26 сентября -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
(056) 794 09 88, +38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68

26 сентября

Народився Жан Луї Андре Теодор ЖЕРІКО (26 вересня 1791, Руан – 26 січня 1824, Париж) — французький живописець і графік, один із засновників романтизму.

Батько художника був адвокатом. Теодор мав дві пристрасті: коні та живопис. У Карла Верле навчився зображати коней, у майстерні П. Герена зробив безліч академічних малюнків і копії класичних майстрів. Після цього на Жеріко значно вплинула творчість Антуана Жана Гро: він звертається до сучасності. Жеріко, так само як і його вчитель Гро, були захоплені французьким імператором, його перемогами.

Про Теодора Жеріко вперше заговорили в 1812 році, коли двадцятирічний художник наважився виставити в Салоні картину «Офіцер кінних єгерей імператорської гвардії, що йде в атаку» ("Портрет лейтенанта Р. Дьєдонне). На полотні лейтенант не позує, а б'ється: стрімка діагональ композиції веде глядача вглуб картини, туди, де йде битва. Проте успіх картини Жеріко був затьмарений поразкою Наполеона в Росії. Почуття французів, що пізнали гіркоту поразки, виразив на картині «Поранений кірасир, що залишає поле битви» (1814 р.).

«Офіцер кінних єгерей імператорської гвардії, що йде в атаку», 1812. Лувр, Париж

Жеріко відвідав Італію (1816–1817 рр.). Там знайомиться із майстрами Відродження, а також відвідає перегони неосідланих коней. Після подорожі до Італії в 1817-19 рр. він виконав велику і складну картину «Пліт "Медузи"» (знаходиться в Луврі, в Парижі). Велетенське полотно (491 х 716 см), присвячене реальній аварії корабля «Медуза». Новизна сюжету, глибокий драматизм композиції і життєва правда цього майстерно написаного твору не були відразу гідно оцінені, але незабаром воно отримало визнання навіть з боку прихильників академічного стилю і принесло художнику славу талановитого і сміливого новатора.

«Пліт „Медузи“», 1817-1819. Музей Лувр, Париж

У 1820–1821 рр. Жеріко побував у Великобританії, де ознайомився із пейзажами Джона Констабля. Під впливом англійського майстра написав «Перегони в Епсомі» (1821 р.). Картина пронизана рухом: коні несуться. ледве торкаючись землі, їх фігури злилися в єдину стрімку лінію.

У 1822 році Жеріко впав із коня, отримав травму хребта. За два роки, у віці тридцяти трьох років, помер.

«Епсомське дербі», 1821. Лувр, Париж


Народилася Ребекка СОЛОМОН (26 вересня 1832, Бішопсгейт, Лондон, - 20 листопада 1886, Лондон) - англійська художниця.

Народилася в ортодоксальній єврейській сім'ї. Два її брата - Абрахам Соломон і Сімеон Соломон - також були художниками. Ребекка вчилася малювати у свого старшого брата Абрахама, жанрового живописця, пізніше вступила в Школу малюнка Спіталфілд. Деякий час вона була ученицею в майстерні Міллеса. Ребекка також була добре знайома з Едвардом Берн-Джонсом, навіть позувала йому для кількох картин. У 1852 році художниця дебютувала на виставці Королівської Академії, де згодом експонувала свої роботи аж до 1869 року.

Художниця писала, головним чином, портрети, а також жанрові та історичні полотна, нерідко на християнську тематику. Її картини «Друзі у злиднях», «Даремна праця любові», «Гувернантка», «Любовне послання» являють собою типові, в тому числі і для прерафаелітів, жанрові ситуації, що містять в собі мораль.

Кінець життя Ребекки Соломон був трагічний. Глибоко переживаючи смерть старшого брата і крах репутації молодшого, вона стала пити і скінчила свої дні в будинку для божевільних.

«Гувернантка», 1851


Народився Тоехару Тіканобу (26 вересня 1838 — 29 вересня 1912) — японський художник, майстер укійо-е.

Один з останніх художників періоду розвитку укійо-е. Хасімото Наоёсі (справжнє ім'я) служив васалом роду Сакакібара, який володів князівством Такада в провінції Етіго. Деякий час був військовим, брав участь у кількох битвах.

У 1875 вирішив зайнятися живописом і вчився цьому в Едо в школі Кано, потім, захопившись ксилографією, поступив в майстерню Тоехару Кунітікі. Згідно з японським звичаєм він взяв прізвище вчителя та псевдонім, що починається з останнього ієрогліфа його імені.

Сюжетами картин, на відміну від театральної тематики його вчителя, стали сцени з минулого і сучасного життя Японії, японська міфологія, жінки та діти, події китайсько-японської війни 1894-1895.

«Японська чайна церемонія»

Виконував також гравюри з портретами імператорської сім'ї й її оточення, а також на заборонену раніше тему звичаїв і поведінки жінок, що живуть в палаці мікадо. Крім того він зображував нові віяння епохи Мейдзі: аристократки, одягнені по європейській моді, подорожі японців за кордон, концерт європейського оркестру й інші. Серед його серій виділяються «Образи благородних жінок в епоху Токугава», «Нрави та звичаї Едо», «Сніг, місяць і квіти».

«Імператор Мейдзі на Квітковій виставці»

«Жінки та дівчата в західних сукнях з різними зачісками»


Народилася Гелен АЛЛІНГЕМ (26 вересня 1848, Сводлінкот, недалеко від Бертон-апон-Трент в графстві Дербішир, Англія - 28 вересня 1926) - англійська художниця-акварелістка, ілюстратор.

Уроджена Гелен Мері Елізабет Патерсон. Народилася в сім'ї сільського лікаря, у 13-річному віці залишилася сиротою. З малих років мала талант до малювання, який підтримувався її бабусею Сарою Сміт Герфорд і тіткою Лорою, відомими художницями свого часу.

Спочатку протягом трьох років навчалася живопису в Бірмінгемській художній школі, потім з 1867 відвідувала курс в «Жіночої школі мистецтв», філії Королівського училища мистецтв в Лондоні. Молода Гелен перебувала під сильним впливом викладачів школи - Фредеріка Вокера, Фредеріка Лейтона і Джона Еверетта Мілле, представників вікторіанського академізму, близьких до прерафаелітів.

Хелен стала працювати ілюстратором у різних видавництвах і через деякий час вирішила відмовитися від подальшого навчання на користь кар'єри професійної художниці. Вона займалася оформленням книг для дітей і дорослих, а також малювала для періодичних видань. Після заміжжя вона відмовилася від ілюстрування і повернулася до акварельного живопису. Гелен почала малювати гарні сільські пейзажі, навколишню природу, особливо, мальовничі сільські будинки і маєтки, і незабаром стала популярною художницею.

Гелен Аллінгем у 1890 стала першою жінкою, прийнятою як повноправний член британського Королівського акварельного товариства.

Автопортрет, 1885 «Букінгемшірській будинок на Пенстріт»


Народився Сергій Васильович ГЕРАСИМОВ (26 вересня 1885, Можайськ, Московська губ. - 20 квітня 1964, Москва) - радянський живописець. Дійсний член Академії мистецтв СРСР (1947). Народний художник СРСР (1958).

Виходець із селян. Вчився в московському Строгановському художньо-промисловому училищі (1901-1907), а також в Училищі живопису, скульптури і архітектури (1907-1912), де його наставниками були С. В. Іванов і К. О. Коровін. Був членом об'єднань «Маковец», «Товариство московських художників» і АХРР. Жив у Москві і Можайську, де 1915 року побудував собі будинок-майстерню.

В молодості Герасимов віддавав перевагу акварелі. Його роботи вирізнялися вишуканими сріблясто-перловими переливами вільних, легких мазків. В його ранньому живописі відчувається вплив імпресіоністів і Сезанна. Найвищі досягнення Герасимова - в невеликих натурних етюдах російської природи, в яких його мальовничий імпресіонізм виявився найбільш органічно. Вони чудові своєю поетичністю, тонким відчуттям життя, гармонією і свіжістю колориту («Зима», 1939; «Лід пройшов», 1945; «Весняний ранок», 1953; серія «Можайські пейзажі», 1950-і, і ін.).

«Церква Покрова на Нерлі». 1953

Але повноцінним живописом в СРСР вважалися жанрові, багатофігурні полотна ідеологічно витриманої тематики. Герасимов створив ряд еталонних соцреалістичних картин: «Клятва сибірських партизанів» (1933), «Колгоспне свято» (1937), «Мати партизана» (1943), «Кутузов на Бородінському полі» (1952), «За владу Рад» (1957) . Серед графічних робіт художника найпопулярнішими стали ілюстрації до поеми М.О. Некрасова «Кому на Русі жити добре» (1933-36) і до роману М. Горького "Справа Артамонових" (1939-54; за них Герасимов нагороджений золотою медаллю Всесвітньої виставки 1958 в Брюсселі).

С.В. Герасимов багато сил віддавав викладацькій роботі, починаючи ще з 1912 року. Очолював МДАХІ імені В. І. Сурикова, Московське вище художньо-промислове училище (колишнє Строгановське). Відзначений багатьма нагородами, в тому числі, Ленінською премією (1966 - посмертно) за серію картин «Земля російська». Був першим секретарем правління Союзу художників СРСР (1958-1964).

«Автопортрет» «Мати партизана», 1943


Народився Нассер АССАР (26 вересня 1928, Тегеран - 26 липня, 2011, Париж) - французький художник іранського походження.

Походив з освіченої сім'ї, батько - викладач східної філософії в світському університеті. У 1950-1953 Нассер навчався на факультеті образотворчих мистецтв в Тегеранському університеті. У 1953 переїхав до Гамбурга, потім в Париж, де вирішив залишитися назавжди. У 1955 в паризькій галереї Призми відбулася перша персональна виставка Ассара.

Під сильним враженням від виставки китайського мистецтва Нассер Ассар приходить до нефігуративної манери, що нагадує східну каліграфію. Глибоко цікавиться китайською думкою, античною філософією. У 1982 Нассер Ассар отримує французьке громадянство. Персональні виставки Ассара проходили в Тегерані, Парижі, Монпельє, Авіньйоні, Брюсселі, Лондоні, Вашингтоні. Він ілюстрував книги Бонфуа, Жакоте, Журдана і ін. Про його живопис, «одержимий невидимим», писали мистецтвознавці, поети.

«Композиція», 1960


26 вересня 1944 року було відновлено звання «Народний художник УРСР» (вперше було встановлено в 1934 році). У 1944 році цього почесного звання, зокрема, були удостоєні художники Карпо Дем'янович Трохименко (1885-1979) і Микола Петрович Глущенко (1901-1977).

В даний час звання «Народний художник України» присвоюється Президентом України діячам образотворчого, монументального і декоративного мистецтва за створення високохудожніх творів у галузі живопису, графіки, скульптури, декоративного і прикладного мистецтва, що набули широкого вітчизняного і міжнародного визнання. Почесне звання «Народний художник України» є вищим ступенем почесного звання «Заслужений художник України»; почесне звання «Народний художник України» може присвоюватися, як правило, не раніше ніж через десять років після присвоєння почесного звання «Заслужений художник України». Присвоєння почесного звання посмертно не проводиться. Нагрудний знак до почесного звання «Народний художник України» аналогічний нагрудним знакам інших почесних звань України категорії «народний».

Народний художник УРСР К. Трохименко. «Кадри Дніпробуду», 1937


Заснований Пархомівський історико-художній музей ім. П.Ф.Луньова – один з найкращих музеїв Харківщини, що володіє унікальною колекцією мистецтва і предметів старовини.

Заснований 1955 року музей у селі Пархомівка як шкільний музей, цей заклад завдяки музеєтворчій діяльності його засновника П.Ф.Луньова активно поповнювався дарунками, що надходили від найвідоміших музеїв Москви і Ленінграду, а також від музейних та творчих організацій Харкова. Значну частину колекції ПХМ ім. П.Ф.Луньова складають твори, подаровані відомими художниками колишнього СРСР та незалежної України. 1987 року Пархомівський музей став автономнім відділом Харківського художнього музею. Музей міститься у колишньому палацовому приміщенні Підгоричани.

Сьогодні колекція ПХМ є однією з найцінніших на Харківщині, в її склад входять твори західноєвропейських та вітчизняних художників: Д.Піранезі, Е.Мане, К.Піссарро, П.Пікассо, К.Брюллова, Т.Шевченка, М.Реріха, І.Айвазовського, І.Рєпіна, С.Васильківського, М.Врубеля, І.Левітана, І.Шишкіна, К.Малевича, В.Кандинського, Т.Яблонської та багатьох інших, а також твори митців Індії, Китаю, Японії та народних майстрів Харківщини, зокрема – Краснокутчини.

Співробітники музею здійснюють значну науково-дослідну, виставкову, популяризаційну роботу. Пархомівський музей є одним з найпопулярніших туристичних об’єктів Харківщини, його відвідують гості не тільки з різних регіонів України, а й далекого зарубіжжя.

Будинок музею Із музейного зібрання: Казимир Малевич. «Супрематизм. 65», 1915


Народився Джеймс КРІСТЕНСЕН (26 вересня 1942, Калвер-сіті в Каліфорнії - 8 січня 2017, Юта) - популярний американський художник-ілюстратор.

Почав навчання в університеті Каліфорнії, але потім художник переїздить до Юти, щоб вчитися в університеті Бригама Янга, в якому, після його закінчення, 20 років успішно викладає мистецтво. Джеймс ще в дитинстві любив вигадувати різні казкові сюжети, що і зробило основний вплив на стиль його живопису. Його картини дуже різноманітні і включають в себе релігійні та біблійні сюжети, міфи, легенди, казки та просто фантазію. Ілюстрації Джеймса Крістенсена неймовірно популярні в Америці, багато видавництв замовляли роботи художника. Малюнки Крістенсена виграли безліч престижних премій в США.