26 ноября -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
(056) 794 09 88, +38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68
Музей працює: середа – неділя з 11.00 – 19.00
Понеділок -вівторок – ВИХІДНИЙ

26 ноября

Джованні КАРІАНІ (бл. 1485-1490, Сан-Джованні-Б'янко, Бергамо - 26 листопада 1547, Венеція) - італійський художник.

Справжнє ім'я - Джованні Бусі. Імовірно, вивчав мистецтво в Венеції. Ранні твори Каріані не збереглися або досі не ідентифіковані. У роботах відчувається вплив Дж. Белліні, Лоренцо Лотто і Пальма іль Веккьо. У 1514 році художник виконав перше своє велике замовлення - прикрасив соборну церкву в Валь-Серіанна поблизу Бергамо. Починаючи від 1515, в його роботах все більше впізнаються риси школи Джорджоне. У 1517 Каріані вступив у гільдію художників Венеції. Вершини своєї творчості художник досяг, написавши 1519 року «Портрет родини Альбіні». У наступні роки він став одним з найбільш плідних і успішних художників Венеції. Дж. Каріані залишив після себе велику творчу спадщину. Лише в останній період життя якість його полотен дещо знизилося: зменшилася яскравість фарб, в зображуваних фігурах вгадується певна схематичність.

«Концерт»


Якоб ван ЛОО (1614, Слейс, Зеландія - 26 листопада 1670, Париж) - голландський художник епохи бароко.

За деякими свідоцтвами, перші уроки малюнка Якоб ван Лоо отримав у свого батька, проте ранні роки життя художника маловивчені в зв'язку з загибеллю архівів його рідного містечка Слейс під час Другої світової війни. У 1642 році він приїхав в Амстердам, де тоді працювали такі майстри, як Рембрандт і Франс Гальс. У 1643 році художник одружився з сестрою живописця Мартіна Ленгеле; мав в цьому шлюбі шістьох дітей. У 1660 році Ван Лоо був змушений тікати з Голландії до Парижа, так як заколов у бійці якусь особу. Проведений в його відсутність суд засудив художника до смертної кари в разі його повернення в Голландію. У Парижі ван Лоо викладав в Академії живопису і скульптури.

Якоб ван Лоо є одним з найбільш значних голландських майстрів живопису XVII століття і родоначальником художньої династії ван Лоо. Полотна його відрізняються точним підбором фарб; широко відомі роботи ню пензля Я. ван Лоо. Написав також численні портрети, картини міфологічного змісту, був визнаним майстром жанрового живопису. Перебував під творчим впливом Вермера Делфтського.

Художниками були син Якоба, Луї-Абрагам ван Лоо, і внуки - Жан-Батист ван Лоо і Шарль-Андре ван Лоо.

Автопортрет (бл. 1660) «Даная»


Луї-Філіп КРЕПЕН (1772, Париж - 26 листопада 1851, Париж) - французький художник-мариніст.

Вивчав живопис під керівництвом художників Юбера Робера і Клода Жозефа Верне, завершивши освіту в майстерні Жана-Батиста Реньо. Після французької Липневої революції 1830 року йому, як і його колезі Жану Гюдену, - першим у Франції було присвоєно почесне офіцерське звання «художник флоту» (Peintre Officiel de la Marine).

«Французький корвет "Байоннца" проти "Амбускада" 14 грудня 1798 р.». Національний морський музей, Париж


Народився Міхал КУЛЕША (26 листопада 1799, Вільна, зараз Вільнюс - 6 листопада 1863, Білосток) - польсько-білорусько-литовський художник першої половини XIX століття.

Народився в збіднілій дворянській родині з гродненського роду Кулешів. Малюнок вивчав у віленській гімназії у Яна Дамеля. У 1821 році вступив у Віленський університет, навчався в Віленської художній школі при університеті у Яна Рустема, вважався одним з найбільш здібних учнів. Про його працездатність свідчить той факт, що Кулеша представив на факультетську виставку 25 робіт - малюнки пером, ескізи композицій, копії картин Рембрандта. Крім живопису, займався скульптурою і графікою.

Закінчити університет Кулеші не вдалося: у 1823 році він притягується до відповідальності за участь у таємному студентському товаристві філаретів. Кулеша був змушений виїхати до маєтку князів Друцьких-Любецьких – Луніно Пінського повіту Мінської губернії, де вчив княжих дітей малюванню. Про подальшу долю художника збереглися лише уривчасті відомості. Судячи по роботах, Кулеша здійснив подорож на українське Поділля, де написав кілька пейзажів.

У середині 1840-х років їм була задумана серія літографій із зображенням найбільш примітних місць Білорусі, Литви та Волині. Серед них - зображення руїн замку в Луцьку, церкви на Коложе в Гродно, видів Кам'янця-Подільського, Ліди. Кулеші вдалося видати тільки один, перший зошит альбому (1850) в паризькій друкарні.

Останні роки життя Кулеша провів у Білостоці, працюючи викладачем малювання в жіночій гімназії. До Першої світової війни твори Міхала Кулеші можна було зустріти в багатьох білоруських містах. До нашого часу робіт Міхала Кулеші збереглося мало, але і по ним видно неабиякий талант цього історичного живописця і етнографа. Знаходяться вони в художньому музеї Вільнюса.

«Церква на Коложі» «Гетьман»


Народився Вільям Сідней МАУНТ (26 листопада 1807, Сетокет на Лонг-Айленді, США - 19 листопада 1868, Сетокет) - американський художник.

Прожив усе життя в рідному місті, присвятивши себе написанню картин на сільські сюжети. На відміну від інших художників Маунт не прагнув потрапити до Європи для вдосконалення в живопису. Але, тим не менше, на нього дуже вплинув голландський живопис. Особливо він цікавився творчістю Яна Стена.

Художник був прив'язаний до рідної землі і знаходив натхнення для своїх картин у навколишньому житті. Він не любив малювати важкий селянський побут, тому люди на його картинах завжди відпочивають, розважаються, грають на музичних інструментах. Також Маунт дуже любив писати природу, намагаючись відобразити її в первозданному вигляді, без втручання людини. Часто Маунт зображував на своїх картинах негрів, малюючи їх з такою ж доброзичливістю і достовірністю, як і всіх інших своїх моделей. За все своє життя Маунт створив не дуже багато картин, бо любив писати скрупульозно, ретельно вимальовуючи кожну деталь. Вільям Маунт увійшов в історію як один з кращих американських художників-жанристів, що відобразили патріархальну Америку.

«Продаж коня», 1835


Народився Матвій Олексійович ДОНЦОВ (26 листопада 1877, Золотоноша Полтавської губернії — 24 червня 1974, Ірпінь біля Києва) — український художник-живописець.

Народився у селянській родині. У однорічному віці залишився без батька, мати наймитувала. Малювати навчився у богомазів, закінчив 6 класів навчання. У 1906 році за відвідування таємних зборів і розповсюдження прокламацій заарештований, півтора року провів у в'язниці. Був звільнений «під нагляд поліції», на роботу його, як «політичного», не брали.

Навесні 1908 року виїхав на заробітки до Києва. Там потрапив на виставку художників-професіоналів. На виставці він познайомився з кількома художниками, зокрема з професором живопису В. К. Менком. За сприяння В. Менка вступив до Київського художнього училища, яке закінчив у 1913 році.

У 1922 році переїхав до Полтави. Працював шкільним учителем, очолював художню студію при Палаці піонерів. З 1944 до 1948 року працював у Золотоноші. У 1949 році переїхав до Ірпеня під Києвом. У 1957 році проведена перша персональна виставка митця.

Працював у галузі станкового живопису, відомий своїми пейзажами й натюрмортами. За своє життя М. Донцов створив півтори тисячі картин. Товаришував з Катериною Білокур.

Борис Піаніда. Портрет Матвія Донцова


Родился Юрий Иванович ПИМЕНОВ (26 ноября 1903, Москва — 6 сентября 1977, Москва) — советский живописец и график. Народный художник СССР (1970). Лауреат Ленинской (1967) и двух Сталинских премий второй степени (1947, 1950). Действительный член АХ СССР (1962).

В 1920—1925 годах Пименов учился во ВХУТЕМАСе у В. А. Фаворского и С. В. Малютина. По окончании учёбы в 1925 году стал одним из учредителей Общества станковистов. В ранний период испытал большое влияние немецкого экспрессионизма, что во многом объясняет надрывно-драматическую остроту лучших его вещей этих лет («Инвалиды войны», 1926; «Даешь тяжелую индустрию!», 1927; «Солдаты переходят на сторону революции», 1932). С годами перешёл к обновлённому импрессионизму, исповедуя творческий принцип «прекрасного мгновения», лёгкого и артистичного образа-впечатления.

«Новая Москва», 1937

Юрий Пименов любил рисовать Москву, её новостройки, новый быт, был увлечён городскими пейзажами, много ездил, создав такие работы как «Новая Москва» (1937), «Весеннее окно» (1948), «Район завтрашнего дня» (1957), «Проливной дождь» (1957), «Первые модницы нового квартала» (1961),«Свадьба на Завтрашней Улице», 1962, «Кусок стекла», 1966, «Токийское окно», 1975, и многие другие. В 1966 году Юрий Пименов подписал письмо 25-ти деятелей культуры и науки Генеральному секретарю ЦК КПСС Л. И. Брежневу против реабилитации Сталина.

«Свадьба на Завтрашней Улице», 1962


Народився Джордж СІГАЛ (26 листопада 1924, Нью-Йорк - 9 червня 2000, Нью-Брансвік в Нью-Джерсі) - американський скульптор і художник, роботи якого породили новий художній напрям - «енвайронмент», залучення простору в художню композицію.

Дж. Сігал народився в родині єврейських емігрантів із України. У 1941 році він починає навчання в школі мистецтв коледжу Купер Юніон в Нью-Йорку. У 1942 році залишає школу, щоб допомагати батькам на фермі (де вони розводили курей). З 1946 року Сігал продовжує навчання в Рутгерському університеті.

Ранні малюнки і живописні роботи Сігала показують складний світ людей, що опинилися в драматичних життєвих ситуаціях. Як скульптор, який почав працювати в епоху поп-арту, Сігал створює свої твори з гіпсу і являє в 1959/1960 роках першу ситуативну роботу Man on a bicycle, що зображала гіпсову фігуру велосипедиста на звичайному фабричному велосипеді. Гіпсові людські фігури Сігала в комбінації з реальними побутовими предметами, встановлені в реальному просторі вулиці, вітрини або кімнати, породили новий художній напрям - енвайронмент, тобто залучення простору в художню композицію. Скульптура Сігала "Кіно" (1963, галерея Олбрайт-Нокс, Буффало) стала класичним твором поп-арту. Його фігури як би підкреслюють крихкість і самотність людського життя, умовність межі, яка відділяє живе від неживого. На початку 1980-х років Дж. Сігал створює скульптурні натюрморти з гіпсових фруктів. Працює також з бронзою.

Пам'ятник Великій депресії


Народився Опанас Іванович ЗАЛИВАХА (26 листопада 1925, с. Гусинка, Куп’янського р-ну, нині Харківської обл. - 24 квiтня 2007, Івано-Франківськ) - український живописець, графік, скульптор і кераміст, відомий правозахисник-шістдесятник. Заслужений художник України (1999). Лауреат премії ім.В. Стуса (1989). Лауреат Державної премії України ім. Т.Г. Шевченко (1995).

У 1933 разом з сім'єю, рятуючись від голоду, виїхав на Далекий Схід. Живопису почав навчатися під час війни в середній школі при Академії мистецтв, евакуйованій в Самарканд. 1947 року Заливаха вступив до Ленінградського інституту живопису, скульптури та архітектури ім. І. Рєпіна, де навчався у А. Мильникова, В.Орєшникова. На кілька років був виключений з інституту «за поведінку, негідну радянського студента». У 1957 році приїхав на практику в Косів і захотів бути українцем.

Відпрацювавши рік після інституту в Тюменському художньому фонді, Заливаха в 1961-му переїхав до Івано-Франківська. Часто бував у Клубі Творчої Молоді в Києві, де познайомився з Іваном Світличним, Іваном Дзюбою, Євгеном Сверстюком, Аллою Горською та іншими правозахисниками. У 1965-1970 відбував покарання «за антирадянську агітацію і пропаганду» в Мордовії в таборі суворого режиму. Після виходу на свободу одружився з племінницею Степана Бандери - Дариною.

«Чайна», 1962

Працював у галузі станкового живопису та (пейзажі, портрети, автопортрети, натюрморти, тематичні композиції, оздоблення інтер’єрів громадських споруд). Член Національної спілки художників України з 1989 року. Видав свій перший альбом тільки в 2003. Перша персональна виставка художника відбулася у 1988 в Івано-Франківську і Львові, потім у Києві, Лондоні, Торонто, Нью-Йорку. Автор картин "П'єта" (1980), "Біля криниці" (1989), "Дзвонар" (1990), "Козак Мамай" (1993), "Борітесь - і переможете" (1995) та ін. Лауреат Шевченківської премії 1995 року під твори «ХХ століття», «Мироносиці», «Українська мадонна», «Портрет Василя Стуса», «Портрет Шевченка», «Козака несуть», «Початок».

«Портрет Василя Стуса»


26 листопада 1977 року в селі Богданівка на Київщині відкрився Музей народної художниці Катерини Білокур. Є відділом Яготинського історичного музею. Перший запис при відкритті музею зроблений письменником Олесем Гончаром.

Музей художниці був створений в сільській хаті, де вона прожила майже все своє життя - від 1909 до 1961 р. Тут вона і почала малювати у своєму неповторному, тільки їй властивому стилі. Катерина Білокур самостійно опанувала техніку живопису і композиційну майстерність, знайшовши себе в жанрі натюрморту.

Картини Білокур експонувалися на багатьох обласних і республіканських виставках. У будинку-музеї збережені інтер'єри, представлені особисті речі художниці, численні фотоматеріали та документи, а також деякі картини. Перед будинком встановлено пам'ятник К. Білокур. Адреса музею - Київська обл., Яготинський район, с. Богданівка, вул. Катерини Білокур, 72

Будинок-музей Катерини Білокур Скульптура Катерини Білокур біля музею. Автор - Іван Білокур