14 декабря -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
(056) 794 09 88, +38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68
Музей працює: середа – неділя з 11.00 – 19.00
Понеділок -вівторок – ВИХІДНИЙ

14 декабря

Народився Віллем Клас ГЕДА (14 грудня 1593/1594, Гарлем - близько 1680/1682, там само) - нідерландський художник часів Золотого віку голландського живопису, майстер натюрморту.

Навчався живопису під керівництвом свого батька – міського архітектора, а потім дядька — художника Корнеліса Класа Геди. У Гарлемі художник жив і працював все життя. Кар'єру живописця він починав з картин на релігійні сюжети і портретів, але потім практично повністю переключився на натюрморти. До сорока років Геда був уже живописцем із сталою репутацією. У 1631 році він отримав статус майстра в гарлемскій гільдії Св. Луки. Неодноразово обирався головою гільдії, в 1642 і 1652 рр. - її деканом. Геда, а також Пітер Клас, який вплинув на ранню творчість Геди, - найзначніші представники такого роду натюрмортів у Голландії. Геду і Класа ріднять зеленувато-сірі або коричневі тони, але твори Геди, як правило, більш ретельно оброблені, а смак його більш аристократичний, що проявлялося у виборі зображуваних об'єктів: срібного, а не олов'яного посуду, устриць, а не оселедця і т. п. Геда любив писати срібні чаші з мерехтливими відблисками, кубки з венеціанського скла, перламутрові мушлі. З винятковою майстерністю він передавав відображення і відблиски на блискучих і гладких поверхнях.

Віллем Геда мав багато учнів і послідовників, але головним з них був його син Геррет Віллемс Геда (1620-1702). Мав значний вплив на молодого Франса Галса. З усього доробку художника натепер збереглося близько 70 робіт. Останніми відомими роботами Геди є картини, що датуються 1660-ми роками. Щодо творчості в останні роки життя немає відомостей.

Натюрморт, 1637


Народився Франсуа-Юбер ДРУЕ, прозваний Друе-молодший (14 грудня 1727, Париж - 21 жовтня 1775, там само) - французький художник-портретист, найвідоміший у Франції кінця правління Людовика XV.

З династії художників, син портретиста Юбера Друе (1699-1767); батько історичного живописця Жан-Жермена Друе (1763-1788).

Початкову художню освіту здобув під керівництвом свого батька, а потім удосконалювався у Нонотта, Ш. ван Лоо, Натуара і Буше. У 1758 році був обраний в члени Паризької академії живопису, згодом засідав у ній як радник і носив титул придворного живописця. Багато разів писав портрети всіх осіб королівської родини, і не було в Парижі жодної високопоставленої особи, жодної знаменитої красуні, які не прагнули б бути зображеними його пензлем.

«Портрет де Буффона» «Портрет мадам де Помпадур», Національна галерея, Лондон


Народився П'єр Пюві де ШАВАНН (14 грудня 1824, Ліон, Франція - 24 жовтня 1898, Париж) - французький живописець.

Інженер за освітою, самостійно зайнявся живописом. Деякі уроки де Шаванн отримав під керівництвом Арі Шеффера і Тома Кутюра в Парижі, а також Делакруа. В основному, тематика його робіт - це стилізація під античність, декоративний і монументальний живопис у дусі італійських живописців XV століття, твори яких він вивчав під час свого перебування в Італії.

У композиціях Пюві де Шаванна пейзаж і людські фігури грають однаково важливу роль і як би взаємно доповнюють один одного, створюючи надзвичайно цілісне враження. Не будучи бездоганним рисувальником і навіть навмисно уникаючи точно моделювати фігури, Пюві де Шаванн ставив собі завданням передавати дух епохи, з якої черпав сюжети. З його монументальних робіт кращими вважаються фрески в паризькому Пантеоні, що зображують дві сцени з життя святої Женев'єви, «Священний гай» (на сходах палацу мистецтв в Ліоні), «Науки і мистецтва» (в амфітеатрі Сорбонни), «Inter artes et naturam» (на сходах Руанского музею), «Чотири пори року» (в паризькій ратуші), «Музи» (бібліотека університету, Бостон).

Пюві де Шаванн був одним з найбільш значних французьких символістів, що зробили згодом великий вплив на розвиток французького живопису в стилі ар-нуво.

«Смерть і дівчата », 1872


Народився Віктор МАДАРАС (14 грудня 1830, Четнек - 10 січня 1917, Будапешт) - угорський художник-романтик.

Вісімнадцятирічним брав участь у революції 1848-1849 років, деякий час перебував в еміграції. Після вивчення юриспруденції Мадарас навчався живопису в віденській Академії мистецтв і в приватній школі Фердинанда Вальдмюллера. Працював в ательє Коньє. Зазнав у своїй творчості вплив Поля Делароша. Найбільш продуктивними для нього стали роки, проведені в Парижі. У 1860 році його драматичні полотна заслужили золоту медаль на виставці в Парижі. Повернувшись у Пешт в 1870 році, кинув живопис і зайнявся успадкованою справою батька, але збанкрутував.

Відомий романтико-патетичними полотнами за мотивами угорської історії та портретами. Роботи Віктора Мадараса зберігаються в Угорській національній галереї в Будапешті. Картина Мадараса «Габор Бетлен в колі своїх вчених» прикрашає банкноту у 2000 угорських форинтів.

Автопортрет, 1863 «Оплакування Ласло Хуньяді», 1859. Угорська національна галерея


Народився Микола Дмитрович КУЗНЕЦОВ (14 грудня 1850, маєток Степанівка, Одеський повіт, Херсонська губернія - 2 березня 1929, Сараєво, Королівство сербів, хорватів і словенців) - український портретний і жанровий живописець, академік, професор Імператорської Академії мистецтв, член Товариства пересувних художніх виставок, один із засновників Товариства південно-руських художників.

Був сином заможного землевласника; отримав освіту в Одеській гімназії. Почав займатися живописом у друга родини — художника М. Д. Мальмана, викладача Одеської школи малювання. По закінченні навчання відвідував заняття в Академії мистецтв, брав вільні уроки у П. Чистякова. Навчався добре, проте часто залишав Академію, жив у родовому маєтку та займався малюванням. За час навчання отримав три срібні медалі. Брав участь у міжнародних та виставках російського й українського мистецтва. Користувався великою популярністю в Одесі, отримував багато замовлень на картини. Після створення у 1882 однієї з найкращих своїх картин «У відпустці», або «Полювання з борзими», до нього прийшла слава. Створив жанрові полотна-портрети І. Ю. Рєпіна, І. І. Мечнікова, В. М. Васнецова, П. І. Чайковського.

«У відпустці», 1882

Після нещастя 1889 пересувався на милицях, працював сидячи. Від 1890 його творчою майстернею стає маєток Степанівка — своєрідний культурний центр, який відвідували І. Ю. Рєпін, В. О. Сєров, М. О. Врубель, Ф. І. Шаляпін, П. К. Саксаганський. У 1893 переїздить для роботи до Одеси, а у 1895 його запрошують до художнього училища Петербурзької академії мистецтв — як професора-керівника класу батального мистецтва. У 1900 році йому присвоєно звання академіка.

Учасник виставок Товариства південно-руських художників. Твори Миколи Кузнецова виставлялися на паризьких салонах і Всесвітній виставці в Парижі 1900 року. Знайомлячись з сучасними іноземними художниками під численних поїздок до Європи, зібрав велику колекцію живопису - одну з кращих на півдні. Багато жанрових робіт Кузнецова були придбані Третьяковською галереєю.

«На заробітки», 1882. Національний художній музей України

Художник, маючи неабияки фізичні дані, послужив прототипом ката на картині Іллі Рєпіна «Микола Мирлікійський звільняє від смертної кари трьох невинно засуджених», а також старшого сина Тараса Бульби - Остапа (козак з перебинтованою головою) на картині «Запорожці пишуть листа турецькому султану». Був батьком знаменитої оперної співачки Марії Миколаївни Кузнецової-Бенуа (1880-1966).

На початку 1920 року емігрував з родиною на Балкани. Брав участь у виставці російського живопису й скульптури у Бруклінському музеї, 1893 — у Чикаго, виставці Об'єднання російських художників у Королівстві словенів, хорватів і сербів.

«У свято (Малоросіянка, яка відпочиває на траві)», 1879—1881


Народився Войтех ГІНАЙС (14 грудня 1854, Відень - 22 серпня 1925, Прага) - чеський художник, графік і дизайнер.

Народився в сім'ї чеха-кравця, який переселився до Відня. Отримав домашню освіту, так як батько не хотів віддавати своїх дітей в німецькі школи. У 1871 році вступає до віденської Академії витончених мистецтв. Продовжив навчання в Римі в 1874-1875 і в 1877 роках, і завершив художню освіту в Парижі. У 1893 році стає професором у празькій Академії образотворчих мистецтв.

Під час перебування в Італії художник створює переважно полотна на релігійні і міфологічні теми. У 1880-і роки брав участь в роботах по художньому декорування празького Національного театру, для якого створив великий завісу, а також картини Мир і Алегорія весни, літа і осені. Працював також для Пантеону Народного музею в Празі. Гінайс був відомий як чудовий портретист; писав також пейзажі. Прихильник натуралізму в мистецтві.

«Суд Паріса», Празька національна галерея


Народився Роджер Еліот ФРАЙ (14 грудня 1866, Лондон — 9 вересня 1934, Лондон) — англійський художник і художній критик, увів в ужиток поняття постімпресіонізм. Один з предтеч вортіцизму.

Був сином судді, із старовинної квакерської родини. Освіту здобув у Королівському коледжі Кембриджського університету. У студентські роки здійснив поїздку в Париж і до Італії, де вивчав мистецтво старих італійських майстрів. У початковий період своєї творчості спеціалізувався на пейзажному живописі.

У 1906 стає куратором нью-йоркського Метрополітен-музею. У тому ж році відкриває для себе живопис Поля Сезанна і починає цікавитися сучасним французьким мистецтвом.

У 1910 організовує в лондонській галереї Графтон виставку Едуара Мане та постімпресіоністів. Незважаючи на критичні зауваження преси, влаштовує в 1912 другу виставку постімпресіоністського мистецтва, на якій, поряд із сучасними англійськими художниками, були представлені роботи Анрі Матісса і фовістів, Пабло Пікассо і Жоржа Брака. Входив до групи Блумсбері, товариство-клуб англійської інтелектуальної еліти.

Автопортрет «Вю де Кассі», 1925


Народився Станіслав Мечислав ДЕМБИЦЬКИЙ (14 грудня 1866, Любачів - 12 серпня 1924, Краків) - польський художник, книжковий ілюстратор і педагог. Багато років працював у Львові та Коломиї.

Вчитися живопису Дембицький почав у 1881-1882 роках в Академії образотворчих мистецтв у Відні, потім продовжив навчання в краківській школі образотворчих мистецтв в класі Владислава Лужкевича (1883-1884) і Баварській академії мистецтв у Мюнхені.

У 1886-1890 роках Дембицький викладав рисунок у Школі промислової кераміки в Коломиї. У 1890-1891 роках стажувався в Академії Колароссі в Парижі. Після повернення до Польщі оселився у Львові, де почав працювати в приватній художній школі Марцелія Гарасимовича. У 1909 р переїхав до Кракова, де викладав курс декоративного живопису в Академії витончених мистецтв. Від 1911 року - професор кафедри релігійного та декоративного живопису, змінив на цій посаді померлого Станіслава Виспяньського. До свого відходу на пенсію в 1923 році професор Станіслав Дембицький виховав понад 80 художників. У той же період був також викладачем в школі образотворчих мистецтв для жінок.

Станіслав Дембицький багато уваги приділив в своїй творчості гуцульській темі, створив низку картин, в яких зобразив сцени з життя єврейських гетто містечок Галичини і Малої Польщі, реалістичні типи простого народу. Писав портрети дітей, автопортрети, алегоричні та символічні композиції. Творча спадщина Станіслава Дембицького невелика, оскільки він присвятив себе, головним чином, навчанню майбутніх майстрів живопису.

«Автопортрет». Бл. 1900 «Дощ». 1892


Народився Борис Йосифович ЖУТОВСЬКИЙ (14 грудня 1932, Москва ) — російський художник-абстракціоніст, графік, письменник-мемуарист.

З кінця 1950-х років до 1962 навчався в студии Елія Белютіна, московського художника нонконформіста. Закінчив Московський поліграфічний інститут, відділення художників книги. Рано прийшов до визнання абстракціонізму. Участь у виставках з 1959 року. Брав участь в скандально відомій виставці в московському Манежі «30 лет МОСХ», де показав абстрактні композиції. Після відвідин виставки радянським урядом на чолі із генеральним секретарем КПРС М. С. Хрущовим був внесений до «чорних списків» з забороною виставляти власні твори. Натомість отримав можливість виставлятися за кордонами СРСР від Гданська до Лос-Анжелеса. Виставкову діяльність в СРСР відновив із 1979 року, але в напівприхованому режимі. Від 1969 року — член Союзу художників СССР як художник книги, брав участь в багатьох виставках книжкового мистецтва.

Абстракція, 1990. Папір, акварель

Багато працював в галузі абстрактних композицій. У власній графіці, навпаки, дотримувався реалістичних тенденцій, не позбавлених деформацій заради більшої виразності образів. Автор графічної портретної серії як відомих, так і пересічних і кримінальних людей, яка отримала назву «Останні люди імперії».

Портрет Георгія Данелія, 2010


Народився Ян ФАБР (14 грудня 1958, Антверпен) - бельгійський художник, скульптор, театральний режисер, драматург, сценарист, хореограф.

Навчався в Муніципальному інституті декоративних мистецтв і в Королівській Академії витончених мистецтв в Антверпені. З середини сімдесятих років почав працювати в різних галузях мистецтва. У числі його перших робіт були малюнки, створені кульковою ручкою. У 70-х роках Фабр організовує ряд перформансів, які принесли йому скандальну популярність; в 80-х звертається до театру.

Світ комах, людське тіло і стратегія війни - три центральні теми, які він використовує в своїй творчості. Фабр також створює скульптури. Для цього він використовує білий мармур, бронзу, золото і панцири жуків.

«Відданий провідник марнославства». Серія Vanitas vanitatum, omnia vanitas, 2016