917 році Фазіні примикає до Товариства Незалежних художників, бере участь в їх виставках, виставляючи картини в кубістичному стилі. На початку 1920-х років працював також в Харкові.

У 1922 році Сандро Фазіні емігрує, спочатку в Константинополь, збирався далі в Америку, але потрапив до Парижа, де продовжив малювати. Виставлявся в салонах Тюїльрі, Незалежних, Осінньому. Його роботи висіли поруч з Пікассо. На початок 1930-х років його живопис, що балансує на межі абстракції і сюрреалізму, мав успіх. Сучасні французькі мистецтвознавці називають Фазіні «одним з виключно цікавих майстрів Паризької школи». У липні 1942 року художник з дружиною були заарештовані французької жандармерією, його паризька майстерня була розгромлена. Їх відправили до пересильного табору в Дрансі. Звідти в Освенцим-Аушвіц, де вони були страчені.

Відомий внесок Фазіні в фотомистецтво. Його фотознімки виставлялися на Всесвітній виставці в Парижі.

«Натюрморт», 1930


Родился Густав Густавович КЛУЦИС (4 января 1895, Руйиена — 26 февраля 1938(?), Бутовский полигон(?), Московская область) — художник-авангардист, представитель конструктивизма, один из создателей искусства цветного фотомонтажа.

В 1911—1915 учился в художественной школе в Валмиере и Городском художественном училище в Риге. Его учителями были Я. Розенталь, В. Пурвитис и Я. Р. Тиллбергс. Продолжил образование в Рисовальной школе Общества поощрения художеств в Петрограде (1915—1918), а затем (1918—1920) в Государственных свободных художественных мастерских у К. А. Коровина, А. А. Певзнера и К. С. Малевича, и ВХУТЕМАСе (1920—1921) в Москве. Был одним из основателей объединения «Октябрь» (1928). Преподавал во Вхутемасе (1924—1930). 17 января 1938 году Густав Клуцис был арестован по сфабрикованному обвинению в участии в «фашистском заговоре латышских националистов» и 5 недель спустя расстрелян.

Среди его наиболее известных работ — «Красный человек» (1918), «Динамический город» (1919), «Аксонометрическая живопись» (1920), «Выполним план великих работ» (1930), «СССР — ударная бригада пролетариата всего мира» (1931). Произведения Г. Клуциса находятся в Третьяковской галерее, музее В. В. Маяковского, Музее современного искусства в Нью-Йорке, и в музеях Латвии (отдельный зал под названием «Кабинет Густава Клуциса» выделен в Латвийском Национальном художественном музее).

«Аксонометрическая живопись», 1920


Народився Андре МАССОН (4 січня 1896 , Баланьї-сюр-Терен, Уаза — 28 жовтня 1987 , Париж) — французький художник, набув популярності своїми зображеннями жахливих фантастичних світів.

Виріс у Бельгії, навчався живопису в Брюсселі в Академії мистецтв, 1912 року повернувся до Франції й оселився в Парижі, де продовжив навчання у Школі витончених мистецтв. Брав участь у Першій світовій війні, був важко поранений (1917). У 1922 році у нього придбали декілька робіт Гертруда Стайн і Ернест Хемінгуей . У 1923 році увійшов у коло сюрреалістів. У 1924 році подружився з Жоржем Батаєм, надалі ілюстрував його книги, співпрацював у журналі «Ацефал», глибоко сприйняв його філософію еросу і насильства. У 1934 — 1936 перебував у Іспанії. Після окупації Франції нацистами зміг виїхати з вішістської Франції й з 1940 до 1945 року проживав у США .

Массон глибоко вплинув на становлення абстрактного експресіонізму в США. Після повернення до Франції він працював у театрі, займався ілюстрацією книжок, розписав плафон паризького театру Одеон (1964). Лауреат Національної мистецької премії (1954).



Народився Ігор Павлович ГРИГОР’ЄВ (4 січня 1934, Харків – 24 січня 1977, Київ) – український живописець, графік, один з лідерів художньої та інтелектуальної опозиції.

Закінчив Київський художній інститут (1959; викладач С. Григор’єв), творчі майстерні АМ СРСР у Києві (1965). Учасник художніх виставок від 1957. Член СХУ від 1962. Основні роботи – у галузях станкового живопису та книжкової ілюстрації. Майстер тематичної картини. Представник "суворого стилю". Співпрацював з художниками андеграундних течій – В.Зарецьким, А. Горською. Його майстерня була так званою "неформальної академією".

«Гітарист». 1968


Родился Зураб Константинович ЦЕРЕТЕЛИ (4 января, 1934, Тбилиси) — скульптор-монументалист, живописец, президент Российской академии художеств.

Зураб Церетели родился в Тбилиси. Окончил живописный факультет Тбилисской академии художеств. В 1964 году обучался во Франции, где общался с выдающимися художниками Пабло Пикассо и Марком Шагалом. С конца 1960-х годов начал активно работать в области монументального искусства. Помимо России, его скульптурные произведения находятся в Бразилии, Великобритании, Испании, США, Франции, Японии, Грузии и Литве.

С 1997 года является Президентом Российской академии художеств. Церетели также является директором Московского музея современного искусства и директором Галереи искусств Церетели. Действительный член Российской АХ с 1992 (действительный член АХ СССР с 1988).

«Дмитрий Шостакович»


Створено Кіровоградський обласний художній музей, який від 1991 року розташований в історичній будівлі (колишній Пасаж) у само́му середмісті Кропивницького.

Історія створення художнього музею в місті (тодішньому Єлисаветграді) розпочалася наприкінці XIX століття, коли представники передової місцевої інтелігенції вперше поставили питання про необхідність такого закладу. Однак лише в 1921 році було створено картинну галерею, яка в 1924 році ввійшла до складу природничо-історичного музею. Колекцію художньої галереї міста було повністю розграбовано під час німецько-фашистської окупації (1941—1944).

Повторне відкриття картинної галереї, вже в Кіровограді, відбулося 1965 року, щоправда на той час вона була відділом обласного краєзнавчого музею. Картинна галерея тоді розмістилась у приміщенні колишньої Спасо-Преображенської церкви. 1991 року церкву було повернуто вірникам, а для картинної галереї міська влада виділила приміщення яскравої міської пам'ятки архітектури. За розпорядженням представника Президента України від 4 січня 1993 року на базі картинної галереї було утворено Кіровоградський обласний художній музей. По тривалій перерві, викликаній проведенням ремонтно-реставраційних робіт будівлі закладу, у травні 2001 року Кіровоградський обласний художній музей урочисто відкрив свої двері для відвідувачів.

Фонди Кіровоградського обласного художнього музею здебільшого укомплектовані за рахунок експонатів, одержаних із Державного Ермітажу (Санкт-Петербург), Державної Третьяковської галереї, Київських Музею російського мистецтва та Державного музею українського мистецтва, Дирекції художніх виставок України, а також робіт, що були передані пізніше відомими художниками-уродженцями міста і області. Гордістю музею є його відділ – картинна галерея художника-земляка Петра Оссовського «Світ і Вітчизна», відкрита 2007 року.

Зібрання обласного художнього музею на сьогодні перевищує 9 тисяч предметів основного фонду. Музей має 5 виставкових зал.

Адреса: м.Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 60



Народився Олексíй Павлович БЕЛЮСЕНКО (4 січня 1960, Казахська РСР) — український живописець, графік, дизайнер інтер'єру, реставратор, культуртреґер. Живе та працює в Києві. Не має академічної освіти.

Народився в Казахстані. Його родина проживала в Казахстані ще з часів столипінської реформи. Приїхав до України в 6-річному віці. З 1987 до 2012 року художник-реставратор в Національному науково-дослідному реставраційному центрі у Києві. Від 2009 року член творчого об'єднання БЖ-Арт. Провів декілька персональних виставок у київських галереях. З 2012 року - куратор і один із фундаторів об'єднання «Синій Жовтень».


У грудні 2014 року в Музеї історії Києва відбулася виставка живопису Олексія Белюсенка «Щоденник екстреміста». Картини цієї серії відтворюють низку зорових образів героїчної історії Майдану. Серія складається із близько сорока картин однакового розміру (50 см).

Автопортрет, 2011


4 січня 2009 року картини вартістю 1,2 млн євро було викрадено з приватної вілли в нідерландському місті Алмело. Серед вкрадених полотен три твори відомого голландського художника Яна Слейтерса (1881-1957), який на початку минулого століття вважався новатором у нідерландському живописі. Зокрема, викрадена його відома картина "Місячне світло", написана в 1910 році. Крім того, грабіжники вкрали твори голландських майстрів Франца Хелфферіха (1871-1941) і Марі тен Кате (1831-1910), а також бельгійського художника Алберта Роосенбоома (1845-1873).

За словами господаря вілли, викрадачі були знавцями мистецтва, оскільки вони вибрали найцінніші картини з його колекції. Грабіжники змогли вночі вміло обійти систему сигналізації, проникнувши до вілли з чорного ходу.

Ян Слейтерс. «Місячне світло», 1910.