30 января -Музей українського живопису

30 января

Народився Ян ван ГОССАРТ (на прізвисько МАБЮЗ – за назвою рідного міста) (біля 1479 (?), Мобеж, Франція — 1532 (?), Бреда або 1541, Антверпен) — нідерландський живописець, різьбяр по дереву и графік.

Можливо, вчився у Герарда Давида. Ймовірно, у 1499 році він їздив до Англії, де писав переважно портрети. У 1502 став членом гільдії художників у Антверпені. Близько 1507 р. поступив на службу до Філіпа Бургундського, єпископа утрехтського, в якого пропрацював до його смерті у 1523 р., також отримував замовлення від покровителів з династії Габсбургів.

У своїх творах звертався до біблейських та античних сюжетів, мав великий успіх як портретист. Відчував у творчості вплив А.Дюрера, італійських майстрів — Леонардо да Вінчі, Рафаеля і Мікеланджело. Один із родоначальників романтизму в нідерландському живопису 16 століття, саме він ввів до нідерландського живопису нову духовність та нові форми італійського Відродження. Спадок майстра складає понад 80 картин, які знаходяться у багатьох відомих музеях і приватних колекціях.

«Автопортрет» «Поклоніння волхвів». 1500-1515. Лондонська національна галерея


Народився Бернардо БЕЛЛОТТО (30 січня 1720, Венеція - 1780, Варшава) - італійський живописець.

Племінник і учень живописця Антоніо Каналетто (Джованні Каналь), успадкував і його прізвисько - «Каналетто». Майстерно опанував популярний у Венеції 18 століття жанр «ведути» - картини з детальним зображенням повсякденного міського пейзажу. Свої картини Беллотто створював за допомогою спеціальної камери-обскури, яка ідеально точно передавала характер місцевості.

Працюючи в Дрездені, Відні, Мюнхені та Варшаві створив яскраві зразки монументального міського пейзажу. У 1764 - 1768 рр. був членом академії в Дрездені.

«Площа Ноймаркт в Дрездені». 1750


Родился Александр ГЕРЫМСКИЙ (30 января 1850, Варшава — между 6 и 8 марта 1901, Рим) — польский художник; младший брат художника Максимилиана Герымского.

Учился рисованию сперва в Варшаве. В 1868—1872 годах продолжает художественное образование в Мюнхенской академии, которую заканчивает с золотой медалью. В 1873—1874 живёт в Италии, главным образом в Риме, где оттачивает своё мастерство. Написанные в Италии картины Герымский привозит в Польшу и в 1875 году с успехом выставляет их в варшавской галерее Захента Штуки.

«Море»

Период с 1875 по 1879 года Герымский снова проводит в Италии. Художник пытается решить проблему правильного сочетания цвета и света на полотне; его работы этого времени имеют много общего с произведениями французских импрессионистов. В 1879-1888 годах Герымский живёт в Варшаве. Это время было самым плодотворным для мастера. Он пишет виды Варшавы и сценки из жизни её обитателей. Работы А. Герымского в тот момент не нашли должного отклика у соотечественников, и художник в 1888 году уезжает за границу — в Германию и во Францию. Основной темой его творчества становятся пейзажи. Последние годы жизни провёл в Италии.

«Еврейка с лимонами» (1881)


Родился Антуан (Натан) ПЕВЗНЕР (30 января 1884, Климовичи, Могилёвская губерния — 12 апреля 1962, Париж) — русский и французский художник и скульптор, старший брат Наума Габо.

Один из виднейших мастеров конструктивизма. Создавал (чаще всего из металла), абстрактные композиции, свободно взаимодействующие с окружающим пространством.

Родился в семье инженера. Закончил Киевское художественное училище (1902–1909). Поступил в Петербургскую Академию художеств, но через три месяца испытательного срока был отчислен в силу ограничений, установленных для евреев, принятых сверх трехпроцентной нормы. В 1911 году приехал Париж, где познакомился с А. Архипенко и А. Модильяни, тогда же написал первую абстрактную картину. Весной 1917 братья вернулись в Москву, участвовали в художественной жизни, выпустили «Реалистический манифест» (1920), один из первых манифестов конструктивизма. Преподавали во ВХУТЕМАСе.

В 1923 Певзнер переехал в Берлин, затем, в том же году, в Париж. В 1946 был одним из организаторов, а затем вице-президентом и президентом Салона новых реальностей.

Развивая идеи конструктивизма, пришел к кинетическому искусству. Работы Певзнера приобретали крупнейшие музеи Европы и Америки, а также частные коллекционеры.

«Динамическая проекция под углом в 30 градусов».
Университет в Каракасе, Венесуэла. 1950-1951


Народилася Євдокія Гаврилівна БОЛДИРЕВА (30 січня 1916, м. Кривий Ріг Дніпропетровської обл.) - український живописець. Заслужений художник України (2006).

Навчалася в Київському художньому інституті (1935-1946, з перервами) у К. Трохименка, О. Шовкуненка та М. Шаронова. Член Спілки художників з 1937 року. Учасниця численних виставок (з 1946). Чоловік Євдокії Гаврилівни - Володимир Степанович Болдирев - також був відомим живописцем.

Картини художниці зберігаються в багатьох музеях України та приватних збірках України, Росії, Німеччини, Японії, США. Основні твори: "Дніпро під Вишгородом" (1946), "Київський вокзал" (1952), "Будівництво домни" (1952), "Сім'я" (1968), "Батьки" (1971).

«Вітрильники», 1960-і


Народився Іван Кіндратович ГУБСЬКИЙ (30 січня 1920, с. Голубівка, Луганська обл. - 10 березня 2009) - луганський художник, заслужений художник України (1997).

Початкову художню освіту здобув ще в школі у художника В. Тищенка. Учасник Другої світової війни, був у полоні в Німеччині. Після війни закінчив Харківський художній інститут (1953, викладачі - П. Котов, О. Любимський, М. Рибальченко). Керував студією самодіяльних художників в Стаханові, викладав у Луганському художньому училищі. Член Спілки художників з 1962 року.

У його творчості знайшли відображення теми війни, шахтарських буднів, сучасної дійсності. Учасник обласних та республіканських художніх виставок. Кілька персональних виставок І.К. Губського пройшли в Луганську.

«Гопак»


Родился Патрик ХЕРОН (30 января 1920, Лидс, Йоркшир – 20 марта 1999, Корнуолл) – английский живописец-абстракционист, дизайнер и писатель.

Херон преподавал в Центральной школе искусств в Лондоне и был также художественным критиком. Его многочисленные персональные выставки прошли по всему миру. Жил и работал в графстве Корнуолл, в городке Сент-Айвз, где с 1920-х гг. существовала колония художников, сторонников современного искусства.

«Гавань. Окно с двумя фигурами. Сент-Айвз: июль1950»