20 апреля -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
(056) 794 09 88, +38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68

20 апреля

Народився Феліче БОЗЕЛЛІ (20 квітня 1650, П'яченца - 23 серпня 1732, Парма) - італійський живописець, майстер натюрморту.

Феліче Бозеллі був сином багатого шевця. У Мілані став учнем Мікеланджело Карачі. Тоді ж він познайомився з Анджело Марія Крівеллі, що спеціалізувався на натюрмортах. Загальна інтонація його картин і той факт, що він любив використовувати в натюрмортах кілька живих фігур, змушує припустити, що Бозеллі перейняв стиль ломбардського живопису. Картини Бозеллі, виконані за модою того часу, користувалися популярністю в шляхетних будинках Парми і П'яченци: ці роботи висіли в їдальнях і викликали апетит.

Бозеллі належить до категорії художників селянського натюрморту: на його роботах зображені дичина, патрана риба, мертві птахи, дерев'яні чани з капустою і ріпою, які мальовничо розташовані на панських кухнях, зношених кам'яних сходах або сільських столах. У натюрморти він вплітає і невеликих домашніх тварин, найчастіше безпородних кішок і скуйовджених бродячих собак; або селян, що одягнувшись у краще святкове вбрання привезли свою продукцію на ринок.

«Автопортрет» «Натюрморт з торговками домашньою птицею і рибою»


Народився Тадеуш КУНТЦЕ, відомий також під іменами Тадеуш Коніч, Таддео Полакко (20 квітня 1727, Зелена Гура, Польща - 8 травня 1793, Рим) - польський і італійський художник.

Був придворним художником краківського єпископа Анджея Станіслава Залуського. З 1747 по 1752 рік навчався в Римі і в Академії святого Луки в класі Людовіко Маццанті. З 1756 року навчався у Французькій академії в Парижі. З 1757 по 1759 рік мешкав у Кракові. Більшу частину свого життя прожив в Італії, де носив ім'я Таддео Поллако.

Творчість Тадеуша Кунтце характеризується великою кількістю картин релігійної тематики. Його творами прикрашені численні вівтарі і внутрішні інтер'єри в краківських, варшавських і римських католицьких храмах. На даний час найбільше зібрання картин Тадеуша Кунтце демонструється в музеї Любуської землі в місті Зелена-Гура.

Картина «Тадеуш Кунтце»,
Ірена Бервячонек. Музей м. Зелена-Гура, Польща
«Фортуна» , 1754, Національний музей, Варшава, Польща.


Народився Франц Ксавер ВІНТЕРХАЛЬТЕР (20 квітня 1805, Менценшванд (нині частина м. Санкт-Блазіна) в Шварцвальді, Баден - 8 липня 1873, Франкфурт-на-Майні) - німецький живописець і літограф, один з наймодніших портретистів середини XIX століття.

Майстер світського і придворного портрета, створив єдину в своєму роді галерею принцес і аристократок практично всіх країн Європи. Як «королівський художник» Вінтерхальтер постійно працював при дворах Франції, Британії, Іспанії, Бельгії, Росії, Мексики, Німеччини, Австрії. Тільки для англійської королівської сім'ї створив не менше 120 робіт. Мав репутацію знавця династичного і аристократичного портретного живопису, здатного, майстерно поєднуючи точність портретної схожості з ледь відчутною улесливістю, зображати державну помпезність в живій сучасній манері. Вінтерхальтер за життя отримав багатство, міжнародну славу і заступництво царюючих осіб.

Однак в мистецьких колах до Вінтерхальтера ставилися як до художника, якого не можна сприймати серйозно. Це ставлення зберігалося протягом всього його життя.

«Імператриця Євгенія в оточенні фрейлін», 1855, Компьєнський палац


Родился Одилон РЕДОН (20 апреля 1840, Бордо — 6 июля 1916, Париж) — французский живописец, график, декоратор, один из основателей символизма и «Общества независимых художников».

Родился в семье предпринимателя. С 1855 года учился в Бордо технике акварели у местного художника-романтика Станислава Горена. В 1864 году занимался в Школе изящных искусств в Париже у Жан Леона Жерома. Литографии учился у Анри Фантен-Латура. Благодаря своим новым товарищам Редон познакомился с поэзией Шарля Бодлера, произведшей на него сильное впечатление. Будучи болезненно мнительным человеком, Редон долгое время не мог найти своё место в искусстве, не верил, что может создать что-то стоящее. Переломным в жизни художника стал 1870 год. Художник записался добровольцем в действующую армию (шла франко-прусская война) и, к удивлению домашних и друзей, проявил себя смелым и стойким воином.

Творчество Редона разделяется на два периода: «чёрный» и «цветной». В 1865—1870 Редон работает, в основном, углём, затем в черно-белой литографии, создавая большие листы, которые называет «чёрными». В 1881 году Редон впервые выставляет в помещении «Ви модерн» все свои «чёрные» рисунки. В 1886 принимает участие в восьмой и последней выставке импрессионистов. Все работы этих циклов населены странными существами, наполнены причудливыми образами.

«Плачущий паук», 1881

С 1890 Редон всё чаще обращается к живописи маслом, пастели, экспериментирует с цветом. В этих работах он старается передать внутренний мир человека. Для этого этапа творчества характерна многоцветная красочная гамма и иная тематика: бабочки, цветы, женщины на фоне яркого пейзажа. Несмотря на то, что творчество Редона совпало по времени с расцветом импрессионизма, оно абсолютно самобытно и отлично от него. Его картины по форме и содержанию близки к экспрессионизму и сюрреализму, хотя этих художественных направлений в то время ещё не существовало.

«Автопортрет», 1867 «Беатриче»


Родился Жан-Франсуа РАФАЭЛЛИ (20 апреля 1850, Париж — 11 февраля 1924, Париж) — французский живописец, гравер, иллюстратор, бытописатель Парижа. Итальянец по происхождению, Рафаэлли жил и работал во Франции.

С 1868 года начал посещать Школу изящных искусств, мастерскую Жан-Леона Жерома. Дебютировал на Парижском салоне в 1870 году. Рафаэлли был дружен с Эдгаром Дега. Благодаря протекции последнего принял участие в Пятой (1880 год) и Шестой (1881 год) выставках импрессионистов, став отчасти причиной раскола в среде художников — основоположников движения, поскольку многие критиковали Рафаэлли за поверхностно усвоенную импрессионистскую манеру.

Рафаэлли и известен главным образом как мастер городского пейзажа. Главным объектом своего интереса он выбрал бедные районы и пригороды Парижа. В преддверии Всемирной выставки в Париже в 1900 году Рафаэлли работал над выпуском специального издания о городе, рассчитанного на 10 выпусков и имеющем целью ознакомить иностранцев с уличными типами Парижа. Рафаэлли также писал портреты современников, был довольно известным рисовальщиком, иллюстратором. В последние годы жизни Рафаэлли сконцентрировался на создании цветных гравюр.

«Автопортрет» «Улица Монмартра»


Народився Жоан (Хуан) МІРО (20 квітня 1893, Барселона - 25 січня 1983, Пальма-де-Мальорка) - каталонський (іспанський) художник-сюрреаліст і абстракціоніст, скульптор і графік.

З дитинства захоплювався малюванням і, всупереч волі батьків, став художником. Перша виставка Жоана пройшла у 1917 році, але жодна з 64 його картин не знайшла покупця. У 1920 Міро переїздить до Парижа, де знайомиться з Пабло Пікассо. Його творчість стає відомою цінителям абстрактного мистецтва. Великий вплив на художника мав маніфест сюрреалістів і журнал Андре Бретона «Сюрреалістична революція» (1924). У 1926 році Міро знайомиться в Іспанії з Сальвадором Далі. У тридцяті роки персональні виставки Жоана Міро пройшли в Парижі, Нью-Йорку і Лондоні. У 1940 році, рятуючись від фашистів, Міро їде на острів Майорка до батьків дружини. Тут з часом у нього з'явилася своя студія, куди художник незмінно повертався зі своїх численних поїздок.

На сьогодні Жоан Міро один з найбільш популярних у світі художників. Його полотна - яскраві і життєрадісні, немов створені дитиною, - прикрашають багато галерей і приватних зібрань. Про свою творчість Міро говорив так: "Я починаю малювати, і, поки я малюю, картина сама затверджується під моїм пензлем. Коли я працюю, то якась субстанція стає для мене знаком жінки або птаха".

У 1976 році в Барселоні на горі Монжуїк був відкритий Фонд Міро - Центр сучасного мистецтва.

«Карнавал Арлекіна». 1924


Народився Енріко ПРАМПОЛІНІ (20 квітня 1894, Модена - 17 червня 1956, Рим) - італійський художник футуристичного напрямку.

У 1915 році Е. Прамполіні випускає маніфест «Футуристична сценографія і хореографія» і починає працювати як театральний художник і дизайнер театральних костюмів. З кінця 1910-х років він є прихильником футуристично-геометричної побудови композиції, що характерно для представників другої хвилі італійського футуризму. Художник вважає основою для нового мистецтва використання механічних елементів, які характерні для світу машин, оспівує динаміку і ритміку, властиві роботі механізмів.

З приходом до влади в Італії Муссоліні Е. Прамполіні, як і багато інших художників-футуристів, підтримує новий режим. У 1932 році він, спільно з Джерардо Дотторі і Маріо Сіроні керує і здійснює в футуристичному стилі оформлення грандіозної «Виставки фашистської революції» (Mostra della Rivoluzione Fascista) в Римі.

«Біопластичне життя», 1938


Народився Ілля Трохимович БОГДЕСКО (20 квітня 1923, Ботушани, поблизу м. Рибниця, УРСР - 29 березня 2010, Санкт-Петербург) - молдавський радянський графік, народний художник СРСР (від 1963), дійсний член Академії мистецтв (з 1988 року).

Учасник Другої світової війни. У 1951 році закінчив Ленінградський інститут живопису, скульптури та архітектури ім. І. Ю. Рєпіна. Автор ліричних, емоційно-напружених ілюстрацій до «Сорочинського ярмарку» Гоголя (туш, перо, пензель, 1951), «Циган» Пушкіна (чорна акварель, 1956), молдавської народної балади «Міоріца» (акварель, темпера, 1966), а також серії кольорових ліногравюр «Моя Батьківщина» (1961-1963).

Одна з найвідоміших робіт - ілюстрації до роману Джонатана Свіфта «Подорожі Гулівера», виконані в техніці гравюри різцем на металі, широко поширеною в часи Свіфта. За цю роботу на Всесоюзному конкурсі «Мистецтво книги» в 1980 році Богдеско був удостоєний диплома імені Івана Федорова. Протягом п'яти років створив серію з 33 ілюстрацій до «Дон Кіхота» Сервантеса. Оформив більше 100 книг, і багато з його графічних циклів стали класикою жанру книжкової ілюстрації.

Автор станкових графічних серій, живописних полотен і монументальних розписів. Серед них: «Рибалки Констанци» (1980), «У хмарах» (1984), «Багатий наречений» (1984), «Купець» (1985). У 1977-1987 роках - голова правління СХ Молдавської РСР.

Илюстрація до роману Сервантеса «Дон Кіхот»


Народився Адольф Маркович КОНСТАНТИНОПОЛЬСЬКИЙ (20 квітня 1923, Харків — 1 грудня 1993, Харків) — український живописець та графік, педагог. Від 1991 — народний художник України; працював в царині станкового та монументального живопису.

У 1940-1941 роках навчався у Харківському художньому училищі. Учасник Другої світової війни. Випускник 1954 року Харківського державного художнього інституту. Навчався у С. Бесєдіна, О. Любимського, Г. Томенка. З 1958 року — в складі Харківського відділення Спілки художників України. В 1954-55 працював викладачем Харківського державного художнього університету, з 1960 — Харківського державного художнього інституту, з 1992 — професор.

З 1953 року бере участь в республіканських, всесоюзних та зарубіжних виставках. Заслужений художник УРСР від 1974 року. В Харкові проведено 4 його персональні виставки, четверта — 1998 року, вже по його смерті.

Автопортрет, 1950-ті «Рідна земля»


Народився Георгій Георгійович ЧЕРНЯВСЬКИЙ (20 квітня 1924, Катеринослав (нині місто Дніпро) — 31 березня 1981, Київ) — маляр-пейзажист, народний художник УРСР (1974), лауреат Державної премії УРСР імені Т. Г. Шевченка (1978). Яскравий представник дніпровської школи живопису, входить до неофіційного списку ста кращих художників України.

Учасник Другої світової війни, нагороджений бойовими орденами. Закінчив Дніпропетровське художнє училище у 1950, вчився у Михайла Паніна і Миколи Погрібняка. У 1955 році з відзнакою закінчив Київський художній інститут, майстерня Карпа Трохименко. Того ж року повернувся до рідного Дніпропетровська викладачем живопису і директором художнього училища (1955–1964), а невдовзі його обрали головою Дніпропетровської організації Спілки художників. За його ініціативи на проспекті Пушкіна було збудовано унікальний будинок, де розмістилися виставковий зал, майстерні і квартири художників.

«Шлях до кар'єру. Марганець». Музей українського живопису, м.Дніпро

1974 року Георгій Чернявський переїхав до Києва, де став секретарем Спілки художників України (1974–1981) й одночасно викладав спецдисципліни у Київському художньому інституті (1975–1978). Тут Георгій Георгійович почав опановувати техніку акварелі і, незважаючи на величезну завантаженість, щороку брав участь у роботі Всесоюзної творчої групи акварелістів.

У своїй творчості Г.Г. Чернявський займався переважно пейзажами і нечасто звертався до інших жанрів. Починаючи з 1951 року брав участь у численних виставках. Його персональні виставки відбулися в Дніпропетровську (1958, 1967, 1970) і Києві (1960, 1970). Найбільш відомі серії творів: «Індустріальна Дніпропетровщина» (1955–1970), «Ульянови на Україні» (1972–1977), «Будується 9-та Криворізька» (1974–1976) тощо.

Відомими художниками стали також син Георгія Георгійовича – Володимир і онук – Костянтин.

«Берези». Музей українського живопису, м.Дніпро


Народився Сандро ЧІА (20 квітня 1946, Флоренція) - італійський живописець і скульптор, який в 70-х експериментував з концептуальним мистецтвом, а у 1980-х прийшов до фігуративного стилю.

Містичні картини Чіа відповідають його сприйняттю художника як мага. У багатьох його роботах на перший план виступають м'язисті фігури, що нагадують атлетів Мікеланджело.

Hand's game, 1981