14 июня -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
(056) 794 09 88, +38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68

14 июня

Народився Карл (Карел) СВОБОДА (14 червня 1824, Планіце, Австрійська імперія (нині Пльзенського краю Чеської Республіки) - 13 вересня 1870, Відень) - чеський живописець історичного жанру з елементами німецького романтизму.

Рано осиротів і виховувався в родині дядька. Малюнки Карла випадково побачив князь Ф. Тун і був ними зачарований. У 1842 він допоміг Свободі вступити в Празьку академію образотворчих мистецтв. Уже в роки навчання роботи молодого художника викликали захват у публіки. Від 1851 року жив у Відні. Учасник першої міжнародної виставки у Відні в 1869 році.

Найбільш вдалими творами цього художника вважаються: «Смерть короля Вацлава IV», «Білогірська битва», «Палестрина», «Коронація Вратислава, першого чеського короля», «В'їзд імператора Максиміліана I в Гент», «Ян Фрідріх у в'язниці» або «Оголошення смертного вироку курфюрстові Йогану Фрідріху Саксонському (1503-1554) в 1547 році».

«Ян Фрідріх у в'язниці» або «Оголошення смертного вироку курфюрстові Йогану Фрідріху Саксонському в 1547 році».


Народилася Пань Юлян (14 червня 1895, Янчжоу, провінція Цзянсу - 22 липня 1977, Париж) - китайська художниця-імпресіоністка, основною темою творчості якої була оголена натура (ню). Знаменита в Китаї, як перша жінка-художниця, що писала у стилі західного мистецтва.

Справжнє ім'я художника - Чжан Сьоцін. У 8 років дівчинка залишилася без батьків і стала виховуватися в сім'ї дядька з боку матері. У 14 років той продав дівчину у будинок розпусти. У 1912 році дівчину викупив з борделя митний інспектор у Тунчені Пань Цзаньхуа. Через рік Пань Цзаньхуа і Чжан Сьоцін офіційно одружилися, при цьому дівчина стала другою жінкою інспектора. Молодята переїхали в Шанхай, де Пань запросив вчителів для молодої дружини, сам часто займався з нею і виявив здібності Чжан до живопису. Друг чоловіка - художник на ім'я Хон Е, який викладав в Шанхайській художній школі, став для дівчини першим вчителем малювання. Чжан взяла прізвище чоловіка та ім'я Юлян, яким він її ласкаво називав.

Азам живопису Юлян вчилася з величезною наполегливістю і була допущена до іспитів у Шанхайську школу вишуканих мистецтв. Попервах жінці відмоли у вступі до школи, пригадав її роботу в публічному домі. Тільки завдяки заступництву її вчителя Хона Юлян, як виняток, допустили до навчання. Клас, в якому училася Юлян, був першим класом спільного навчання чоловіків та жінок. Незважаючи на жорстку критику з боку суспільства та заборону на малювання оголеної моделі, Юлян, як і багато учнів, писала картини в стилі «ню». Як одна з найталановитіших студентів, Пань Юлян отримала державну стипендію для продовження навчання у Франції.

Юлян вступає в Національну вищу школу образотворчих мистецтв у Ліоні. Уже протягом першого семестру вона встигла побувати в Парижі та Римі, де вивчала в музеях роботи класиків. В червні 1924 року Юлян була прийнята у паризьку Національну вищу школу вишуканих мистецтв. У 1925 році, закінчивши курс паризького інституту з відзнакою, вона отримала грант на стажування в Королівській Академії мистецтв у Італії, став в цій Академії першою представницею китайської нації. Наступні три роки Пань вивчала живопис і скульптуру в Римі. У 1926 році картина художниці «Купальниці» була представлена на Міжнародній художній виставці в Римі і отримала Золоту медаль.

«Купальниці»

В 1928 році Пань запросили викладати в Шанхайському інституті образотворчих мистецтв. У тому ж році в Шанхаї була організована її перша персональна виставка, на якій було представлено понад 80 робіт, створених в Римі. Юлян навіть отримала вітальну телеграму від президента Чан Кайші з приводу відкриття виставки. До речі, Пань стала першою сучасною китайською художницею, удостоєної персональної виставки.

Паралельно Пань Юлян стала викладати в Центральному університеті в Нанкині, де в 1932 році стала професором. Художниця брала активну участь у мистецькому житті країни, допомагала в організації Художньої галереї в Шанхаї, Китайської асоціації образотворчих мистецтв у Нанкині та Національного мистецкого товариства. Художниця багато подорожувала по країні і багато малювала - у студіях і на пленері, працювала як скульптор.

Пань писала головним чином олією, вражаючи критиків та публіку свіжістю вираження почуттів, новизною трактування, але в основному - сміливістю у виборі сюжетів, зробивши «ню» основною темою своєї творчості. Як відзначають сучасні мистецтвознавці - «намагаючись показати в оголеному жіночому тілі його красу і поезію життя».

В 1937 році Пань Юлян поїхала до Франції, де взяла участь у Всесвітній виставці «Експо» в Парижі та провела власну виставку. Через війну в Китаї Пань вирішила поки не повертатися додому, і вийшло так, що вона жила і працювала во Франції протягом наступних сорока років. Ще в 1945 році китайські художники - емігранти та експатріанти, що жили у Франції, одностайно обирають Пань Юлян головою Китайської асоціації мистецтв. Життю художниці присвячені романи і кінофільми.

Автопортрет «Чотири красуні після бані (Автопортрет)». 1955 р.


14 червня 1905 року через розбіжності в поглядах на мистецтво Густав Клімт покинув Віденський сецесіон разом з деякими іншими художниками.

Віденський сецесіон був заснований 1897 року групою з 19 віденських художників австрійського модерну - «сецесіонстилю», які пішли з Асоціації. Першим президентом був обраний Густав Клімт. У віденському Сецесіоні перебували художники-реформатори, які порвали з пануючими у віденському Будинку художників консерватизмом і традиційними поняттями в мистецтві, орієнтованими на історизм. Серед них були такі відомі творці свого часу як: Г. Клімт, К. Мозер, Й. М. Ольбрих, К. Молль та ін. Прикладом для них стали Берлінський і Мюнхенський сецесіони. Перша виставка Віденського сецесіону відбулася в 1898 році.

Особливу популярність здобула 14 виставка Сецесіону 1902 року, яка була присвячена Людвігу ван Бетховену. Виставка була організована Йозефом Гофманом. У центрі експозиції розміщувалася статуя Бетховена роботи Макса Клінгера, яку оточував «Бетховенський фриз» Густава Клімта.

Виставковий зал Віденського сецесіону - Будинок сецесіону. Густав Клімт. «Бетховенський фриз» (фрагмент: Ворожі сили). 1902.


14 червня 1925 року в галереї Кунстгалле (Мангейм, Німеччина) відкрилася перша виставка групи «Нова об'єктивність» , організована директором Кунстгалле Густавом Гартлаубом. Серед художників були представлені Макс Бекман, Отто Дікс, Георг Гросс, Олександр Канольдт, Георг Шрімпф.

Термін «нова об'єктивність» був введений Густавом Гартлаубом в 1923 році, який відзначив прагнення «повернутися до позитивної і конкретної реальності», яке об'єднало багатьох німецьких живописців незабаром після Першої світової війни. Загальним для них було відчуття нестабільності, сумнів у сталості тієї реальності, яку вони зображували. У хворобливих і насторожених особах, в похмурих, непоказних пейзажах відбилася одна з найсумніших епох в долі Німеччини - період між поразкою в Першій світовій війні 1914-1918 рр. і настільки ж драматичною капітуляцією німецького народу перед нацизмом у 1933 році.

Свій метод художники «Нової об'єктивності» називали «магічним реалізмом», оскільки в їх мистецтві проявилися особлива відчуженість від зображуваного життя, специфічність його веристського опису, що зсовує акцент від натуралізму як такого до його граничної форми - гротеску, в рамках якого підкреслена реалістичність і деталізованість зображення була покликана породжувати ефект ірреальності і неправдоподібності зображуваного середовища. Звідси йшли і пошуки учасників напрямку в царині художньої техніки, що локалізуються в сфері реанімації жорсткості малюнка, перебільшеної пластики форми, підкреслено суворої перспективи і статичної композиції, що зближувало рух «Нова об'єктивність» з італійським метафізичним живописом.

Александр Канольдт. «Натюрморт з гітарою» , 1926 Георг Гросс. «Затемнення сонця»


Народилася Єлизавета Людвігівна КРЕМНИЦЬКА (БЕДЗІР) (14 червня 1926, Ужгород – 11 березня 1978,Ужгород) - український живописець, яскравий представник нонконформізму. Дружина художника Павла Бедзіра.

Народилася в звичайній угорсько-словацькій сім'ї. Батько - офіціант Людвик Кремницький, помер у 1949. Жила з мамою та молодшим братом Оттою, що згодом скульптором. У 1950 стала однією з перших випускниць Ужгородського художньо-промислового училища, заснованого в 1945 році Адальбертом Ерделі та Йосипом Бокшаєм. Живописна манера і художні пріоритети сформувалися під впливом цих майстрів - основоположників закарпатської школи живопису.

Після училища почала працювати в Художфонді, що став першим і єдиним її робочим місцем. У 1952 році вперше виставила свої роботи на обласній виставці і з тих пір її виставкова діяльність не припинялася, ставши загальноукраїнською та всесоюзною Також брала участь у зарубіжних виставках: Чехословаччина, 1972; Угорщина, 1974; Румунія, 1976. З 1958 подавала заявки на членство в НСХУ і лише в 1968 року була прийнята. Працювала в галузі станкового живопису та графіки. Картини прикметні експресивністю та ненав’язливою спонтанно-вишуканою декоративністю.

«У церкві», 1973


Народилася Зоя Наумівна ЛЕРМАН-ЛУЦКЕВИЧ (14 червня 1934, Київ - 1 січня 2014, Київ) - український живописець і графік.

Закінчила у 1959 році Київський художній інститут, де навчалася у С. Григор'єва, В. Костецького і Г. Меліхова. Від 1960 року Лерман З.Н. - член Національної спілки художників України. Учасниця міських, республіканських, всесоюзних і зарубіжних виставок.

Зоя Лерман яскравий представник другої хвилі авангарду - андеграунду, поряд зі своїм чоловіком Юрієм Луцкевичем, Іваном Марчуком, Юлієм Шейнісом, Євгеном Волобуєвим та іншими київськими художниками.

У 2008 році була презентована книга "Світ Зої Лерман" (укладач - Селім Ялкут, художник - Павло Фішель). Твори мисткині зберігаються в колекціях Національного художнього музею України, Музею сучасного мистецтва України, Дирекції художніх виставок НСХУ, приватних колекціях Європи, США, Ізраїлю.

Виродова-Готьє В.Г. «Портрет Зої Лерман» «Клоун і співачка», 2001


Народився Йорг ІММЕНДОРФ (14 червня 1945, Блеккеде - 28 травня 2007, Дюссельдорф) - німецький художник і скульптор. Представник фігуративного живопису.

У 1960-х роках навчався в Академії мистецтв Дюссельдорфа у Тео Отто і Йозефа Бойса. У студентські роки Іммендорф вступає в маоістську КПН, для якої створює художній пропагандистський матеріал, вступає в «Лігу проти імперіалізму». Після проведення кількох мистецьких акцій був з Академії відрахований.

З 1968 по 1981 рік художник викладає в школі малювання. У 1972 році він бере участь у виставці сучасного мистецтва в Касселі документа 5, виставляючи на ній свої антикапіталістичні роботи. З 2-ї половини 1970-х років Іммендорф звертається до історичного живопису, зближується з рухом Нові дикі. У 1976 році він бере участь у венеціанському бієнале.

Міжнародну популярність принесли Іммендорфу його 16 великоформатних полотен «Кафе Німеччина», навіяні творчістю Ренато Гуттузо. У 1982 році майстер виставляє свою скульптуру «Бранденбурзькі ворота» на документа 7. У 1980-і роки Іммендорф стає одним з найвідоміших художників Німеччини. З 1989 року він - професор Державної вищої школи образотворчого мистецтва у Франкфурті-на-Майні, від 1996 року - професор Академії мистецтв Дюссельдорфа.

Картина з циклу «Кафе Німеччина»