18 сентября -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
(056) 794 09 88, +38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68

18 сентября

Губерт ван ЕЙК (1370, Маасейк - 18 вересня 1426, Гент) - південнонідерландський (фламандський) живописець епохи Північного Відродження.

Старший брат Яна ван Ейка, навчав того живопису. Від початку 1420-х років жив у Генті. Існування Губерта ван Ейка залишається під сумнівом. Є гіпотези, що Губерта ван Ейка взагалі не існувало і що його образ створив Ян ван Ейк. До цієї гіпотези підштовхнула мала кількість відомих фактів про нього, а також те, що його ім'я ніде не згадується крім найвідоміших робіт Яна ван Ейка, які підписані обома іменами («Гентський вівтар», «Три Марії біля гробу Господнього»).

«Три Марії біля гробу Господнього»


Народився Микола Петрович ПЕТРОВ (18 вересня 1834, Санкт-Петербург - 25 липня 1876, Арічча, Італія) - російський жанровий живописець, академік Імператорської Академії мистецтв, учасник «бунту чотирнадцяти», один із засновників Санкт-Петербурзької артілі художників.

Син петербурзької міщанки, він навчався в Академії мистецтв під керівництвом професора О. Т. Маркова. У роки навчання неодноразово нагороджувався срібними медалями. На малу золоту медаль він написав картини: «Христослави в селі» і «Оглядини нареченої», але отримав цю медаль лише в 1862 році за картину: «Сватання чиновника до дочки кравця» - найкращу з його робіт.

Від конкурсу на першу золоту медаль він разом з іншими конкурентами відмовився («бунт чотирнадцяти») і, вийшовши з Академії зі званням класного художника, брав участь в утворенні «Художньої Артілі» і багато працював на замовлення, отримувані цієї артіллю.

М. П. Петров (стоїть, шостий праворуч) на фотографії Санкт-Петербурзької Артілі художників (1863-1864)


У 1867 році за картини «Селянин в біді» і «Збори на церкву» визнаний академіком; потім написав ще картини: «Два перехожих», «Етюд собаки» і «Селянин-бурлака». У 1873 році у нього почали розвиватися сухоти. Щоб поправити своє здоров'я, а разом з тим і вивчити іноземний живопис, Микола Петров поїхав до Італії, де створив чимало робіт. Але хвороба була невблаганна.

«Сватання чиновника до дочки кравця», 1862. Державна Третьяковська галерея


Народився Антон МАУВЕ (18 вересня 1838, Зандам - 5 лютого 1888, Арнем) - голландський художник-пейзажист.

У 16-річному віці А. Мауве вступив у навчання до художника-анімаліста Пітера Фредеріка ван Оса і малював сценки з вівцями, коровами і кіньми. Улюбленою темою молодого художника стало зображення коней. Користувався підтримкою Пауля Й. К. Габріеля. Завдяки своєму вибору вкрай простих сюжетів, які Мауве виконував, як правило, в сірих або сріблястих тонах, він виявився одним з кращих акварелістів Гаазької школи. Одним з найбільш частих сюжетів на картинах А. Мауве було зображення сільського пейзажу з коровами, вівцями і кіньми, що пасуться.

А. Мауве справив великий вплив на художнє становлення свого родича Вінсента ван Гога, який був двоюрідним братом дружини Мауве. У жовтні 1881 року Мауве послав ван Гогу «скриньку художника», повну олійних фарб. В кінці листопада того ж року А. Мауве протягом 3 тижнів у своїй гаазькій майстерні викладав ван Гогу акварельний живопис, проте Вінсент виявився не схильним до акварелі, і крім тих, що були їм створені в ательє у Мауве, ніколи акварелей писав. Антон Мауве також познайомив Йогана Гендріка Вайсенбруха, одного з корифеїв голландського живопису кінця XIX століття, з Ван Гогом і його графічними роботами, і Вейсенбрух дав вельми позитивний відгук про майстерність і талант молодого художника, змусивши того повірити в свої творчі сили.

«Автопортрет» «Вівці на пасовищі»


Харитон Платонович ПЛАТОНОВ (1842, село Ворона, Ярославська губернія — 18 вересня 1907, Київ) — російській і український живописець, педагог, академік Імператорської Академії мистецтв (1893).

Народився в селянській родині. З 1859 по 1870 рік навчався в Імператорській Академії мистецтв у Петербурзі. За успіхи у навчанні неодноразово нагороджувався медалями Академії. У 1877 році Платонов переїхав до Києва. Протягом двадцяти років викладав живопис у Київській художній школі М. І. Мурашка, потім у Київському художньому училищі. Серед його учнів видатні українські художники М. К. Пимоненко, М. Г. Бурачек, М. І. Жук.

Постійний учасник виставок Імператорської Академії мистецтв, експонент виставок Товариства пересувних художніх виставок. Відомі картини Харитона Платонова «Наймичка», «Маленька няня», «Селянська дівчинка». За словами мистецтвознавця Федора Булгакова: «Улюблений сюжет Харитона Платонова — типи молодих дівчат з виразом елегійного настрою».

«Селянська дівчинка (Молоко пролила) », 1876


Народився Михайло Іванович АВІЛОВ (18 вересня 1882, Санкт-Петербург - 14 квітня 1954, Ленінград) - російський радянський живописець і педагог. Народний художник РРФСР (1953).

Навчався в Художній школі Товариства заохочення мистецтв у Петербурзі, також в студії Л. Є. Дмитрієва-Кавказького. З 1904 року Авілов займався в Академії мистецтв (майстерня Ф. О. Рубо, від 1910 - у М. С. Самокиша). Брав участь у виставках з 1908 року, в тому числі, на виставках Академії мистецтв, Товариства імені А. І. Куїнджі та інших. У 1913 році за картину «Молодий царевич і бояри-вихователі» Авілову було присвоєно звання художника. У 1916 йому присуджено першу премію Товариства заохочення мистецтв за картину «Опричники». З 1921 року Авілов викладає в навчальних закладах Ленінграда. У 1946 році Михайло Авілов відзначений Сталінською премією першого ступеня за картину «Поєдинок Пересвєта з Челубеєм на Куликовому полі» (1943).

«Поєдинок Пересвєта з Челубеєм на Куликовому полі», 1943


З 1947 - дійсний член Академії мистецтв СРСР, викладач в Інституті живопису, скульптури та архітектури ім. І. Ю. Рєпіна в Ленінграді (до самої смерті).

Художник працював головним чином в батальному жанрі, відомий як майстер історичних полотен з російської історії. Учасник створення панорами «Штурм Перекопу». Працював також в книжковій графіці, створював плакати.

Картини Михайла Івановича Авілова знаходяться в Російському музеї, Третьяковській галереї, в Дніпропетровському художньому музеї, Дніпропетровському історичному музеї ім. Д. І. Яворницького, Миколаївському художньому музеї ім. В. В. Верещагіна, в інших громадських і приватних зібраннях.

«Опричники в Новгороді»


18 вересня 1886 року в газеті «Le Figaro» був опублікований маніфест французького поета Жана Мореаса «Le Symbolisme», в якому вперше був введений в обіг термін «символізм».

Символізм (фр. symbolisme, з грец. симболон — ознака, прикмета, символ) — літературно-мистецький напрям кінця ХІХ — початку XX ст., основоположники якого проголосили основою мистецької творчості символ — таємну ідею, приховану у глибині всіх навколишніх, а також і потойбічних явищ, що її можливо розкрити, збагнути й відобразити тільки за допомогою мистецтва. Зумовлена цією установою поетика символізму вирізнялася великою увагою до формальних пошуків, ускладнених образів й асоціацій, нахилом до таємничості, а то й містичності, що виявлявся особливо у використанні натяків і недомовок…

Арнольд Беклін. «Священий гай», 1882р., Музей мистецтв, Базель, Швейцарія

Прихильники символізму широко використовували тумани, вибухи яскравого світла, промені з прихованого джерела, нереальну, казкову архітектуру, несподівані ракурси, атмосферу утаємничості і неясності навіть при зображенні побутових речей. Змісти картин могли бути надзвичайно прихованими і незрозумілими навіть самим художникам.

Символізм в європейському живописі мав своїх палких прихильників, серед яких були Макс Клінгер (1857–1920), Німеччина; Арнольд Беклін (1827–1901), Швейцарія; Джованні Сегантіні 1858–1899), Італія; Жан Дельвіль (1867–1953), Бельгія; Огюст Левек (1866–1921), Бельгія; Моріс Дені (1870–1943), Франція; Хосе Кордеро Вільєгас (1844-1921), Іспанія та інші художники.

Елементи символізму і його впливи наявні у творчості українських митців — Михайла Сапожникова, Юхима Михайлова, Михайла Жука, Миколи Бурачека, Анатоля Петрицького, Олекси Новаківського…

Жан Дельвіль. «Прометей викрав вогонь для людей», 1907 р Михайло Сапожников. «Сліпі», Дніпропетровський художній музей


Народився Марк ді СУВЕРО (18 вересня 1933, Шанхай, Китай) - один з найвідоміших американських скульпторів, які працюють зі сталлю в крупних формах.

Марк ді Суверо народився в Шанхаї в сім'ї італійського дипломата. У 1941 році сім'я переїхала в Сан-Франциско. Ді Суверо з 1954 по 1955 навчався в університеті в Санта-Барбарі; в ці ж роки почав займатися скульптурою. Від 1955 до 1957 вивчав філософію в Каліфорнійському університеті в Берклі. Після закінчення університету переїхав до Нью-Йорка, де потрапив під вплив абстрактного експресіонізму.

Ді Суверо довгий час працював зварювальником і оператором крана. У 1960 р, напередодні своєї першої сольної виставки, в результаті нещасного випадку на будівництві він зламав хребет і його паралізувало на два роки. В період реабілітації ді Суверо повністю зосередив свою увагу на скульптурі, комбінуючи дерево, сталь і зварювальні техніки. До 1965 року його здоров'я відновилося настільки, що він зміг ходити без сторонньої допомоги.

Його ранні роботи представляли собою великі скульптури, які включали в себе шпали, металобрухт і металоконструкції. Багато творів мали частині, які могли гойдатися або обертатися.

У 1971 році, в знак протесту проти війни у В'єтнамі, скульптор залишив США. Спочатку він працював і викладав у Венеції, потім переїхав до Франції.

Роботи Марка ді Суверо представлені в багатьох великих музеях світу. Він є лауреатом численних премій в галузі мистецтва і має ряд нагород, серед яких Національна медаль США в галузі мистецтв (2010), Золота медаль Американської академії мистецтв і літератури (2013) і ін.