15 января -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
(056) 794 09 88, +38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68
Музей працює: середа – неділя з 11.00 – 19.00
Понеділок -вівторок – ВИХІДНИЙ

15 января

Народився Бальдассаре ПЕРУЦЦІ (15 січня 1481, Сієна - 6 січня 1536, Рим) - італійський архітектор, живописець і декоратор.

Починав як художник під керівництвом Пінтуріккьо і Содоми, розписавши капелу Сан-Джованні в Сієнському соборі (1501). У 1503 році відправився в Рим, де розписував церкви, створював мозаїки. Був запрошений для роботи в Ватикані. Згодом захопився архітектурою, став одним з найбільших зодчих свого часу. Зажив слави знавця античності. Як архітектор, після смерті Рафаеля, продовжив роботи над собором Святого Петра. Перуцці похований в римському Пантеоні поруч з могилою Рафаеля.

У творчості Перуцці принципи Високого Відродження починають поєднуватися з першими ранньоманьєристичними віяннями.

«Танець Аполлона і муз»


Каспар НЕТШЕР (1639, Гайдельберг чи Прага - 15 січня 1684, Гаага) - голландський живописець золотого століття голландського живопису; відомий своїми портретами.

Був призначений матір'ю і своїм вихователем доктором Туллекенсом до медицини, але вважав за краще піти в учні до Костера, живописця мертвої природи, від якого він згодом перейшов у навчання до Терборха. Роботи Нетшера мали свого часу велику популярність. Він добре компонував сцени і в багатьох з них помістив повні витонченості фігури, але поступався Терборху в передачі світлотіні і гармонії колориту, в натуральності тонів і тонкості письма. Писав багато портретів невеликих розмірів - переважно жіночих; зображував іноді історичні та біблійні сцени («Вірсавія в купальні», «Смерть Клеопатри», «Приношення Венері»).

Два сина Каспара Нетшера стали художниками: Костянтин (1668-1721) і Теодор (1661-1732). Обидва вони були значно слабкіші за свого батька.

«Автопортрет». Близько 1675 «Спокушання», 1664


15 січня 1759 року було відкрито для публіки Британський музей - головний історико-археологічний музей Британської імперії (нині - Великобританії) і один з найбільших музеїв світу, другий за відвідуваністю після Лувру.

Музей спочатку планувався як зібрання старожитностей Стародавньої Греції і Стародавнього Риму. Разом з археологічними знахідками і предметами мистецтва, які звозили в Лондон з усіх куточків колоніальні агенти Британської імперії, музей поповнювався малюнками, гравюрами, медалями, монетами і книгами самих різних епох. Греція і Єгипет, з яких були вивезені стародавні пам'ятники, до сих пір вимагають їх повернення назад.

Британському музею належить одне з найбільших у світі зібрань графіки і гравюри: Мікеланджело, Рафаель, Леонардо да Вінчі, Альбрехт Дюрер, Рембрандт, Вільям Блейк і ін. Представлені екземпляри таких загальновідомих гравюр, як «Велика хвиля в Канагава» Хокусая і «Жахи війни» Гойї , а також фрагменти втрачених «Поз Аретіно».

Будівля Британського музею Мікеланджело. «Епіфанія», 1550-53


Народився Фердинанд Георг ВАЛЬДМЮЛЛЕР (15 січня 1793, Відень - 23 серпня 1865, Хінтербрюль поблизу Медлінга) - один з найбільш відомих австрійських художників першої половини XIX ст.

Від 1807 по 1813 рр. Вальдмюллер періодично відвідував заняття у віденській академії мистецтв і вчився у Губерта Маурера і Йоганна Батіста Лампі. Вальдмюллер заробляв на життя портретами-мініатюрами. 1822 р портрети роботи Вальдмюллера взяли участь у виставці в Академії св. Анни. Від 1825 по 1844 рр. Вальдмюллер побував у кількох навчальних поїздках до Італії. У 1829 року Вальдмюллер отримав посаду зберігача картинної галереї в академії і звання професора. У 1830 р він вперше відправився в Париж.

Відомий як своїми пейзажами, так і роботами в портретному і жанровому живопису. Реформаторські устремління художника, який віддавав перевагу роботі з натури, а не копіюванню картин старих майстрів, коштували йому майстерні і звання радника Академії мистецтв. Але в останні роки життя успіх і визнання знову прийшли до Вальдмюллера.

Творча спадщина живописця складає близько 1200 картин. У Відні йому споруджено пам'ятник, його ім'ям названо парк і провулок, до 100-річчя від дня смерті художника випущена поштова марка.

«Автопортрет», 1828 «Пасхальний ранок», 1857


Народився Джованні СЕГАНТІНІ (15 січня 1858, Арко біля Тренто — 28 вересня 1899, Понтрезіна, Швейцарія) — італійський художник, представник символізму в живопису. Малював портрети, пейзажі, жанрові композиції, картини з символічним забарвленням.

Народився в бідній родині поблизу Тренто. Відсутність значних мистецьких центрів в краї спонукала перебратися в Мілан, де отримав художнє навчання в вечірній школі Академії Брера в місті Мілан. Художник, що виріс в провінції, що знав злидні і важку працю, часто малював сільські сцени. На багатьох картинах Сегантіні незвична, позбавлена екзотики, провінційна Італія прикордонних, гірських районів з бідною рослинністю, майже пустельна. В картинах часто присутні гори з нетанучими снігами Альп.

«Повернення з лісу», 1890

Однією з провідних тем Сегантіні стала смерть. Він звертався до цієї теми на різних етапах творчості від цілком реалістичних зображень («Голова померлого») до визнаних творів в стилістиці символізму («Смерть», 1899). Художня манера Сегантіні була делікатна, він малював невеликими мазками і крапками. Серед нагород художника — золота медаль в Парижі у 1889 р., золота медаль на виставці в Турині у 1892 р.

Автопортрет, 1895 «Джерело життя»


Народився Оскар Густав БЙОРК (15 січня 1860, Стокгольм - 5 грудня 1929, Стокгольм) - шведський художник, професор шведської Королівської академії мистецтв.

У 1877-1882 навчався під керівництвом Едварда Персеуса в стокгольмській Королівській академії мистецтв. У той період писав картини релігійного, міфологічного та історичного змісту. У 1883 отримав стипендію для навчання за кордоном. Зиму 1883/84 провів у Парижі, наступну зиму - в Мюнхені, де вивчав портретний живопис. Також працював у Венеції і Римі.

Від 1888 оселився в Стокгольмі, написав кілька портретів шведського короля Оскара II (в тому числі з королівськими регаліями і мантією) для стокгольмського королівського палацу, а також портрети принців шведської королівської родини. Від 1889 - член Королівської академії мистецтв, з 1989 - її професор. Автор пейзажів і жанрових полотен. У багатьох його роботах зображено життя представників шведського середнього класу того часу.

«Автопортрет», 1903 «Спуск баркаса в море», 1885


Народився Станіслав ВИСПЯНСЬКИЙ (15 січня 1869, Краків - 28 листопада 1907, там само) - польський поет, драматург, живописець, дизайнер меблів та інтер'єрів. Неофіційно його називали «четвертим польським пророком» (поряд з польською «трійцею» поетів-пророків – Міцкевичем, Словацьким, Красінським).

У дитинстві Станіслав познайомився зі знаменитим живописцем Яном Матейком, який дав йому перші уроки малювання. У 1887 році Виспянський був зарахований на курси філософського факультету Ягеллонського університету в Кракові, паралельно почавши свої заняття в краківській школі образотворчих мистецтв у професора Ф. Цинка. У період від 1890 по 1895 Станіслав відвідав Італію, Швейцарію, Німеччину, Чехію і Францію. У Парижі він відвідував заняття в приватному ательє Академії Колароссі. Під час свого перебування у Франції він також встиг познайомитися з Полем Гогеном. Разом вони відвідували паризькі художні музеї.

«Планти на світанку», 1894

У серпні 1894 року Виспянський повернувся в рідний Краків, де незабаром був залучений у модерністський рух. У той період художник взяв участь в оформленні інтер'єру церкви францисканців, включаючи кілька вітражів. Станіслав був удостоєний нагороди Польської академії мистецтв і наук за свій пейзаж, що зображав Курган Костюшко. Як живописець, дизайнер інтер'єру і поет Виспянський активно співпрацював з краківським міським театром. Спочатку він працював над декораціями і сценографією, а потім став режисером-постановником кількох спектаклів. У Кракові Виспянський приєднався до товариства польських художників «Sztuka» ("Мистецтво"). У 1906 році він став професором краківської Академії витончених мистецтв, а також увійшов до складу Міської Ради.

Крім своїх літературних праць Виспянський залишив після себе безліч малюнків, живописних і пастельних зображень з видами рідного Кракова, портретів людей, що оточували його, різноманітні ілюстрації та графічні роботи. У творчості він вдало поєднував ідеї модерну з фольклорними і історичними мотивами.

«Автопортрет», 1902 «Материнство», 1905


Народився Андро́ник Григорович ЛАЗАРЧУК (15 січня 1870, с. Уховецьк, нині Ковельський район на Волині.— 6 вересня 1934, м. Борзна Чернігівської обл.) — український художник, педагог, культурний діяч.

Народився в селянській родині. У 1881 році почав навчатися у ковельського маляра-іконописця, у 1886—1889 роках вчився в живописній майстерні Почаївської Лаври. У 1897 році закінчив Петербурзьку Академію мистецтв, навчався на Педагогічних курсах при Академії та у майстерні професора Маковського у 1899—1900 рр.

Упродовж усього життя викладав малювання і креслення в навчальних закладах у Почаєві, Ковелі, с. Великі Дедеркали (Тернопільська область), Кременці, Конотопі та Борзні. Підтримував стосунки з родиною Лесі Українки, ілюстрував журнали «Рідний край» і «Молода Україна», які видавала Олена Пчілка. Працював над створенням ікон, брав участь у монументальних розписах українських храмів — Святотроїцької і Печерної церков Почаївської Лаври.

З 1915 р. постійно проживав у Борзні на Чернігівщині, де у 1919 р. очолив художні курси, а у 1922 р. став ініціатором заснування Борзнянського краєзнавчого музею, де зібрав твори М. Ге. Завідував музеєм у 1922—1925 рр.

Майстер побутових картин, пейзажів та портретів. Писав невеликі за розміром картини: «За читанням листа» (бл. 1888), «Сімейна група», «В сільській хаті», «Портрет Т.Шевченка». Його учнями були І. А. Лазарчук — заслужений діяч мистецтв України (1968) — зачинатель української мультиплікації, професор В. Костецький, народний художник України О. Саєнко, художник-графік М. Фрадкін, І. Ф. Хворостецький та інші.

«Юний курець»


Народився Владислав Теодор БЕНДА (15 січня 1873, Познань (тоді провінція Позен, Пруссія) - 30 листопада 1948, Ньюарк, штат Нью-Джерсі, США) - польсько-американський художник та ілюстратор.

Син музиканта. Навчався живопису в Академіях образотворчих мистецтв Кракова (1892-1894) і Відня. У 1899 на запрошення родичів поїхав до США, звідки вже не повернувся на батьківщину. У 1903 році вступив на навчання в нью-йоркську художню школу Chase`s Art School.

Спочатку займався проектуванням декорацій і костюмів для театральних постановок. Працював ілюстратором у відомих американських журналах, зокрема, «Cosmopolitan», «Life», «Collier's», «Vanity Fair», «Vogue», «McCall's», які поміщали роботи В. Бленди на своїх обкладинках, займався оформленням книжок, створював театральні маски з пап'є-маше, писав портрети і т. д. Під час першої світової війни створив ряд агітаційних плакатів для США, Франції та Польщі. За проявлений патріотизм уряд Польщі нагородив художника орденом Відродження Польщі.

Бенда став одним з найпомітніших художників т.зв. "Золотого століття американської ілюстрації". Особливо прославив його образ "дівчини Бенди". Вважається, що серед інших красунь зі сторінок американських журналів того часу його дівчата виділялися загадковістю і витонченою екзотичністю.



Адольф Ізраїлевич МІЛЬМАН (1886, Кишинів Бессарабської губернії - 15 грудня 1930, Париж) - російський художник, учасник мистецького об'єднання «Бубновий валет».

Народився в багатодітній єврейській родині в Кишиневі, навчався в кишинівському комерційному училищі. На початку 1900-х років родина переїхала в Москву, де Адольф Мільман вступив до Московського училища живопису, скульптури та архітектури. З 1904 року займався в студії-майстерні Іллі Машкова, з яким незабаром здружився. У студії зблизився також з Р. Р. Фальком.

Від 1911 року - учасник об'єднання «Бубновий валет». Виставлявся на групових експозиціях об'єднання в 1912-1914 роках. У 1912-1917 роках викладав у приватній студії живопису і малюнка Іллі Машкова. Захворів на туберкульоз. У 1918 році Адольф Мільман переїжджає до Києва, де серед його учнів були П. Челіщев і С. Юткевич. Потім до 1920 року жив в місті Судак (Крим). В цей же час захворів «летаргічним енцефалітом». Єдина персональна виставка Мільмана пройшла 1920 року в Феодосії.

Від 1921 року жив у Парижі, де ще виставлявся на протягом наступних кількох років, однак з 1922 року більше не малював. Останні 8 років життя був прикутий до ліжка, втративши мову. Похований на кладовищі Монпарнас.

«Автопортрет», 1912 «Сільська вулиця», 1913


15 січня 1914 року було відкрито Монтклерський художній музей (англ. Montclair Art Museum; скор. MAM) - міський художній музей міста Монтклер, штат Нью-Джерсі. Його колекція складає більш ніж 12000 найменувань, експонати присвячені американському мистецтву, починаючи з XVIII століття по теперішній час.

Фонд музею розширювався шляхом придбань за рахунок пожертвувань. У 1922 році музей запросив жителів міста проголосувати за найулюбленіші 25 робіт музейної колекції. За час, що минув з тих пір, будівля музею розширювалася разом з його колекцією. Цікаво, що в музеї є єдина в світі галерея, присвячена виключно роботам американського художника XIX століття Джорджа Інеса, який жив в Монтклері від 1885 до 1894 року.

Будівля музею З музейної збірки: Джон Туоктмен. «Засніжений будинок», 1895-1900


Народився Ле́о МОЛ (справжнє ім'я Леонід Григорович Молодожа́нин, 15 січня 1915, Полонне, нині Хмельницька область — 4 липня 2009, Вінніпег, Канада) — всесвітньо відомий канадський скульптор українського походження, живописець. Академік Королівської Канадської Академії мистецтв. З 1948 мешкав у місті Вінніпег, Канада.

Народився в гончарській сім'ї. Вже за рік після народження сина, рятуючись від злиднів, батьки переселилися аж до Сибіру. Згодом перебралися на Кавказ, до Нальчика. З одинадцятирічного віку працював удома для батька на гончарському колесі та моделював із глини. З 1936 став учнем скульптора Матвія Манізера у Ленінградській академії мистецтв.

Після початку війни Леонід, опинившись на окупованій території, був вивезений на примусові роботи до Німеччини, де був влаштований одним німецьким офіцером в студію скульптора Арно Брекера. Згодом студіював мистецтво в Берлінській академії мистецтв; став асистентом скульптора Франца Клімша. Одружився 1943 року в Берліні з Маргаретою Шолтес, 1945 року подружжя подалося до Амстердама. Навчався в Королівській академії красних мистецтв у Гаазі (Нідерланди). 1948 року переселилися до Вінніпега (Манітоба). Там 1992 року в Ассінібойнському парку було відкрито для публіки «Сад скульптур Лео Мола»: серед вінніпезького парку стоять понад 300 його творів. Лео Мол за 60 років життя у Канаді став автором багатьох пам’ятників, зокрема британській королеві Єлизаветі II у Торонто, прем’єр-міністру Канади Дж.Дифенбейкерові в Оттаві, 34-му президентові США Д.Ейзенхауеру у Вашингтоні та інших. Багато робіт виконав майстер для храмів – понад 80 вітражів, близько 100 скульптурних портретів. Його чисельні скульптури зберігаються у музеях Італії, Німеччини, США, Канади, України.

«Лісоруби». Парк скульптур Лео Мола «Дерево дітей»

Автор пам'ятників Тарасові Шевченку у Вінніпезі (1961 рік), Вашингтоні (1964), Буенос-Айресі (1971), Санкт-Петербурзі, Оттаві (2011) та Івано-Франківську (2011). Він також є автором надгробного пам'ятника Іванові Багряному у Новому Ульмі, Німеччина, пам'ятника Володимиру Великому у Лондоні... 1989 року Лео Мола нагородили найвищою державною нагородою Канади — Орденом Канади.

Пам'ятник Тарасові Шевченку у Вашингтоні, США


Народився Володимир Михайлович ЧЕРНІКОВ (15 січня 1918, Лисичанськ Луганської обл. - 17 березня 1992, Київ) - український художник, майстер станкового і монументального живопису. Заслужений художник України.

Закінчив Київський художній інститут, де навчався у О.Шовкуненка. Учасник багатьох обласних, республіканських, всесоюзних і зарубіжних виставок (Париж, Франція). Працював у Києві. Твори В.М. Чернікова зберігаються в приватних колекціях України та за кордоном.

З циклу «Стара Бухара»


Народилась Ганна Миколаївна САМАРСЬКА (15 січня 1942, село Богданівка, Яготинський район, Полтавська (зараз Київська) область) — українська художниця, майстриня народного декоративного живопису і петриківського розпису. Народний художник України (2009), заслужений майстер народної творчості УРСР (1974), член Національної спілки художників України (1977), лауреат премії ім. Катерини Білокур.

У десятирічному віці познайомилася зі славнозвісною односельчанкою Катериною Білокур, яка стала її духовним наставником і вчителем на все життя. Згодом потрапила на Київську фабрику сувенірних виробів, де познайомилася з майстринею петриківського розпису Марфою Тимченко. Після цього переїхала в Петриківку, де живе і донині. З 1961 до 1990 працювала на Фабриці петриківського розпису «Дружба». Продовжує одночасно творчі ідеї Катерини Білокур і майстрів з Петриківки.



Народився Євген Володимирович МАТВЄЄВ (15 січня 1950, Харпай, Лотошинський район, Московська область) — український живописець, графік і художник книги. Лауреат Шевченківської премії 1983 року (в групі номінантів), нагороджений Срібною медаллю Академії мистецтв СРСР. Заслужений художник України (2004). Народний художник України (2016).

Закінчив Український поліграфічний інститут ім. Федоровау 1972 році, педагогами були Б. Валуєнко, М. Іванов, О. Крилова. Від 1978 — член Національної спілки художників України. Працював художником республіканського видавництва Держкомвидаву УРСР. Лауреат численних нагород вищого рівня, отриманих на міжнародних і національних виставках і конкурсах. Працює практично в усіх напрямках сучасного мистецтва.

«Дума про Стенлі Кубрика. Перша людина на Марсі» (2011)