21 июня -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
(056) 794 09 88, +38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68

21 июня

Себастьяно ЛУЧІАНІ (1485 ?, Венеція - 21 червня 1547, Рим), більш відомий як Себастьяно дель Пьомбо ( «Свинцевий Себастьян») - італійський живописець, представник венеціанської школи.

Був учнем Джованні Белліні, а потім і Джорджоне. У його ранніх творах відчувається вплив Джорджоне і Тиціана. У 1510 році художник переїхав до Риму, де приєднався до партії Мікеланджело, ворожої Рафаелю. Намагався з'єднати в своїй творчості блиск венеціанського колориту з виразністю форм великого флорентійця, при цьому мимоволі піддавався впливу Рафаеля (деякі його роботи довгий час приписувалися Рафаелю).

«Несення хреста»

Себастьяно дель Пьомбо (Лучіані) поступово висувається до лав провідних історичних живописців і портретистів свого часу, багато сучасників бачили в ньому нового месію живопису. Згодом відбулася переоцінка його творчості, і, визнаючи за Пьомбо дар художника і прекрасну техніку пензля, критики побачили в його картинах слабкість композиції і недостатню тонкість почуттів.

У період контрреформації роботи художника стають більш суворими і похмурими («Несення хреста»), відходячи від ідеалів Високого Відродження. У 1531 році Лучіано отримав від папи Климента VII прибуткову посаду хранителя і прикладувача свинцевих печаток до папських булл і грамот (звідси його прізвисько "дель Пьомбо" - свинець) і прийняв обітницю чернецтва. Під кінець свого життя займався майже виключно портретами і вправлявся у віршуванні. Автор портретів багатьох відомих сучасників (Христофор Колумб, папа Климент VII, Джулія Гонзага, П'єтро Аретіно, Андреа Доріа і ін.).

«Автопортрет» «Оплакування Христа»


Феде ГАЛІЦІЯ (1578, Мілан – 1630, Мілан) — італійська художниця доби пізнього маньєризму і раннього бароко.

Походила з родини ломбардського художника-мініатюриста Нунцио Галіція. Він і був першим вчителем доньки, у котрої рано виявились художні здібності. Як більшість італійських художників, працювала на католицьку церкву. Робила релігійні композиції з Христом і Марією Магдалиною. Відомо, що створювала мініатюри та портрети на замовлення. Особливо вдало у неї виходили прикраси та коштовне і складне вбрання замовників, що подобалось і сприяло її популярності.

Власної родини Галіція не мала, після смерті батька жила самотньою. Їй було важче за художників-чоловіків знаходити моделі для картин. В останній період життя Феде Галіція вимушено почала писати натюрморти. Вона була одною з перших художниць, що звернулись до цього жанру. Це не потребувало живих моделей і дозволяло довго виправляти деталі на полотні. Зі збережених 63 картин художниці 44 є натюрмортами.

21 червня 1630 року художниця склала заповіт. Вважається, що померла влітку того ж 1630 року під час епідемії чуми в Мілані. Їй було п'ятдесят два роки.

«Юдита з головою Олоферна», 1596 «Черешні в срібному блюді»


Ян РУСТЕМ або Йонас Рустемас (1762, Константинополь (нині — Стамбул), Османська імперія — 21 червня 1835, Дукштас, Російська імперія (нині — Литва) — основоположник литовської національної художньої школи, професор Віленського імператорського університету, вчитель Тараса Шевченка.

Ян Рустем народився у вірменській родині, з раннього дитинства втратив батьків і, будучи сиротою, потрапив у тяжке рабство. У десятирічному віці Рустема викупив із неволі відомий польський генерал і меценат Адам Чарторийський, який помітив його надзвичайні здібності до малювання. У 1774 році Чарторийський виїхав із Константинополя до Львова і вивіз туди малого Яна.

У Львові, вже вільний від рабства Рустем, одержав початкову освіту, пізніше у Варшаві почав навчатися майстерності малювання, продовжив освіту та працював художником у Берліні (1788–1790), деякий час жив і працював у Варшаві.

У 1798 році переїзд у Вільно — йому надійшла престижна пропозиція працювати ад'юнктом (помічником) відомого польського художника Франциска Смуглевича, завідуючого новоствореною кафедрою рисунку і живопису Головної Віленської школи, а з 1803 року перетвореної на Віленський університет. У 1819 році Ян Рустем став професором живопису. В 1820 році організував першу в Литві художню виставку, на якій були показані мистецькі твори його учнів. На майстер-клас Яна (Йонаса) Рустема Тарас Шевченко потрапив у 1829 році й навчався до 1830-го. Про своє навчання у відомого в усій Європі майстра живопису Яна Рустема Тарас Григорович пам'ятав усе життя.

Ян Рустем був, перш за все, портретист. Він писав портрети професорів університету, поміщиків та інтелігенції Вільнюса. Створив численні автопортрети. Малював також пейзажі, релігійні образи, міфологічні та історичні сцени, декорації і костюми для Віленського театру. В ранніх роботах видно впливи французького класицизму, пізніше в його творах проявляються риси романтизму, а також сентименталізму.

Автопортрет «Марія Мирська, Адам Наполеон Мирський і Барбара Шумська». Бл. 1808


Народився Роквелл КЕНТ (21 червня 1882, Террітаун — 13 березня 1971, Платсберг, штат Нью-Йорк) — американський художник, представник реалістичного пейзажного живопису. Письменник, графік, художник книги, громадський діяч, завзятий мандрівник.

Навчався на архітектурному факультеті Колумбійського університету. Заробляв на життя на будівництві, проектував будинки. В дозвілля не полишав малювання й живопис. Бажання стати художником привело його в Нью-Йорк, де навчався у Роберта Генрі — відомого представника реалістичного мистецтва США, ватажок так званих «нью-йоркських реалістів» і супротивників американського академізму. Саме за порадою Генрі Роквелл Кент поїхав на острів Монхеган, до дикої природи, на північ, що стане наскрізною темою в творчості художника. Пізніше Кент стане одним з небагатьох художників, що малюватиме Гренландію, Вогняну Землю, Аляску, дикі куточки і заповідники штату Массачусетс тощо.

З 1930-х років починається участь Кента в політичних рухах. Художник був посланцем до Всесвітнього конгресу за роззброєння та мир, став членом Всесвітньої Ради Миру з 1955 року. Через це набув великої популярності в СРСР: твори майстра змогли побачити в таких містах як Рига, Ленінград, Одеса, Київ, Москва. Художник з дружиною приїздили в Україну у Закарпаття, а також в Київ і Крим. Позбавлений уваги і підтримки на батьківщині, літній художник наважився на незвичний крок і подарував СРСР значну кількість своїх творів живопису і графіки. Три міста в Україні після розподілу дару отримали картини художника, серед них Львів, Одеса, Київ.

«Працівники моря», 1907 р.


Народився Генрі ЛЕМБ (21 червня 1883, Аделаїда, Австралія - 8 жовтня 1960) - англійський художник австралійського походження. Син відомого фізика сера Горація Лемба. Закінчив медичне відділення Манчестерського університету, далі стажувався в лондонському госпіталі Гая. Незважаючи на успіх в обраній професії, він залишив медицину для малювання. Навчався живопису в Лондоні і Парижі в 1906-1907 рр. Один з творців мистецького об'єднання Кемден Таун в 1911 році. У своїй творчості був послідовником художника Огастеса Джона. У роки Першої світової війни служив у Королівському медичному корпусі діючої армії. Був нагороджений Військовим хрестом. Під час Другої світової війни був «військовим художником». У 1940 році Г. Лемб стає членом-кореспондентом Королівської Академії мистецтв, від 1949 - член Академії.

Г. Лемб - автор багатьох портретів (в тому числі відомого портрета художнього критика - гомосексуала Літтона Стрейчі, 1914 року). Директор-розпорядник Національної портретної галереї в Лондоні (з 1949 року) і галереї Тейт у 1944-1951 роках.

«Автопортрет», 1914 «Портрет Літтона Стрейчі», 1914 рік. Галерея Тейт, Лондон


Народилася Ольга Володимирівна РОЗАНОВА (21 червня 1886, Меленки біля Владимира — 7 листопада 1918, Москва) — одна з видатних художниць російського авангарду з унікальним колористичним талантом.

Ольга Ро́занова 1904 року переїжджає в Москву, де вступає до школи малювання Костянтина Юона і одночасно вчиться на курсах в училищі живопису і скульптури Большакова. 1910 року художниця переїжджає в Санкт-Петербург і стає одним з найбільш активних членів Спілки Молоді. У 1912 році Розанова познайомилася з поетами футуристами Велимиром Хлєбниковим і Олексієм Кручоних. З останнім її зв'язували близькі, інтимні стосунки: вони жили разом, але не подовгу, і кілька разів розлучалися. У творчій співдружності Кручоних і Розанової був створений унікальний стиль російської футуристичної книги.

«Кузня». 1911—1912. Державний Російський музей, С.-Петербург

1916 року Розанова приєднується до товариства «Супремус», очолюваного Казимиром Малевичем. Її стиль розвивався від кубізму і італійського футуризму до чистої абстракції, в якій композиція створюється взаємозв'язком і візуальною вагою кольорів. 1917 року створила один з шедеврів безпредметного живопису ХХ століття — картину «Зелена смуга», на декілька десятиліть випередивши розвиток абстрактного мистецтва.

Після революції 1917 року Розанова займається реорганізацією мистецтва і керує художньо-промисловим підвідділом ІЗО Наркомпроса. 7 листопада 1918 року Ольга Розанова померла від дифтерії у віці 32 роки.

«Зелена смуга», 1917


21 червня 1994 року у Кропивницькому було відкрито для відвідувачів Художньо-меморіальний музей О.О.Осмьоркіна - видатного художника і педагога, учасника художньої групи «Бубновий валет».

Музей розташований в будинку, де пройшли дитячі та юнацькі роки художника. Автор цього будинку, побудованого в неоросійському стилі у 1899 році і визнаного пам'яткою архітектури, архітектор Я.Паученко - дядько О.Осмьоркіна. Тут в Єлисаветграді юний Олександр опановував основи живопису, займаючись у художника-передвижника Ф. Козачинського, перш ніж поїхав продовжувати свою освіту в Києві і Москві.

Музейне зібрання налічує близько 3 тисяч одиниць основного фонду: твори образотворчого мистецтва, фотодокументальні матеріали, меморіальні та антикварні речі. Експозиція музею розміщена в трьох залах, де експонуються, в тому числі, унікальні твори відомих російських художників - учнів О.Осмьоркіна. Велику цінність в зборах музею представляють живописні та графічні твори самого Олександра Олександровича. Адреса музею: м. Кропивницький, вул. Дворцова, 89

Із зібрання музею: Олександр Осьмьоркін. «Спляча жінка та собака», 1925


У червні 2006 року літній чоловік облив їдкою субстанцією картину художника XVII століття Бартоломеуса ван дер Гельста із зібрання амстердамського Рейксмюзеума. Полотно «Банкет з приводу укладення Мюнстерського миру 1648 року» постраждало не дуже сильно: був пошкоджений лише шар лаку, яким вкрито полотно.

69-річний уродженець Німеччини, який пошкодив картину, був заарештований поліцією Нідерландів. Як з'ясувалося, його знають в музейних колах як серійного вандала, його фотографія відома музейним доглядачам, але вони не впізнали цього чоловіка. Заарештований зізнався, що раніше здійснював напади на картини за межами Голландії.

На картині «Банкет з приводу укладення Мюнстерського миру» ван дер Гельст (1613-1670) зобразив 25 учасників загону міської міліції. Полотно це було надзвичайно популярним в Нідерландах, ним захоплювалися не менше, аніж «Нічним дозором» Рембрандта.

Ще одне полотно ван дер Гельста із зібрання Рейксмюзеума піддавалося нападу вандалів у 1989 році, а роком пізніше зловмисник облив «Нічний дозор» Рембрандта соляною кислотою.

Бартоломеус ван дер Гельст. «Банкет з приводу укладення Мюнстерського миру 1648 року»