20 июля -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
(056) 794 09 88, +38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68

20 июля

Федеріко ЦУККАРІ (бл. 1540, Вадо, князівство Урбіно — 20 липня, 1609, Анкона) — італійський художник, представник римської гілки маньєризму.

Походив з дворянської родини. Батько також був провінційним художником. В родині було восьмеро дітей: найстарший Таддео та третій Федеріко стануть художниками. Художні навички Таддео і Федеріко опановували в майстерні батька, а Федеріко ще й навчався в школі малюнку у місті Флоренція. Деякий час Федеріко працював разом із старшим братом.

В Урбіно Федеріко Цуккарі узяв шлюб із сеньйорою Франческою Генге, що була родичкою родини Рафаеля Санті. Працював у Римі, Брюсселі, майже три роки в Іспанії на запрошення від короля Філіпа ІІ. Був вимушений втекти з Риму через загрозу власному життю. Католик Федеріко Цуккарі з 1574 року переховувався в протестантській Англії, де працював при дворі як художник-портретист.

Зміна пап на престолі надала йому можливість повернутися до Риму. 1595 року з дозволу папи римського Сикста V Федеріко Цуккарі офіційно заснував у Римі художню гільдію, відому як Академія святого Луки. Папа надав йому посаду директора академії.

Портрет Федеріко Цуккарі. 1604
Художниця Феде Галіція, галерея Уффіці
«Воскресіння Лазаря»


Народився Макс ЛІБЕРМАН (20 липня 1847, Берлін - 8 лютого 1935, Берлін) - відомий німецький художник і графік, вважається одним з провідних представників імпресіонізму за межами Франції.

Народився в сім'ї заможного єврейського промисловця. З дитинства виявляв схильність до малювання, але батьки ставилися до захоплення сина стримано (батько навіть заборонив 13-річному Максу згадувати прізвище Ліберман на першій публічній виставці його робіт). У школі Макс особливими успіхами не відзначався, але з захопленням відвідував приватні уроки живопису у Едуарда Гольбейна і Карла Штеффека. Теж повторилося в університеті, звідки Макс був відрахований за «відсутність старанності в навчанні». Максу, нарешті, дозволили відвідувати заняття в Художній академії в Веймарі, майстерню бельгійського історичного живописця Паувельса. Заняття перервала франко-прусська війна, на яку Ліберман пішов санітаром.

На молодого художника величезне враження справила творчість Рембрандта, з якою він познайомився в академії. Наступним етапом стала зустріч з Міхаєм Мункачі, під впливом якого Макс почав писати картини з натуралістичним зображенням сцен повсякденного життя («Жінки, що обскубують гусей», «Виготовлення консервів», «Скубальниці вовни»). Макс Ліберман заробив імідж художника, що малює потворність. Проте, його картини купували заможні колекціонери.
«Жінки, що обскубують гусей», 1872

У грудні 1873 Ліберман переїжджає в Париж і селиться на Монмартрі. Він придивляється до художників-барбізонців, особливо його надихають роботи Констана Тройона, Шарля-Франсуа Добіньї, Каміля Коро і Жана-Франсуа Мілле. Відвідуючи Голландію, Макс копіює картини Франса Гальса, знайомиться з Йозефом Ізраельсом і гаагською школою живопису. Ліберман багато разів брав участь у Паризьких салонах, але Париж «не прийняв» художника. Через Італію він їде в Мюнхен, центр художнього життя Німеччини.
«Дванадцятирічний Ісус у храмі», 1879

Ліберман пише давно задумане полотно «Дванадцятирічний Ісус у храмі», яке викликало спалах обурення по всій Німеччині. Художника публіка затаврувала як «осквернителя Господа». Художник кидається в пошуках власного стилю і знаходить його в Амстердамі, де побачив, як в садку будинку для престарілих сонячні промені проникають крізь крони дерев. Так з'явилися «сонячні плями Лібермана».
«Будинок для престарілих в Амстердамі», 1880

Живопис Лібермана стає все більш імпресіоністичним, з більш світлими тонами і енергійним мазком. І Париж нарешті прийняв «німця». Його нові роботи «Майстерня художника» і «Прогулянка в амстердамському сирітському притулку» продаються на Паризькому салоні 1882 року. Але Ліберман не шукає легких шляхів і повертається в зашкарублий Берлін, де його приймають до Спілки берлінських художників, визнають великим талантом і видатним представником модерну. Остання «соціальна» робота була написана Ліберманом у 1889 році: його «Жінка з козою» отримала Велику золоту медаль виставки мюнхенського художнього союзу (1891) і велику золоту медаль у Відні (1893).

У 1890-і художник звертається до більш «легкої» тематики, залишаючись «главою» художньої опозиції. Остаточний розкол між берлінськими художниками стався в 1892, коли більшість зажадала заборони виставки Едварда Мунка, оскільки публіка вважає його картини «огидними, жахливими і потворними». Ліберман очолив меншість - «Вільне об'єднання художників».

Ставши після смерті батька мільйонером, Ліберман працює в стилі імпресіонізму, починає писати портрети, створивши за своє життя галерею образів видатних людей Німеччини. Берлінська академія поступово «повертається» обличчям до сучасного мистецтва. Ліберман стає членом академії і професором, академія нагороджує його до 50-річчя великою золотою медаллю. Але нагороди не «підкуповують» художника: він очолює берлінський Сецесіон, який об'єднав незалежних художників-модерністів. Під керівництвом Лібермана берлінські виставки Сецесіона стали культурною подією європейського масштабу.
«Гра в теніс на березі моря», 1901

Сюжети для своїх картин, головним в яких стає гра світла, художник знаходить у тінистих алеях парків, на терасах відкритих ресторанів, заміських будинках і навіть в амстердамському зоопарку. Його все більше приваблюють графіка і рисунок. На початку ХХ століття на зміну імпресіонізму приходить експресіонізм, але 60-річний Ліберман вже не сприймає нового напряму живопису. 1911 року Ліберман пішов у відставку з посади президента берлінського Сецесіона. Він селиться на віллі на березі озера Ванзеє, охоче займається садом і приймає численні нагороди з різних країн, ставши живописцем №1 в Німеччині. Замовити свій портрет у Лібермана стає в Берліні вельми престижно. У 1917 році Прусська академія мистецтв влаштувала велику ретроспективу творчості Лібермана з нагоди його 70-річчя, де демонструвалося майже 200 картин.
«Сад у Ванзеє», 1926

Від 1920 року і до своєї відставки в 1933 після приходу до влади нацистів Ліберман керував Прусською академією мистецтв. До 80-річчя художник був нагороджений високими державними нагородами. Останні роки життя він провів на самоті в своєму рідному Берліні, ставши живим класиком і почесним громадянином міста. Смерть художника офіційне нацистське керівництво, преса і Академія мистецтв «не помітили», а гестапо заборонило участь в похоронах. Але проводити в останню путь великого художника Макса Лібермана все ж прийшли десятки його друзів.

«Автопортрет», 1916 «Велика Озерна вулиця у Ванзеє»


Родился Илья Семёнович ОСТРОУХОВ (20 июля 1858, Москва — 8 июля 1929, Москва) — русский художник-пейзажист, коллекционер.

Член Товарищества передвижных художественных выставок, Союза русских художников, академик петербургской Академии художеств. Друг П. М. Третьякова, один из руководителей Третьяковской галереи.

Происходил из купеческой семьи. Первые уроки живописи получил у известного в Москве «домашнего профессора» А. А. Киселева, одновременно Остроухов брал уроки у И. Е. Репина. Осенью 1882 года по совету Репина он уехал для продолжения учения в Петербург. Не смог поступить в Академию художеств и остался здесь на один год вольнослушателем. Главными же стали занятия в частной мастерской П. П. Чистякова, где Остроухов занимался на протяжении двух сезонов — 1882/83 и 1883/84 годов. Осенью 1886 года начал заниматься в классе В. Е. Маковского в Училище живописи, ваяния и зодчества.

После смерти П. М. Третьякова Остроухов в период с 1899 по 1903 и с 1905 по 1913 годы был фактическим руководителем попечительского совета Третьяковской галереи. В 1900 году И. С. Остроухов был выбран устроителем Русского отдела на Всемирной выставке в Париже; по окончании выставки он был награждён орденом Почётного легиона. В 1906 году И. С. Остроухов был избран действительным членом Академии художеств. С этого времени он практически прекратил занятия живописью в пользу общественной деятельности.

Портрет И.С.Остроухова кисти С.Малютина.
Третьяковская галерея, Москва
«Речка в полдень». 1892



Народився Ілля Максимович ШУЛЬГА (20 липня 1878, с. Кропивнаї на Черкащині — грудень 1938, Петропавлівськ, Північний Казахстан) — український художник-реаліст.

Мистецьку освіту здобув у Київській малювальній школі М. Мурашка (1899), Московській школі живопису, скульптури і будівництва (1903) та Петербурзькій Академії Мистецтв у майстерні Іллі Рєпіна (1909). Від 1910 — на педагогічній роботі у Вінниці, з 1928 в Києві, з 1934 викладач Київського Художнього Інституту. Заарештований у березні 1938, помер на засланні в Північному Казахстані. Посмертно реабілітований у 1950-х роках.

Працював у різних жанрах: історичні картини («Козаки пішли», «Переїзд полк. Джеджелія через Кропивну», «Козацька розвідка»), побутові («Молодиці в хаті», «Водосвяття», «Перший трактор на селі»), краєвиди («Церква в Вінниці», «Хата в Вінниці», «Перший сніг», «Зима в лісі»), портрети («Шевченко», автопортрети).

«У вишневому садку», 1913


Народився Леон де СМЕТ (20 липня 1881, Гент - 9 вересня 1966, с. Деурле біля Гента) - бельгійський художник-імпресіоніст.

Отримав художню освіту в рідному Генті в Королівській академії красних мистецтв разом зі своїм старшим братом Гюставом. Від самого початку Леон вибрав імпресіоністську манеру в живопису. Великий вплив в цьому напрямку зробив на нього популярний художник Еміль Клаус, який познайомив його зі стилем лумінізма в імпресіонізмі.

У 1914 році з початком Першої світової війни Леон де Смет переїхав до Лондона, де майже відразу ж зміг зробити собі хорошу кар'єру. В Англії Леон створив портрети багатьох провідних суспільних і культурних діячів Лондона, наприклад, знаменитого драматурга Джорджа Бернарда Шоу.

Стиль художника формувався в руслі сучасних йому течій дівізіонізму, імпресіонізму та експресіонізму. Серед улюблених тем Леона де Смета були пейзажі, портрети і натюрморти. Він часто писав своїх дружин - першу дружину Марію і другу дружину Клер, і в цілому свою сім'ю. У 1939 Леон переїхав в село Деурле, що знаходилося неподалік від Гента, де жив до самої своєї смерті.

«Автопортрет», 1892 «Жінка у зеленій блузці», 1914



Народився Джорджо МОРАНДІ (20 липня 1890, Болонья - 18 червня 1964, Болонья) - італійський живописець, гравер, скульптор і графік.

Від 1907 навчався в Академії образотворчих мистецтв Болоньї і мав намір займатися скульптурою. У 1911 Моранді захопився живописом, тяжів до кубізму. Надалі викладав малювання в початкових школах Болоньї. Після Першої світової війни захопився метафізичної живописом Де Кіріко і К. Карра. У 1930-1956 - професор гравірувального мистецтва болонської академії.

Роботи Моранді відрізняються вишуканою колористикою. Незважаючи на зовнішній мінімалізм його картин, гама художника надзвичайно складна і побудована на найтонших нюансах. Сюжети натюрмортів Дж. Моранді замикаються на звичайних предметах побуту - кавниках, банках, пляшках. Художник прагне показати красу простих форм, знайти різноманіття в уявній монотонності повсякденного життя. Така ж м'яка тональна гама відрізняє і його офорти.

Живопис і графіка Джорджо Моранді були відзначені преміями Венеціанської бієнале (1948), бієнале в Сан-Паулу (1957). У 1962 художник отримав премію Рубенса, в 1963 - Золоту медаль Болоньї. Роботи художника фігурують у фільмі Федеріко Фелліні «Солодке життя» (1960).

«Натюрморт»



Родился Лев Александрович БРУНИ (20 июля 1894, село Алексеевка, Новгородская губерния — 26 февраля 1948, Москва) — русский и советский художник-авангардист. Автор многочисленных контррельефов в жанре конструктивизма.

Сын, внук и внучатый племянник академиков архитектуры и живописи: Александра Александровича Бруни, Александра Константиновича Бруни, Фёдора Антоновича Бруни, Александра Петровича Соколова, Петра Фёдоровича Соколова, Карла Павловича Брюллова. В детстве переболел несколькими тяжелыми заболеваниями, в т.ч. менингитом и скарлатиной, после которых осталось сильное косоглазие и частичная потеря слуха. С 14 лет увлёкся живописью. Вольнослушателем посещал Академию художеств: мастерскую Я. Ф. Ционглинского и мастерскую Ф. А. Рубо (1910—1911), Батальный класс Н. С. Самокиша (1913—1916). В 1912—1913 гг. Бруни учился в Академии Жюлиана в Париже (мастерская Жана-Поля Лорана). В 1910-х — начале 1920-х гг. примыкал к футуризму и конструктивизму. По приглашению Фаворского переехал с семьёй в Москву. Возглавлял графическую, затем — монументальную мастерскую ВХУТЕМАСа-ВХУТЕИНа. Умер от лимфогранулематоза.

Лев Бруни вошел в историю искусства как виртуоз рисунка, легкого цветового пятна. Позднее он перешел к более традиционной живописи и графике в духе «тихого искусства», предпочитая помпезным официальным темам лирические пейзажи. Был также мастером монументальной живописи, возглавлял в 1935-1948 гг. студию при Академии архитектуры.

«Харчевня весёлых мертвецов», 1917



Народився Ласло МОХОЙ-НАДЬ (20 липня 1895, Боршод, Австро-Угорщина - 24 листопада 1946, Чикаго) - угорський і американський живописець, фотограф, театральний художник, педагог і скульптор, один з найвідоміших представників конструктивізму.

Здобув юридичну освіту. Брав участь у Першій світовій війні як артилерійський офіцер, після поранення був залишений в Будапешті. Почав відвідувати художню школу, познайомився з представниками будапештського авангарду (кубізм, експресіонізм), брав участь у кількох групових виставках. Після війни переїхав до Відня, потім до Берліна. Увійшов до кола дадаїстів, в архітектурних проектах розвивав принципи конструктивізму, працював у Баухаузі (Вища школа будівництва і художнього конструювання). Створив кілька фотопортретів Володимира Маяковського, писав кіносценарії, знімав короткометражні фільми.

У 1934 Ласло Мохой-Надь емігрував з фашистської Німеччини, від 1937 жив у США. Створив у Чикаго Школу дизайну, якою і керував від 1939 до кінця життя. Помер від лейкемії. Університет мистецтва і дизайну в Будапешті носить ім'я Ласло Мохой-Надя.

«Жовте коло». Музей сучасного мистецтва, Нью-Йорк


Народився Фріц ГЛАРНЕР (20 липня 1899, Цюріх - 18 вересня 1972, Локарно) - швейцарський і американський художник-абстракціоніст середини XX століття.

Дитинство майбутнього художника пройшло в південному італійському Неаполі. Тут же, в Академії витончених мистецтв, він у 1914-1920 отримав початкову художню освіту. У 1923 році Фріц живе в Парижі, де бере уроки в Академії Колароссі. Гларнер знайомиться з багатьма представниками художнього авангарду, але на той час він безроздільно залишається під впливом постімпресіонізму, і, особливо, Сезанна, що відбилося в переважанні в його полотнах того часу різких, гранованих форм (сходи, столи, мольберти).

Перша персональна виставка Фріца Гларнера пройшла 1926 року в Парижі. У 1936, після річного перебування в Цюріху, Гларнер емігрує до США, і поселяється в Нью-Йорку. Своєму подальшому художньому розвитку Гларнер зобов'язаний теорії Піта Мондріана, з якими він був близько знайомий протягом останніх двох років життя Мондріана в Нью-Йорку (1942-1944). Від 1944 року Гларнер - учасник об'єднання американських абстрактних художників.

Relational painting no. 61, 1953


Народився Нам Джун ПЕК (20 липня 1932, Сеул, Корея - 29 січня 2006, Майамі, США) - американо-корейський художник, засновник відеоарту.

Нам Джун Пек зіграв ключову роль у залученні художників і аудиторії до можливостей використання відео для творчого самовираження. Нам Джун Пек одним з перших почав трансформувати відеозображення, переходячи від буквальної репрезентації об'єктів і подій до вираження їх художнього бачення. Його роботи зачіпають теми часу і пам'яті, природу музики і мистецтва, суть сенсорного досвіду.


Пек почав інкорпорувати телевізори в серію скульптур, що зображували роботів. У роботі TV Cello телевізори були складені таким чином, що за формою нагадували віолончель. У 1967 стався інцидент, коли віолончелістка Шарлотта Мурман була арештована за виступ топлес під час виконання твору Пека Opera Sextronique. Двома роками пізніше, в 1969, вони представили TV Bra for Living Sculpture, в якій Шарлотта наділа бюстгальтер з маленьких телевізійних екранів.


Ретроспектива робіт Пека пройшла в Whitney Museum of American Art навесні 1982. У 1986 Пек створив роботу Bye Bye Kipling - запис, в якому змішуються події в Сеулі, Токіо і Нью-Йорку. Двома роками пізніше, в 1988, Пек створив The more the better - вежу з тисячі трьох моніторів для Олімпійських ігор в Сеулі.

«Зверхглашатай», статуя біля «Музею Комунікацій», Франкфурт-на-Майні