27 апреля -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
(056) 794 09 88, +38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68

27 апреля

27 квітня 1473 року піратами під проводом Пауля Бенеке, найнятого Ганзейским союзом для ведення бойових дій з Англією, була захоплена галера «Маттео», на борту якої знаходився триптих Ганса Мемлінга «Страшний суд» . Бенеке передав триптих своїм господарям, до Гданська. В даний час триптих зберігається в Поморському музеї (Гданськ, Польща).

«Страшний суд» (бл. 1461-1473) - триптих Ганса Мемлінга, виконаний ним на замовлення представника банку Медічі в Брюгге Якопо Тані. Один з ранніх шедеврів цього художника, який з'єднав в собі всі характерні риси нідерландського живопису XV століття.

Центральну частину і внутрішні сторони бічних стулок вівтаря займає одна велика сцена, побудована строго симетрично. Художник трактував тему Страшного суду, використовуючи систему зображення, прийняту в образотворчому мистецтві Північної Європи, і поєднуючи її з мотивами біблійних текстів, в тому числі Апокаліпсису. Вертикальна вісь центральної частини проходить через фігури Христа і Архангела Михайла, що зважує душі. Права рука Христа благословляє, ліва - засуджує. Його оточують дванадцять апостолів, Діва Марія і Іоанн Хреститель, що клопочуться за людські душі. Над цією групою розташовуються ангели, які несуть знаки Страстей Христових, нижче - ангели, що сурмлять в труби Апокаліпсису.

У ніг Архангела Михайла мертві, загорнуті в савани, виходять з могил на останній суд. Пейзаж в центральній частині триптиха - грізні хмари над безплідною голою землею, підкреслює наближення останньої катастрофи, що несе кінець світу.

На правій стулці зображена сцена падіння в Пекло грішників. Ліва стулка представляє одну з найсвітліших картин Раю в живопису.

Ганс Мемлінг. «Страшний суд» (триптих). Олія на дереві. Поморський музей, Гданьск, Польща.


Народився Семюе́л Фі́нлі Бріз МОРЗЕ (27 квітня 1791, Чарльзтаун, штат Массачусетс — 2 квітня 1872, Нью-Йорк) – американський художник і винахідник.

Народився у родині відомого проповідника Джедіда Морзе, набув хорошої освіти в Єльському університеті. Але захоплення малюванням переважило, і у 20 років Семюел поїхав до Англії вивчати мистецтво. Вже 1813 року він був відзначений золотою медаллю Лондонської королівської академії мистецтв за картину «Вмираючий Геркулес».

В Америці, куди Морзе повернувся 1815 року, його живопис нікого не зацікавив, і десять років він подорожував по країні, заробляючи на життя малюванням портретів. Дуже товариська і чарівна людина, Морзе завів безліч знайомих, серед яких були політик М.-Ж. Лафайєт, письменник Дж. Ф. Купер й навіть президент США А. Лінкольн. Його пензлеві належить знаменитий портрет президента Монро. У 1825 році Морзе заснував на батьківщині Національну академію малюнка, в якій був обраний президентом.

У 1829 році художник їде до Європи за досвідом створення малювальних шкіл й для знайомства з досягненнями європейських художників. У цій подорожі він випадково дізнався про найновіші відкриття в царині електрики. Й незважаючи на те, що Морзе став у 1835 році професором образотворчих мистецтв, він надалі повністю присвятив себе винахідництву. Створені ним у молоді роки портрети залишаються одними з кращих в історії американського живопису.

«Вмираючий Геркулес». Близько 1812 р.


Родился Беньямин ВОТЬЕ (27 апреля 1829, Морж, Швейцария, – 25 апреля 1898, Дюссельдорф) – немецкий живописец швейцарского происхождения. Один из виднейших жанристов дюссельдорфской школы.

Вот что написано о нём в Энциклопедическом словаре Брокгауза и Эфрона: «…первостепенный жанровый живописец настоящего времени; родился в 1829 г. в Швейцарии; учился сначала у Эбера и Люгардона в Женеве, а потом в Дюссельдорфе посещал в течение недолгого времени классы тамошней академии художеств и занимался живописью под руководством Р. Иордана. Затем, сделав несколько поездок в Шварцвальд и Швейцарию, он провел два года (1856 и 1857) в Париже и наконец, поселился в Дюссельдорфе, где вскоре приобрел себе громкую известность, получил звание профессора академии и стал во главе целой школы живописцев народного быта. Картины его, сочиненные всегда с большим умом, рисованные мастерски, но несколько тусклые по колориту, изображают преимущественно эпизоды из жизни крестьянского и мещанского сословий Эльзаса, Лотарингии, Вестфалии, Швабии и Швейцарии. … Произведения В. пользуются почетом во всей Европе; многие из них красуются в общественных музеях и распространены в гравюрах, литографиях и фотографических снимках. К числу наиболее известных принадлежат: "Церковные певчие" (1863), "Неожиданное происшествие в харчевне" (1863, находится в лейпцигском музее), "Крестьянин и маклер" (1865, в базельском музее), "Похоронный обед в Бернском Оберланде" (1866, в кельнском музее), "Первый танцевальный урок" (1868, в берлинской национальной галерее), "Тост за здоровье новобрачных" (в гамбургском музее), "Блудный сын" (там же) и "Деловой обед" (едва ли не лучшее произведение художника). В Кушелевской галерее с.-петербургской академии художеств находится прелестная картинка В. "Школа рукоделья"».

«Няня»


Карл КАУФМАН (1843, Neuplachowitz, Австрійська Сілезія - 27 квітня 1905, Відень) - австрійський художник-пейзажист. Багато працював у жанрі архітектурного пейзажу.

Закінчив Віденську Академію Мистецтв. Багато подорожував по Європі і написав просто величезну кількість пейзажів за мотивами цих подорожей. Став відомим своїми пейзажами норвезьких фіордів. Особливою любов'ю художника була Італія. Від 1900 року він постійно жив у Відні. Часто Кауфман підписував свої роботи з використанням численних псевдонімів - C. Charpentier, J. Holmstedt, Charles Marchant, R.Merkner, B.Lambert, J. Rollin, H Carnier і ін. Сьогодні більшість картин художника знаходиться в приватній власності і вони досить регулярно з'являються на найбільших аукціонах світу.



Народився Теодор Северин КІТТЕЛЬСЕН (27 квітня 1857, Крагере - 21 грудня 1914, Йелойа, Мосс) - норвезький художник, графік та ілюстратор, знаменитий своїми пейзажами і малюнками на міфологічні сюжети, в першу чергу - зображеннями тролів.

За підтримки мецената Дідриха Ола вступив до школи мистецтв у Христіянії (зараз – Осло), де навчався два роки, після чого відправився до Мюнхена, щоб продовжити навчання, знову за рахунок Ола. У 1883 році Кіттельсен спільно з німецькими художниками Еріком Вереншеллєм і Отто Сіндінгом отримав замовлення на ілюстрації до тритомного видання норвезьких народних казок.

Оскільки Кіттельсен сильно сумував за батьківщиною, у 1887 році він повернувся до Норвегії і більше її не залишав. Він отримав роботу доглядача маяка на острові Скомвар (Лофотенські острова). Місцева природа надихнула його на створення декількох серій малюнків, які були видані окремими книгами з його ж текстами.

У 1908 році Кіттельсен був нагороджений Орденом Святого Олафа - вищою нагородою Норвегії. У 1911 році він написав автобіографію «Люди і тролі, спогади і мрії. Автобіографія».

«Водяний», 1887-92


Народився Властіміл ГОФМАН (27 квітня 1881, Карлін (район Праги), Австро-Угорщина - 6 березня 1970, Шклярська Поремба, Польща) - польсько-чеський художник. Один з найвідоміших європейських живописців епохи модерну. Представник символізму.

Народився в змішаній чесько-польській родині. У 1889 з батьками переїхав до Кракова, де з 1896 року почав навчатися в Академії мистецтв під керівництвом Я. Мальчевського, Л. Вичулковського і Я. Станіславського. У 1899-1901 продовжив навчання в Національній вищій школі образотворчих мистецтв в Парижі у Ж-Л. Жерома. Від 1902 почав брати участь у виставках. З 1904 - учасник Товариства польських художників «Мистецтво». У 1907 став першим художником з Польщі, якому було запропоновано членство в Віденській галереї модерну. У 1914-1920 жив у Празі і Парижі, пізніше повернувся до Кракова. У 1939 втік від війни до Туреччини, потім у Хайфу, Тель-Авів, Єрусалим. У 1946 повернувся до Польщі.

Великий вплив на творчість В. Гофмана мали роботи художника-символіста Я. Мальчевського, з яким він підтримував дружні стосунки до смерті майстра. Властиміл Гофман вважається продовжувачем Мальчевського в символічно-алегоричному напрямку в живопису. Він автор багатьох картин на релігійні та античні теми, казково-фантастичні сюжети. Написав кілька полотен на фольклорну тематику з життя селян і гуралей.

«Апофеоз мистецтва» («Автопортрет з моделями»), 1920 «Загублене щастя», 1918. Народний музей у Варшаві


27 квітня 1919 року під назвою «Картинна галерея» відкрився Полтавський обласний художній музей імені Миколи Ярошенка.

В основі початкової збірки - подарована рідному місту колекція художника-передвижника М.О. Ярошенка, що складалася зі 100 картин самого живописця і робіт його друзів-передвижників - І. Шишкіна, В. Полєнова, В. Маковського, І. Рєпіна, В. Максимова та ін. Колекцію було поповнено художніми цінностями з націоналізованих маєтків Кочубеїв, Галаганів, Капністів , Рєпніних. Після низки організаційних змін в березні 1939 року зібрання отримало статус обласного художнього музею. Перед війною музей володів 30 тисячами експонатів. При окупації Полтави в 1941 році експозиційна частина не була вивезена і майже повністю загинула.

Багато років музей знаходився в старовинному особняку на вулиці Спаській. У зв'язку з поганим технічним станом будівлі в даний час музей знаходиться в приміщенні Галереї мистецтв. Його зібрання налічує більше 9000 експонатів: твори мистецтва Західної Європи (живопис, скульптура, декоративна пластика, фарфор), роботи українських і російських художників, зразки церковного начиння XVII-XVIII століть. У двох окремих залах експонуються роботи М. О. Ярошенка.

Адреса музею: Полтава, вулиця Європейська, 5.

З колекції музею: І. І. Левітан. «Рання весна». 1892