27 декабря -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
(056) 794 09 88, +38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68
Музей працює: середа – неділя з 11.00 – 19.00
Понеділок -вівторок – ВИХІДНИЙ

27 декабря

27 грудня 537 року відбулося урочисте освячення собору Святої Софії, яке здійснив Константинопольський Патріарх Міна. Вже з моменту спорудження за церквою закріпилась назва «велика». Майже тисячу років Собор святої Софії залишався символом християнства. Остання літургія в ньому розпочалася ввечері 28 травня 1453 року і продовжувалася всю ніч. Вранці в собор увірвалися яничари Мехмеда ІІ, що захопили Константинополь. Мехмед ІІ наказав перетворити собор на мечеть. До нього прибудували чотири мінарети і він перетворився на Мечеть Ая-Софія.

Софійський собор в Константинополі донині вражає відвідувачів розмірами та величчю. Його довжина — 81 метр, ширина — 72, а висота — 55 метрів. Для будівництва Собору Святої Софії демонтували та привезли колони і мармурові деталі інших храмів Візантійської імперії. Внутрішні роботи в храмі продовжувалися протягом декількох століть, і тому відрізняються особливою ошатністю. Стіни повністю вкрили мозаїками.

Понад тисячу років Софійський собор у Константинополі залишався найбільшим храмом у християнському світі — до будівництва Собору Святого Петра в Римі. 1985 року храм занесений до переліку Світової спадщини ЮНЕСКО та називається «восьмим чудом світу». Нині Собор працює як музей.



Народився Павло Михайлович ТРЕТЬЯКОВ (27 грудня 1832, Москва - 16 січня 1898, Москва) - російський капіталіст, меценат, засновник Третьяковської галереї.

Народився в купецькій сім'ї. Отримав домашню освіту, почав кар'єру в торгівлі. Павло разом з братом Сергієм побудував прядильні фабрики, на яких було зайнято кілька тисяч чоловік. У серпні 1865 року відбулося його весілля з Вірою Миколаївною Мамонтової, двоюрідною сестрою відомого мецената Сави Івановича Мамонтова.

У 1850-х роках Павло Третьяков почав збирати колекцію творів російського мистецтва, яку практично з самого початку він мав намір передати місту. Вважається, що перші картини він придбав в 1856 році, - це були роботи «Спокуса» М. Г. Шильдера і «Сутичка з фінляндськими контрабандистами» (1853) В. Г. Худякова. Потім колекція поповнилася картинами І. П. Трутнєва, О. К. Саврасова, К. О. Трутовського, Ф. А. Бруні, Л. Ф. Лагоріо і інших майстрів.

У 1874 році Третьяков побудував для зібраної колекції будівлю-галерею, яка в 1881 році була відкрита для загального відвідування. У 1892 році Третьяков передав свою колекцію разом з будівлею галереї у власність Московської міської думи. Рік по тому цей заклад отримав назву «Міська художня галерея Павла і Сергія Михайловича Третьякових». Павло Третьяков був призначений довічним опікуном галереї і отримав звання Почесного громадянина Москви. До кінця життя Третьяков носив титул комерції радника, був членом Московського відділення Ради торгівлі та мануфактур, а також дійсним членом Петербурзької Академії мистецтв (з 1893).

Портрет Павла Третьякова пензля Іллі Рєпіна, 1883 Пам'ятник П.М. Третьякову перед будинком Галереї


Народився Джон Д. ГРЕХЕМ, він же Іван Грацианович Домбровський (27 грудня 1886, Київ — 1961, Лондон) – американський художник-модерніст українського походження.

Народився в дворянській сім'ї. Вивчав юриспруденцію. Під час Першої світової війни служив у Черкаському полку та отримав Орден Святого Георгія за хоробрість. Під час Громадянської війни, в 1918 році, був заарештований радянськими органами за контрреволюційну діяльність. Втік на батьківщину своєї матері, до Польщі. У 1920 році І. Г. Домбровський емігрував до США. В Сполучених Штатах він починає називати себе Джоном та при отриманні американського громадянства в 1927 офіційно змінює ім'я на Джон Д. Грехем.

Вивчав живопис в нью-йоркській Художній студентській лізі, де він допомагав Джону Ф.Слоану. У 1925 Домбровський разом зі своєю третьою дружиною, художницею Елінор Гібсон, переїжджає до Балтімора, де приєднується до групи художників-модерністів і бере участь у їх виставці в лютому 1926 року. Пізніше він співпрацює з нью-йоркськими художниками-авангардистами, виступає не тільки як художник, але і як імпресаріо. Так, в 1942 році він організовує в галереї Мак-Міллана (Нью-Йорк) групову виставку за участю творів Пікассо, Модільяні, Матісса, Брака, та деяких американських художників - Лі Краснер, Віллема де Кунінга, Джексона Поллока (це була перша виставка Дж. Поллока в Нью-Йорку).

Дж. Грехем, поряд зі Стюартом Девісом і Гансом Гофманом, був одним з небагатьох художників, що зберегли певну вірність фігуративного живопису в роки розквіту абстрактного експресіонізму в США. Художник був у дружніх відносинах з Пікассо і з деякими іншими художниками-модерністам.

«Кавова чашка», 1928

У 1920-ті роки створював натюрморти, ню, пейзажі і портрети, в яких простежується вплив кубізму. Тридцяті роки ХХ століття представлені більш абстрактними роботами. Розглядаючи творчість художника в 1940-х роках, можна побачити радикальну зміну стилю: Грехем малює в основному портрети, в яких чітко простежується вплив Відродження і творчості французьких художників 19-го століття. Пізніші роботи Джона Грехема натякають на його еклектичні інтереси, включаючи окультизм і містику.

Велика ретроспективна виставка митця «Джон Грехем: інакомислячий модерніст» відбулася 2017 року в художньому музеї Перріша (США).