17 апреля -Музей українського живопису

17 апреля

Родился Семён Фёдорович ЩЕДРИН (17 апреля 1745, Санкт-Петербург — 13 сентября 1804, Санкт-Петербург) — родоначальник русской пейзажной живописи, первый профессор пейзажного класса Петербургской Академии художеств.

Был сыном солдата лейб-гвардии Преображенского полка. В 1759 поступил в Академию художеств, окончил ее в 1765 с золотой медалью. Получил право на пенсионерскую (за счет учебного заведения) поездку – сначала в Париж, затем в Рим, где задержался сверх срока своего пенсионерства на четыре года. В Риме на него большое влияние оказали идеи классицизма о том, что творчество должно существовать в строгих канонах и ориентироваться на античное искусство.

Вернувшись в Петербург в 1776 году, Щедрин стал профессором пейзажной живописи. Ему также было поручено запечатлеть виды дворцов и парков Екатерины II. В 1799 он возглавил новый класс пейзажной живописи в Петербургской Академии художеств. Под руководством Щедрина выросло несколько поколений русских живописцев. Композиция всех его работ одинакова и соответствует правилам академического классицизма.

«Пейзаж в окрестностях Петербурга». Государственная Третьяковская галерея, Москва


Народився Олександр Веніамінович ХВОСТЕНКО-ХВОСТОВ (17 квітня 1895, с. Борисівка, нині Білгородська обл. - 16 січня 1967, Київ) - український театральний художник, один з основоположників української сценографії. Живописець. Народний художник УРСР (1945).

Навчався в 1907-1917 роках у Московському училищі живопису, скульптури та архітектури. У 1918-1919 роках займався в художній майстерні Олександри Екстер в Києві. Від 1920 працює як театральний художник в Харкові і Києві, як правило, в конструктивістському стилі. Оформив у 1921 році першу в Україні постановку «Містерії-Буф» Володимира Маяковського в харківському Героїчному театрі. Від 1925 - головний декоратор Харківського театру опери та балету. Створив сценічне оформлення опер Ш. Гуно, Дж. Россіні, Р. Вагнера, Ж. Бізе, М. Лисенка та ін.

Ескіз кабалістичної завіси до опери С. Прокоф'єва «Любов до трьох апельсинів». 1926

У 1927 році Хвостенко-Хвостов брав участь у Всеукраїнській художній виставці «Х років Жовтня» (поряд з О. К. Богомазов, В. Г. Меллером, В. Є. Татліним, В. Н. Пальмовим та іншими).

У Київському театрі опери та балету оформив вистави "Червоний мак" Р. Глієра (1928), "Джонні грає" Е. Кшенека (1929), "Золотий обруч" Б. Лятошинського (1930), "Запорожець за Дунаєм" С. Гулака-Артемовського (1935), "Продана наречена" Б. Сметани (1937), "Щорс" Б. Лятошинського (1938), "Лісова пісня" М. Скорульського (1946), "Галька" С. Монюшка (1946), "Утоплена" М. Лисенка (1950) і ін.

«Київ зимовим вечером», 1954


Народився Марк ВЛОДАРСЬКИЙ (Генріх ШТРЕНГ) (17 квітня 1898, Львів – 23 травня 1960, Варшава) – український і польський художник, педагог. Був одним з провідних представників авангарду Львова міжвоєнного періоду. Його інтимна і лірична творчість розвивалася під впливом Фернана Леже і французького сюрреалізму.

Генріх Штренґ у 1921-1924 рр. навчався у майстерні Казимира Сіхульського (Державна промислова школа у Львові) на відділі декоративно-прикладного мистецтва. 1924-1926 – виїжджає в Париж, де навчається у майстерні Фердинанда Леже. 1928 – перша виставка у Львові, мистці іменують себе „конструктивістами”. 1929 – входить до об’єднання мистців Артес; 1930-1932 – виставки Артесу у Львові, Варшаві, Кракові та Тернополі. 1930-ті – Генріх Штренґ анґажується у ліве середовище, бере участь у багатьох виставках у Варшаві, Львові, у Швеції та на Балканах.

«Людина з грамофоном», 1926

З початком Другої світової війни Штренґ бере участь як солдат у вересневій кампанії. По закінченні боїв повертається до Львова. У 1940 – член Оргкомітета по утворенню Львівської організації Спілки художників України, бере участь у виставці образотворчого мистецтва західних областей України у Москві та Києві, знайомиться зі своєю майбутньою дружиною, художницею Яніною Брош.

Під час німецької окупації Генріх Штренґ переховується у знайомих та друзів та на якийсь час потрапляє до Янівського концтабору, звідки втікає ймовірно у 1942 році. Змінює прізвище та ім’я на Марк Влодарський. У Львові наново підписує свої довоєнні роботи своїм новим прізвищем. Знищує документи, які ідентифікують його як Генрика Штренґа. Брав участь у Варшавському повстанні, знову потрапляє до концтабору Штуттгоф біля Ґданська.

1945 – повертається до Варшави. Залишається під своїм окупаційним прізвищем. Після війни до кінця 40-х років бере участь у численних виставках. Протягом одного навчального року Влодарський був деканом факультету живопису Академії мистецтв у Варшаві, отримує звання професора. У наступні роки бере участь у виставках, в тому числі у Мюнхені, Белграді, Любляні, Заґребі, Скоп’є, Варшаві, Каїрі, Александрії, Дамаску, Багдаді, Венеції, Амстердамі, Копенгаґені.

«Натюрморт кришталь і балія», 1930


Народився Антон Олексійович ШЕПА (17 квітня 1928, с. Підгоряни Мукачівський р-н, Закарпаття — 4 липня 2014, Закарпаття) — український художник-живописець. Заслужений художник України (2008), лауреат обласної премії ім. Й.Бокшая і А. Ерделі.

У віці шести років залишився без матері у багатодітній родині. 1948 року вступив до Львівського інституту прикладного та декоративного мистецтва (факультет монументального живопису). Учився у Йосипа Бокшая та Адальберта Ерделі. У 1954 році закінчив Інститут у класі Романа Сельського. Від 1954 року в Ужгороді працював паралельно в галузі монументального і станкового живопису, поєднуючи роботу з викладанням живопису в Ужгородському училищі прикладного мистецтва впродовж семи років.

1957 року дебютував одночасно на республіканській (Київ), всесоюзній (Москва), міжнародній (Москва) виставках творів молодих художників до VI Всесвітнього фестивалю молоді і студентів у Москві. З 1957 учасник майже всіх республіканських, багатьох всесоюзних виставок українського мистецтва закордоном: Австрія, Кіпр, Японія, Словаччина, Чехія, Угорщина, Німеччина, Монголія та інші держави. Член Національної спілки художників України від 1960 року. Із початку 60-х р.р. у творчих відрядженнях відвідав більшість республік СРСР, а також побував і за кордоном в Румунії, Чехословаччині, Угорщині, Югославії. У 1970 році Шепа переїжджає у місто Київ, де творчо працює і живе до 2004 року. У 2004 році повертається на Закарпаття і поселяється у с. Кольчино (Мукачівський р-н.).

У радянський час його неодноразово звинувачували у формалізмі, називали фовістом та «закарпатським Ван Гогом». Основні роботи станкового живопису: «Карпатський край» (1966), «Гуцульщина» (1968), «Старе Закарпаття» (1969), “Карпатська осінь(1968)”, “Карпатська весна (1966)”, “Весна в горах(1969)”, “Ужанська долина (1969)”, “На поточку прала (1966)”, “Колядники (1987)”, “Весілля (1969)”, “Свято в с. Опорець (1971)”. А. Шепа відомий своїми монументальними живописними творами, нажаль більшість яких не збереглися: «Карпатські опришки» і фреска «Легенда про Пинтю» в с. Буштині, «Верховинське весілля» та «Суворі Бескиди» в с. Нижні Ворота. Із монументальних робіт, які уціліли, є розписи в церкві монастиря с. Імстичево (1996 р.), будинку культури с. Петрово та одне з приміщень в замку «Паланок» м. Мукачево (1998 р.).

«Квіти», 1968


Народився Володимир Володимирович КО́ХАЛЬ (17 квітня 1941, м. Тирасполь, Молдова) – живописець. Заслужений художник України (1985).

Закінчив Київський художній інститут у 1971 (викладачі - О. Басанець, В. Шаталін). Член Національної спілки художників України від 1974. Заступник голови Київської організації НСХУ наприкінці 1990-х рр.. Створює пейзажі, натюрморти, полотна на історичні і побутові теми у реалістичному стилі. Батько художниці Наталії Кохаль.

Твори: «Прибій», «Весна в старому Криму», «Осінній букет» (усі – 1970-і рр.), «До свята» (1973), «Балада про знамено» (1978), «Г. Книшов» (1981), «На безіменній висоті» (1985), «Смута» (1992), «Зустріч Ярослава Мудрого із братом» (2008), «Гопак» (2010).

«На безіменній висоті». 1985


Родился Питер ДОЙГ (17 апреля 1959, Эдинбург, Шотландия) — британский художник, работающий в русле магического реализма. Заметная фигура ренессанса фигуративной живописи.

Вырос в Канаде и на карибских островах Тринидад и Тобаго. В Лондоне учился в колледжах St. Martin’s и Chelsea, подружился со многими представителями движения «Молодых британских художников». В 2002 г. вновь переехал на Тринидад. В 2008 в лондонской галерее Тейт прошла ретроспективная выставка Дойга.

Работает в жанре пейзажа. Его картины сложны и красивы, что снискало ему любовь критики и публики, уставших от саркастичного постмодернистского искусства. Художник любит изображать дикие, пустынные места, где видны следы присутствия человека: одинокие лодки, заброшенные дома… Безошибочно узнаваемый стиль живописи можно охарактеризовать как фигуратив и абстракцию одновременно. Мерцание лака создает некую завесу, разрушая тем самым ощущение пространства. В 2007 году картина Дойга «Белое каноэ» была продана на аукционе Sotheby’s за $11.2 миллионов долларов, что в тот момент было рекордом для живущего европейского художника.

«Белое каноэ». 1990–1991. Холст, масло. 200,5 x 243