19 января -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
(056) 794 09 88, +38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68

19 января

Народився Вільям Пауелл ФРАЙТ (19 січня 1819, Харрогіт, Північний Йоркшир, Англія - 9 листопада 1909, Лондон) - англійський художник, обраний до Королівської Академії в 1852 році. Його характеризували як «найбільшого британського художника соціальних сцен з часів Хогарта».

У 1835 році Вільям переїхав до Лондона і почав вчитися в Академії Генрі Сасса, щоб підготувались до вступу в школу Королівської академії мистецтв. Фрайт почав працювати в жанрі портрета, його перша виставка пройшла в 1838 році в Британському інституті. У 1840-і роки він часто писав портрети діячів літератури, таких як Чарльз Діккенс або Лоуренс Стерн. Фрайт також створює складні композиції з зображенням багатьох значущих фігур вікторіанської епохи, їх зустрічі і взаємодія в громадських місцях. У 1865 році Вільям малював весілля принца Уельського. Життя вікторіанської епохи зображено на багатьох полотнах художника: «Рамсгейтскі піски: життя на морі», «День Дербі», «Залізничний вокзал» та ін.

«Автопортрет». 1884 «Перетин перехрестя», 1893


Народився Поль СЕЗАНН (19 січня 1839, Екс-ан-Прованс — 22 жовтня 1906, Екс-ан-Прованс) — видатний французький художник-постімпресіоніст.

Народився у заможній родині. У 1858—1862 відвідував художню школу в Ексі. Продовжив навчання у Паризькій Академії Сюїса (1862-1865). У 1874 році Сезанн бере участь у першій виставці художників-імпресіоністів, втім його виставлені роботи, як і на наступній експозиції, зазнають нищівної критики. Персональна виставка Сезанна, влаштована колекціонером Амбруазом Волларом у 1895 році, несподівано приносить Полю Сезанну очікувану славу і робить його культовою фігурою серед молодих художників. У 1901 році Сезанн влаштовує студію на окраїні Екса, де багато і невтомно працює. Поль Сезанн помер від пневмонії у віці 67 років.

Ранні твори Поля Сезанна позначені впливом П.Веронезе, О.Дом'є та ін. На противагу розпливчатості, нетривкості форм, властивих імпресіонізму, Сезанн прагнув до відтворення матеріального світу, до вагомості й об'ємності форми. Принципи мистецтва Сезанна мали великий вплив на живопис ХХ ст., зокрема на розвиток кубізму.

«Натюрморт з апельсинами та яблуками», 1895-1900

Художній спадок Сезанна нараховує понад 800 картин тільки олією, незважаючи на те, що митець вважав свої твори недосконалими і багато з них знищив. Він не отримав хорошої професійної освіти, але був твердо упевнений у своїй геніальності. Ціною титанічних зусиль художник намагався примирити у своїй творчості класику та сучасність. Сезанн негативно ставився до живопису багатьох своїх сучасників-новаторів саме тому, що бачив у їх роботах перевагу індивідуального тлумачення світу над пошуками основних законів його реального існування. Як і художники Відродження, Сезанн вважав, що творча сила має все упорядкувати, вибудувати гармонію із хаосу. В історії мистецтва саме плідність спроб Сезанна створити новий великий стиль, а не сам стиль Сезанна як художній канон, створила його славу.
«Гравці у карти», 1892—1893. Власність родини еміра Катару

Одна з найпопулярніших картин Сезанна - "Гравці у карти" (третя у серії) – у 2012 році була продана за $250 млн. родині еміра Катару для національного музею і посідає зараз друге місце серед найдорожчих у світі. Усього серія Поля Сезанна "Гравці в карти" включає 5 полотен. Картини серії відрізняються між собою кількістю зображених гравців та розміром. Третя, на відміну від інших чотирьох, які зберігаються в музеях Європи та США, донедавна перебувала в приватній колекції.

«Автопортрет». 1881 «Пейзаж з віадуком». 1885-1887. Музей Метрополітен, Нью-Йорк


Родился Валентин Александрович СЕРОВ (19 января 1865, Петербург – 5 декабря 1911, Москва) - русский художник-передвижник, действительный член ИАХ (1903).

Учился живописи в Киевской рисовальной школе Николая Мурашко в 1877 – 1878, позднее у И. Репина в Париже и Москве. В 1880-1885 годах занимался в Петербургской академии художеств у П. Чистякова.

Уже первые произведения Серова отличались целостностью образов, поэтичностью, свежестью колорита, тонкой передачей воздуха и света. Живописец создал много портретов, поражающих точностью своей психологической характеристики, считался ведущим портретистом своего времени.

«Девочка с персиками (Портрет Мамонтовой)». 1887

Член товарищества передвижников (с 1894), в начале ХХ века вошел в состав художественного объединения «Мир искусства». В 1897-1909 гг. преподавал в Московском училище живописи, ваяния и зодчества, где его учениками были П. В. Кузнецов, Н. Н. Сапунов, К. С. Петров-Водкин, К. Ф. Юон и др.

«Похищение Европы», 1910


Народився Жан ДЕЛЬВІЛЬ (19 січня 1867, Левен - 19 січня 1953, Брюссель) - бельгійський художник-символіст, письменник, окультист і теософ.

Навчався живопису в Королівській Академії витончених мистецтв у Брюсселі, а потім в Римі, Парижі та Лондоні. Головний літературний твір, створений Дельвілем, «Діалог між нами. Аргументація кабаліста, окультиста, ідеаліста» (1895) присвячений пропаганді ідей містики і окультизму. У 1892 році Дельвіль створює Салон ідеалістичного мистецтва. Він починає писати картини, наповнені духовним символізмом. Між 1892 і 1895 влаштовує свої виставки в Салоні Роза + Хрест. У 1895 році Дельвіль виграє гранд - написати для Сорбони полотно "Школа Платона".

«Школа Платона»

Після Першої світової війни до 1937 року Дельвіль був директором в брюссельській Académie Royale. Тривалий час творчість Дельвіля була забута, але в наші дні йому повернуто увагу мистецтвознавців і інтерес любителів живопису.

«Автопортрет» «Прометей»


Народилася Марія Василівна ЯКУНЧИКОВА, в заміжжі Вебер (19 січня 1870, Вісбаден, Німеччина - 27 грудня 1902, Шен-Бужрі, Швейцарія) - російська художниця, у своїй творчості близька до стилю модерн.

Походила з багатої сім'ї: батько - Василь Іванович Якунчиков, відомий підприємець і меценат; мати - Зінаїда Миколаївна, уроджена Мамонтова. У 1885 році вступила вільним слухачем у Московське училище живопису, скульптури та архітектури. У початковий період творчості Якунчикову більше приваблювали пейзажі з широким охопленням натури. Восени 1889 Якунчикова вступила в паризьку академію Жюліана, де навчалася протягом чотирьох років. У наступні роки вона жила в Парижі, приїжджаючи на літо в Росію. У 1894 році Якунчикова залишила академію, зняла майстерню і почала працювати самостійно, виставляючи свої твори в Паризькому салоні. Вона багато і плідно працювала, особливо захоплюючись декоративно-прикладним мистецтвом. Її ім'я називали серед імен кращих російських художників тих років. Крім живопису, вона пробувала свої сили в майоліці і графіці, створюючи кольорові офорти, близькі до стилю модерн.

У 1900 році у Марії Якунчикової знову відкрився діагностований ще в кінці 80-х років туберкульозний процес. Народження другого сина остаточно підірвало її здоров'я. Останні місяці свого життя художниця провела в Швейцарії. Значна частина її творів знаходиться в приватних колекціях спадкоємців сім'ї Вебер у Швейцарії, в будинку художниці.

«З вікна старого будинку. Введенське», 1897. ДТГ


Народилася Софі ТОЙБЕР-АРП (19 січня 1889, Давос - 13 грудня 1943, Цюріх) - швейцарська художниця і скульптор, дружина художника і скульптора Ганса Арпа, представник дадаїзму і абстракціонізму в мистецтві.

Софі Тойбер народилася в родині аптекаря, вихідця з Німеччини. Батько рано помер, мати з дочкою жили по черзі то в Швейцарії, то в Німеччині. Дівчинка професійно займалася виготовленням предметів прикладного мистецтва, а також вчилася танцю. У Цюріху знайомиться (у 1915) зі своїм майбутнім чоловіком Гансом Арпом та іншими художниками-авангардистами, бере участь у різних дадаїстських акціях і заходах в Кабаре Вольтер, де тоді виступала танцівницею. Тоді ж стає автором танцювальних і художніх костюмів, декорацій, тканин.

У 1916 році отримує місце викладача при Цюріхській школі прикладного мистецтва по класу техніки малюнка тканин. В цей же період Софі розробляє свій абстрактно-геометричний стиль живопису. Найбільш яскравим художнім періодом її життя стали 1936-1939 роки, коли художниця створює 117 полотен.

Справжнє визнання до творчості Софі Тойбер-Арп прийшло вже після Другої світової війни. Зображення художниці поміщено на сучасну банкноту в 50 франків Національного банку Швейцарії.

«Фігури», 1926


Народився Френсіс БРАУН (19 січня 1891, Гласборо, штат Нью-Джерсі - 14 квітня 1971, Мансі, штат Індіана) - американський художник-імпресіоніст, член спілки художників Richmond Group. Професор і керівник факультету образотворчого мистецтва університету в Мансі, штат Індіана, в 1925-1957 роках - директор художнього музею цього міста.

Брав уроки живопису у Джона Адамса. Прислухавшись до порад Адамса, Браун вступив в John Herron Art Institute, де навчався у Вільяма Форсайта, відомого своєю строгою манерою. Він жив у студії з дружиною, у якої була алергія на олійні фарби, тому більшість робіт Брауна цього періоду створена темперою, акрилом, аквареллю, пастеллю, вугіллям і олівцем.

Отримавши визнання як професійний художник, Браун викладав у різних містах Індіани. Він часто виставлявся і був учасником кількох мистецьких об'єднань. Його роботи знаходяться в багатьох музеях США.

«Мальви»


Родился Давид ОЛЕР (19 января 1902, Варшава – 21 августа 1985, Париж) – знаменитый еврейский художник.

Жил и работал в Польше, затем во Франции. 20 февраля 1943 года Олер был арестован французской полицией во время облавы на евреев в Сенэтуаз. Сначала его поместили в тюрьму Дранси, затем депортировали в Аушвиц (Освенцим), где художник провел почти два года, с 2 марта 1943 года по 19 января 1945 года. Давид Олер стал одним из немногих пленников Аушвица, которым было суждено войти в темные помещения крематориев и газовых камер и выйти оттуда живым. Работы художника представляют колоссальную документальную ценность, поскольку в рисунках и картинах дают реальное представление о том, что на самом деле происходило в лагере смерти.

Картины и рисунки, сделанные художником после освобождения, превратились в своего рода дань тем, кому не удалось избежать ужасной участи жертв Холокоста. Олер считал, что должен был поведать миру об их страшной судьбе. В своих картинах он зачастую представал в качестве духа, тихого печального свидетеля, наблюдающего со стороны за сценами нечеловеческой жестокости, которые никогда не исчезнут из его памяти. В 1962 году Олер перестал писать.

Автопортрет «Нетрудоспособные»


Родился Дире ВАА (19 января 1903, Квитесэйд, Телемарк — 11 мая 1980, Рауланд, Телемарк) — норвежский скульптор и художник.

Живопись и скульптуру изучал в Государственной школе прикладного искусства и в Художественной академии Осло (в 1922—1923). Ещё в годы студенчества совершил путешествия по Греции, Испании и Италии, побывал в Париже. Первые творческие успехи были отмечены в 1923 году, когда Норвежская национальная галерея приобрела несколько его скульптур для своей ежегодной Осенней выставки. В 1925—1926 совершил путешествие по Франции и Англии.

Среди работ скульптора следует отметить: группу Хольберга, установленную перед зданием Национального театра в Осло; серию скульптур «Человек познаёт Природу», установленную на Якорном мосту в Осло; бронзовую конную статую норвежского короля Олафа II Харальдсона в Стиклестаде; Лебединый источник во дворе Ратуши Осло; Памятник морякам в Бергене.

Всего создал около 250 скульптур, памятников и бюстов, почти 1200 картин, 31 литографию. Автор скульптурных портретов-бюстов выдающихся норвежских писателей и драматургов В своём завещании оставил гипсовые модели многих своих работ коммуне Винье в Телемарке, где в посёлке Рауланд скульптор жил, начиная с 1930-х годов, и где в 1981 году был открыт посвящённый его творчеству музей.

Памятник морякам в Бергене.


Родилась Синди ШЕРМАН (19 января 1954, Глен Ридж, Нью-Джерси) — популярная современная американская художница, работающая в технике постановочных фотографий. Считается одной из самых известных и влиятельных художниц в мире. 17 ее работ были проданы за суммы, превышающие миллион долларов.

В 1977, в возрасте двадцати трех лет, Синди Шерман начала свою знаменитую серию Untitled Film Stills. Фотографии выглядели как кадры из фильмов, Синди Шерман снимала саму себя, перевоплощаясь в разные образы. Хотя все персонажи были вымышленными, у зрителей возникало ощущение, что они эти кадры где-то видели. Такой эффект возникал благодаря тому, что Шерман использовала стереотипы массовой культуры. Серия была завершена в 1980, Шерман остановилась, как она объяснила, когда исчерпала клише. В декабре 1995 Музей современного искусства в Нью-Йорке приобрел все шестьдесят девять черно-белых фотографий Синди Шерман из серии Untitled Film Stills.


Ещё одна известная серия, History Portraits, была создана в 1988—1990. Используя накладные части тела, Шерман изображает себя в виде модели из произведений старых мастеров. Некоторые работы в серии отсылают к реальным живописным полотнам, но большинство из них выглядит как с трудом припоминаемые посетителем произведения после непродолжительного посещения музея. Хотя в этот период времени она жила в Риме, Шерман не посещала музеи, предпочтя работать с репродукциями из художественных альбомов.

Без названия #153


Народився Томас КІНКЕЙД (19 січня 1958, Сакраменто, Каліфорнія - 6 квітня 2012, Монте-Серено, Каліфорнія) - американський художник, відрізнявся активним поширенням друкованих репродукцій своїх робіт, зокрема, його картини часто зустрічаються на пазлах.

Навчався в Каліфорнійському університеті в Берклі і Коледжі Мистецтва в Пасадені. Він зображував в імпресіоністському стилі буколічні, ідилічні пейзажі - сади, струмки, кам'яні котеджі, міські вулички. Також Кінкейд писав картини на різні християнські теми, одна з улюблених - Різдво. Він вважав, що його завдання як художника зачіпати людей усіх віросповідань, щоб принести мир і радість в їх життя через образи, які він створює. Головною особливістю картин Кінкейда є яскраві відблиски і насичені пастельні тони.

«Різдвяний котедж», 1990

Мистецтво Кінкейда часто критикувалося за зайву комерціалізованість. Він характеризував себе як «Томас Кінкейд, Художник Світла» (зареєстрована торгова марка). Компанія Media Arts, яка поширює продукцію Томаса Кінкейда, заявляє, що хоча б в одному з кожних 20 будинків США в тій чи іншій формі є одне із зображень, виконане Кинкейдом.

« Ніч перед Різдвом»