20 февраля -Музей українського живопису

20 февраля

Народився Мі́гай МУНКАЧІ (справжнє ім'я Міхаель фон Ліб; 20 лютого 1844, Мункач, тепер Мукачеве, Україна — 1 травня 1900, Енденліх, поблизу Бонна, Німеччина) — угорський живописець німецького походження, зачинатель і творець угорського реалістичного живопису.

Вже змалку Мігай багато читав і малював. Його старання і талант помітив мандрівний художник Елек Самоші, в якого юний фон Ліб бере перші уроки живопису протягом 1862—63 років, і який запропонував молодому митцю копіювати картини в Національному музеї у Будапешті. В Будапешті молодий Мігай фон Ліб заручається підтримкою знаного угорського художника Антала Лігеті і вирушає на навчання у Віденську Академію мистецтв (1865), а потому — Мюнхенську Мистецьку академію (1866—68). У 1868—69 роках навчається в Дюссельдорфі в Людвіга Кнауса. В цей час митець творить такі відомі полотна, як присвячені революційним подіям в Угорщині 1848—49 років картини «Бій під Ішагесом» (1867) та «Жінки скубуть корпію» (1871).

У 1869-70 роках Мігай фон Ліб пише картину «Камера смертника», яку вирішує виставити на знаному мистецькому салоні у Парижі в 1870 році. Картина отримала Золоту медаль Салона і принесла її автору європейську славу. З дозволу громади Мукачевого Мігай фон Ліб отримав прізвище Му́нкачі, яке вказувало на походження митця.

«Камера смертника», 1869-70

В 1872 році Мігай Му́нкачі переїхав до Парижа, де живе і плідно працює тривалий час. Тут створені його жанрові, соціально загострені картини з життя угорського народу, численні портрети, пейзажі тощо. 4 листопада 1880 року Мігая Мункачі обрали Почесним громадянином міста Мукачеве.

Наприкінці 1880 — у 1890-х роках Мігай Мункачі тяжко хворів, страждаючи на душевні розлади та сифіліс, але продовжував малювати. 1 травня 1900 року Мігай Мункачі помер у богадільні німецького містечка Енденліх.

«Голгофа». 1884

Пензлю Мігая Мункачі належать знакові твори, що ознаменували започаткування реалізму в угорському живописі: картини «Голгофа» (1884), «Христос перед Пілатом» (1881), пейзажі «Таємнича вулиця», «Прихід угорців на свою батьківщину». Він також є автором розпису купола Віденського історичного музею.

Полотна Мункачі пройняті суворою правдою, їм властиві глибокий драматизм, що особливо підкреслюється контрастністю темних і світлих фарб, та гострота психологічної характеристики образів. Творчість Мункачі мала значний вплив на розвиток реалістичного живопису в Угорщині.

Картини Мункачі зберігаються в Угорській Національній галереї, Закарпатському художньому музеї в Ужгороді, Старій Національній галереї в Берліні (нім. Alte Nationalgalerie) тощо.

«Страйк», 1895


Родился Ян (Иван) Францевич ЦИОНГЛИНЬСКИЙ (20 февраля 1858,Варшава — 6 января 1913, Санкт-Петербург) — польский и российский художник.

В 1876—1878 учился в Варшавском университете. Одновременно занимался в мастерской Войцеха Герсона, потом в Варшавском рисовальном классе. С 1879 года поселился и навсегда остался жить в Санкт-Петербурге, в 1879-1885 годах учился в Императорской Академии художеств (сначала вольноприходящим учеником, а потом академистом). В 1894 году непродолжительное время занимался в мастерской Ж. Ж. Бенжамена-Констана в Париже.

В 1894 Ционглинский организовал с группой художников-единомышленников выставки картин «Refusés» («Независимых» или «Отверженных»), которые устраивались в Петербурге в течение пяти лет (1894—1898). На рубеже 1898—1899 он принимал активное участие в организации объединения «Мир искусства», был экспонентом его выставок. С 1903 по 1910 — экспонент выставок «Союза русских художников». Критики считали Ционглинского одним из убеждённых последователей идей импрессионизма.

Был талантливым педагогом-новатором. Преподавал в Рисовальной школе при Императорском обществе поощрения художеств, в натурном классе Высшего художественного училища при Академии художеств (с 1902 года) и руководил частной школой-студией на Литейном проспекте.

Художественное наследие Ционглинского насчитывает более тысячи работ. Последней волей Ционглинского была передача в Польшу всех его работ, и после 1922 года большая часть наследия была распределена между музеями Польши и современной Украины.

«Портрет Ф. Шопена», 1909. Национальный музей в Варшаве


Родился Люсьен ПИССАРРО (20 февраля 1863, Париж — 10 июля 1944, Лондон) — французский и английский художник, график и ксилограф.

Сын художника-импрессиониста Камиля Писсарро. Учился живописи под руководством отца. Люсьен писал свои картины в импрессионистской и постимпрессионистской манерах. В 1886 году выставляет на 8-й выставке импрессионистов десять своих работ, в которых чувствуется влияние Сёра и Синьяка. Интересовался также скульптурой и графикой. Л.Писсарро был у истоков движения постимпрессионистов, участвовал в их первой выставке. Выставлял свои работы и в Брюсселе в 1888 году, с бельгийской авангардистской группой художников Les XX.

С 1890 года Л.Писсарро живёт и работает в Лондоне. В 1916 году он принимает британское подданство. Был одним из основателей художественной группы Кэмден Таун. В 1919 году создаёт группу Монарро, целью которой было возрождение интереса общественности к импрессионистской живописи, в особенности к творчеству Клода Моне и Камиля Писсарро.

Портрет Люсьена Писсаро кисти его отца Камиля Писсаро The House of the Deaf Woman and the Belfry at Eragny


Родился Петр Александрович НИЛУС (20 февраля 1869, Подольская губерния, ныне Хмельницкая область – 23 мая 1943, Париж) – выдающийся южнорусский живописец и график, ученик К. Костанди и И. Репина.

Становление его таланта прошло в Одессе, где Петр учился у Г.Ладыженского в Реальном училище имени Св. Павла и у Кириака Костанди и Евгения Буковецкого в Одесской рисовальной школе. С 1889 года продолжил обучение в Санкт-Петербургской Академии художеств у Ильи Репина, который рекомендовал молодому художнику побыстрее начать выставочную деятельность. Вернувшись в Одессу, Нилус стал одной из центральных фигур местного художественного сообщества. Он — один из организаторов Товарищества южнорусских художников, член Товарищества передвижников.

«Отдых», 1896

Его творчество эволюционировало от передвижнического социального реализма к импрессионизму и романтическому модерну. В 1890-е годы Нилус писал главным образом жанровые картины на общественно-значимые темы. Об этом времени Петр Александрович вспоминал: «Был правоверным передвижником целых 13 лет. Затем началась эволюция от крайнего реализма к индивидуализму».

В первом десятилетии ХХ века, после зарубежных поездок и знакомства с новым современным искусством, художник отошёл от бытового жанра и социальной проблематики, отдавая предпочтение пейзажу и импрессионистической живописной манере. Следующий период в творчестве Нилуса — декадентский: художник писал галантных кавалеров и дам, прогуливающихся в парках или встречающих рассвет. В 1915 году в Одессе состоялась его персональная выставка.

«Дама в красном», 1925

В годы Гражданской войны художник покинул Одессу. С 1923 года жил в Париже — в одном доме с выдающимся писателем И. А. Буниным, который называл своего друга, Петра Нилуса, поэтом живописи и посвятил ему одно из самых проникновенных своих стихотворений «Одиночество». В период эмиграции прошло 11 его выставок — в Софии, Белграде, Загребе, Вене, Париже.

«Площадь Республики. Улица дю Тампль»

В 1930-е годы Нилус отошёл от символико-романтических сюжетов, которые пришлись по душе французской публике. Основными в его творчестве стали виды городов, пейзажи французской провинции, натюрморты, которые он создавал своеобразными сериями. Особую известность получила так называемая «белая серия», а среди живописцев выражение «белое Нилуса» стало нарицательным. К середине 1930-х годов Нилус стал отдавать предпочтение психологическому портрету. Умер художник в оккупированном Париже; похоронен на кладбищё Банье.

Портрет Петра Нилуса.
Автор Л. Пастернак. 1909
«На мостике. Лето». 1898. Одесский художественный музей


20 февраля 1872 года в Нью-Йорке открылся для публики Метропόлитен-музей (The Metropolitan Museum of Art) – один из крупнейших художественных музеев мира.

Инициаторами создания музея в 1870 году выступили американские художники при поддержке группы бизнесменов. На их деньги были приобретены первые полотна. В основу музея легли три частные коллекции (174 произведения европейской живописи, среди которых были работы Халса, Ван Дейка, Тьеполо и Пуссена).

В современное здание, построенное в неоготическом стиле на Пятой авеню, 1000 (архитекторы Калверт Во и Джейкоб Молдом) музей переехал в 1880 году.

Постепенно коллекция картин и других предметов искусства увеличивались за счет многочисленных пожертвований. В лице дарителей выступали не только крупные меценаты, но и скромные собиратели. А в 1901 году Джейкоб С. Роджерс завещал музею 4,5 млн. долларов и тем самым подал пример другим. В скором времени финансовые поступления значительно превысили стартовый капитал музея.

Сейчас в Метрополитен-музее хранится около трех миллионов экспонатов, охватывающих период около пяти тысячелетий. Собрание египетского искусства считается одним из наиболее полных и представительных в мире. Музей гордится своей коллекцией импрессионистов и постимпрессионистов. Существует Метрополитен на средства спонсоров при небольшой государственной поддержке.



Народилась Тетяна Якимівна ПАТА (20 лютого 1884, с.Петриківка на Катеринославщині — 7 грудня 1976, там само) — український майстер народного декоративного розпису та народної декоративної графіки, член Спілки художників України з 1950 року, заслужений майстер народної творчості УРСР з 1962 року.

Народилася в бідній багатодітній селянській родині Якима Мартиненка. З 14 років заробляла на хліб тим, що ходила по хатах і розписувала квітами димоходи печей. 1913 року до Петриківки приїздила петербурзька художниця Євгенія Евенбах. Зацікавившись творчістю Т. Пати, копіювала її малюнки та запрошувала переїхати до столиці. Подальшу творчу долю майстрині визначила зустріч з видатним істориком і етнографом Д. І. Яворницьким, який першим сприяв громадському визнанню її творів як справжніх цінностей народного мистецтва.

В 1930-х рр. Тетяна Якимівна малює переважно квіти. Її численні букети ніколи не повторюють ні попередньої композиційної схеми, ні орнаментальних мотивів. Техніка розпису Тетяни Пати надзвичайно різноманітна. Художниця поєднувала широкий соковитий мазок з легкими, переривчастими мазками, вишкрябувала трісочкою тоненькі прожилки в середині листочка, пензлем з котячої шерсті виписувала його краєчки, рогозинкою вибирала пелюстки квітів, пальцем вимальовувала прозорі округлі ягоди. У 1940-1950-х рр. серед улюблених орнаментальних композицій художниці з’являються нові мотиви: фантастичні і реальні птахи. За участь у кількох декадних виставках у Москві та Києві Тетяну Якимівну Пату нагороджено орденом Трудового Червоного Прапора (1960).

Як зазначають мистецтвознавці, її розписи ніби наскрізь пройняті гарячим сонячним промінням, що досягалося: використанням контрастних кольорів (червоного різних відтінків, синього, жовто-зеленого), урівноваженістю і ритмічною погодженістю композиції, при відсутності сухої дзеркальної симетрії та іншими засобами.

Т.Пата мала багато талановитих учнів, серед них: Ф.С.Панко, В.І.Соколенко, Галина Прудникова, Олександра Пікуш, Явдоха Клюпа, Надія Шулик та інші.

Панно «Два павичі», 1949 р.


Народився Михайло Ісакович ВАЙНШТЕЙН (20 лютого 1940, Дружківка — 26 травня 1981, Київ) — український живописець, скульптор. Один з визначних українських художників-шістдесятників.

Осиротів у дитинстві після загибелі батьків на фронті, виховувався в дитячому будинку з братом. Початкову художню освіту здобув у Київській художній середній школі ім. Т. Г. Шевченка, яку закінчив 1957 року. Навчався у Київському художньому інституті, який закінчив 1965 року (майстерня М. Хмелько). Вчився у відомих професорів І.Н.Штільмана, К.Д.Трохименка, В.Н.Костецького. Дипломна робота "Ласкаво просимо" в 1965 році експонувалась у Москві на "Одинадцятій всесоюзній виставці дипломних робіт студентів художніх вузів СРСР. Випуск 1964-1965 років". Надалі, до 1967 року, удосконалював майстерність у Творчих майстернях Академії мистецтв (керівник С. Григор'єв).

Член Спілки художників України з 1967 року. Працював у галузі станкового живопису і графіки. В останні роки життя створив низку скульптурних робіт. Відомі живописні твори «Шахи» (1966), «Хлопчик єврейського гетто» (1966), «Брати. 1941» (1967), «Лікнеп» (1967), «Перші» (1968), «Вчителька Марія Василівна» (1970), «Олія» (1971), «Автопортрет» (1972), «Чотири на три» (1972), «Ранок» (1981), серія «Пейзажі Києва» (1979–1981).

Перша персональна виставка відбулася 1987 року в Києві, після смерті митця. Тепер його називають одним з класиків українського андеграундного мистецтва 1960-70-х років. Твори Михайла Вайнштейна зберігаються у Національному художньому музеї України, Національному музеї російського мистецтва, Музеї історії Києва, колекції Національного банку України, художньому музеї Прінстонського університету (Нью-Джерсі, США), в інших музейних колекціях, а також в приватних колекціях в Україні та за кордоном.

«Туга», 1964


Родился Анатолий Павлович РАДЗИХОВСКИЙ (20 февраля 1942, Тальное Черкасской обл.) – ученый-медик и художник. Доктор медицинских наук, профессор, академик. Заслуженный деятель науки и техники Украины. Заслуженный художник Украины, член Национального союза художников Украины.

Анатолий Радзиховский – автор и соавтор 420 научных работ, среди которых 48 монографий и пособий, два двухтомных хирургических атласа мирового уровня, медицинский словарь, 52 авторских свидетельства и патента. За 40 лет хирургической деятельности сделал более 25 тысяч операций.

Как художник работает в области живописи, графики, автор более 350 работ. Живописи серьезно не учился, посещал изостудию ДК «Большевик» в Киеве, которую вел профессор Виктор Шаталин, народный художник Украины. Основные произведения художника: «Портрет сына» (1985), «Портрет академика А. Шалимова» (1988), «Моя Черкасщина» (1993), «К осени» (2000) и др.



Народився Микола Вікторович КОРОЛЬОВ (20 лютого 1962, м. Керч, Крим, Україна) – український живописець, член Дніпропетровського відділення Національної спілки художників України з 1992 р.

Закінчив Харківський художньо-промисловий інститут, майстерня О.Хмельницького. Спеціалізується на монументально-декоративному мистецтві. Працював у 1988–1999 роках на Сімферопольскому художньо-виробничому комбінаті. Автор багатьох монументальних розписів в Україні та закордоном. Використовує ан¬¬тичні мотиви, сучасність подає крізь призму історичної інтерпретації. Учасник виставок з 1988 р. Мав персональні виставки у Нью-Йорку (1988 р.), Керчі (Крим,1998 р.), Дніпропетровську (1999 р.), Нюрнберзі (Німеччина, 2001р.). Чоловік художниці Т. Корольвої-Павлової.