12 января -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
+38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68
Музей працює: середа – неділя з 11.00 – 19.00
Понеділок - вівторок – ВИХІДНІ ДНІ

12 января

Лоренцо ді КРЕДІ (1459, Флоренція – 12 січня 1537, Флоренція ) - італійський художник. Представник Флорентійської школи живопису. Учень Андреа Верроккіо і його спадкоємець. Відомий як майстер релігійних картин. Іноді робив портрети.

Походить з родини ювеліра. Ймовірно, батько і був його першим вчителем. Серед ремісничих майстерень Флоренції особливе місце посіла боттега (майстерня) Андреа Верроккіо. Ще за середньовічною звичкою той береться за виконання широкого кола замовлень - від декоративних робіт і облаштування свят до скульптур, надгробків і створення картин. Він бере учнів, що мають хист до мистецтв, і разом з ними працює над замовами. Процес навчання ще не став спеціалізованим і вузьким, тому учні готують фарби, малюють зразки, виконують усі етапи моделювання скульптур чи створення фресок, тобто наслідують універсальність, притаманну майстрам доби кватроченто. Але Верроккіо пощастило на учнів і помічників. Майже водночас до нього прийшли обдаровані підлітки і парубки, що стануть визначними майстрами другої половини 15 століття, серед яких П'єтро Перуджино, Сандро Боттічеллі, Леонардо да Вінчі, Лоренцо ді Креді.

Особливо добрі стосунки склалися у Верроккіо з Лоренцо ді Креді, менш обдарованим, ніж Сандро Боттічеллі чи Леонардо, але слухняним і вірним голові боттеги. Коли літній роками Верроккіо відбув у Венецію задля створення кінного монументу полководцю Коллеоні, його супроводжував і Креді. Останній серед тих, хто доводив монумент до завершення. Заслаблий Верроккіо зробив саме Лоренцо ді Креді своїм спадкоємцем. А вдячний учень і помічник перевіз померлого Верроккіо у Флоренцію задля поховання на батьківщині.

Портрет Лоренцо ді Креді у 32 роки.
Худ. Перуджино,Вашингтон, Нац. галерея.
«Жінка в чорній сукні», 1490-ті рр. Метрополітен-музей, Нью-Йорк


Народився Хосе або Хусепе де РІБЕРА на прізвисько Спаньолетто («маленький іспанець») (12 січня 1591, Хатіва - 2 вересня 1652, Неаполь) - іспанський караваджист епохи бароко, який жив і працював у Неаполі періоду іспанського панування. Найбільш значний іспанський гравер, який працював до Гойї.

Навчався в майстерні Франсіско Рібальти. Ймовірно, не пізніше 1613 року перебрався до Італії, де, як прийнято вважати, вивчав картини старих майстрів в Пармі і Римі. Всі збережені роботи художника датуються неаполітанським періодом. 1626 року він був обраний членом римської академії Св. Луки.

Ранні картини Рібери виконані під сильним впливом Караваджо. Стильова манера Рібери будується на контрастах світла і тіні. У драматичних сценах мучеництва він зображав перемогу духу і волі над тілесною неміччю і стражданням. Багато років він робив замальовки під час допитів у тюрмах, спостерігаючи, як поводяться люди під тортурами. У творчому доробку Рібери переважають міфологічні та релігійні теми. Його вабили антична історія, події Старого і Нового Завітів, сцени з життя святих. Збереглося також кілька портретів його пензля.

«Христос воскрешає померлого Лазаря». Музей Прадо, Мадрид

Приблизно від 1635 року Рібера переходить до більш врівноважених рішень: світлотінь в його творах стає м'якше, колірна гамма насичується золотистими або сріблястими відтінками. Моторошні в своїй реалістичності деталі підкреслюються грубими мазками пензля. Драматичний ефект ран, зморшок, борід часто досягається потовщенням фарбового шару. Більшість його творів зберігаються в музеї Прадо і в неаполітанських церквах (зокрема, в соборі св. Януарія). Крім живописних робіт, залишив великий обсяг графіки.

«Святий Онуфрій», 1637


Народився Адріан ван УТРЕХТ (12 січня 1599, Антверпен - 5 жовтня 1652, там само) - фламандський художник епохи бароко.

Відвідав з навчальною метою Францію, Італію і Німеччину, повернувшись в Антверпен 1625 року. Малював сцени комор з їжею, двори з домашньою птицею, рибні ринки, гірлянди та різноманітні натюрморти з фруктів і овочів. На його натюрмортах фрукти і овочі зазвичай укладаються на столі паралельно картинній площині. Композиції зазвичай складаються з горизонтальних і вертикальних ліній, на відміну від динамічних діагоналей Снайдерса. Художник вважав за краще теплі тони земляного кольору, особливо сіро-зелені, і яскравий контраст світлотіні, що, ймовірно, він запозичив при навчанні у італійських живописців. Стиль художника мало змінився за всю його кар'єру, за винятком поступової ліквідації фігур в його картинах.

«На ринку»


Народився Ежен Луї ЛАМІ (12 січня 1800, Париж - 19 січня 1890, там само) - французький живописець.

Учень барона Ж. А. Гро, О. Верне та Паризької академії мистецтв. Спочатку займався малюванням на камені, а потім акварельним живописом, робив малюнки для різних ілюстрованих журналів і видав кілька збірок своїх літографій, серед яких: «Подорож по Англії і Шотландії». Відвідав Росію, Іспанію, Італію і Німеччину, під час Кримської війни перебував на театрі військових дій і зібрав багатий запас матеріалів для своїх подальших робіт у батальному жанрі. Не обмежуючись цим, трактував у своїх творах дуже різноманітні сюжети: історичні епізоди, сцени з побуту вищого суспільства і придворного життя, архітектурні види і т. п.

Ще яскравіше, ніж в цих картинах, виявився талант Ламі в його акварелях, яким він віддавав перевагу. Ежен Луї Ламі помер в Парижі у віці 90 років.

Портрет Е.Л.Ламі пензля Гюстава Кайботта «Карл I Стюарт, якого ведуть у в’язницю, отримує троянду з рук молодої дівчини», 1829. Музей Лувр


Народився Християн БРЕСЛАУЕР (12 січня 1802, Варшава - 10 серпня 1882, там само) - польський художник-пейзажист, професор живопису.

Християн Бреслауер навчатися живопису почав у Варшаві, продовжив заняття в Берліні та Дюссельдорфі у Йоганна Вільгельма Ширмера, потім здійснив подорож по містах Німеччини, Франції, Австрії, Скандинавії, відвідав Італію. Під час цих подорожей познайомився з різними художніми течіями, вивчив різноманітні типи природних ландшафтів. У 1845 році повернувся до Варшави. Працював викладачем живопису у Варшавській школі витончених мистецтв і художній школі (1865-1868 рр.). Мав численних учнів.

Створені художником пейзажі отримали високу оцінку фахівців і любителів живопису. У сорокових роках XIX ст. Християн Бреслауер отримав кілька золотих медалей за свої картини. Пейзажі Бреслауера відзначені романтичним настроєм, відсутністю стафажу (присутності на картині людей), детальністю опрацювання картин. Незважаючи на явну тенденцію до ідеалізації природи, автор був прихильником пленеру. У його творах відчувається вплив майстрів школи Дюссельдорфа і деяких скандинавських художників.

«Пейзаж з озером і готичним костелом»,1863 рік


Утагава КУНИСАДА, известен также как Утагава Тоёкуни III (1786, Эдо — 12 января 1865) — крупнейший японский художник и мастер цветной графики (ксилографии) периода Эдо.

Первоначально носил имя Сумида Сёгоро, а также Сумида Сёдзо. Талант к рисованию проявился у будущего художника рано. Его рисунки понравились Утагаве Тоёкуни, руководителю школы Утагава, в то время известному художнику, изображавшему портреты актёров театра кабуки, и в 1800 году он берёт юношу в ученики. От своего учителя Сумида Сёгоро получил имя КУНИсада, первый иероглиф которого был взят из имени ТоёКУНИ.

С 1808 года он работает как иллюстратор книг, причём популярность рисунков Кунисады растёт с каждым годом. Вскоре он оценён как равный по мастерству своему учителю Тоёкуни. Появляется его первая серия портретов театральных актёров; одновременно выходят серии видов города Эдо и работ в жанре бидзинга (прекрасные женщины). В 1844 году Кунисада принимает имя своего учителя, и некоторые работы подписывает как Тоёкуни III.

Утагава Кунисада входит в первую тройку великих мастеров укиё-э, вышедших из школы Утагава — наряду с Утагавой Хиросигэ и Утагавой Куниёси, при жизни далеко превосходя их по популярности. За годы своего творчества художник создал от 20 000 до 25 000 «сюжетов», в которые вошли 35-40 тысяч отдельных листов. Наибольшее внимание школа Утагава уделяла изображениям, связанным с театром кабуки и играющим актёрам.

Портрет художника в возрасте 80 лет «Портрет актера, показывающего свою татуировку», 1861


Народився Жан БЕРО (12 січня 1849, Санкт-Петербург, Російська імперія — 4 жовтня 1936 року, Париж) — французький салонний живописець, який став популярним завдяки численним жанровим роботам, що зображали життя Парижа (у тому числі нічного) і паризького світського суспільства, і картинами на євангельські сюжети.

Жан Беро́ і його сестра-близнючка Мелані народились у Санкт-Петербурзі. Їхній батько, який був скульптором, помер 1853 року, і його вдова з чотирма дітьми повернулася до Парижа. Жан хотів стати адвокатом, однак змінив свої наміри і вирішив отримати художню освіту. З 1871 року впродовж двох років Беро відвідував рисувальні класи відомого портретиста Леона Бонна у Школі витончених мистецтв.

Беро відкрив власну майстерню в кварталі художників на Монмартрі, регулярно виставлявся в Паризькому салоні. Визнання йому принесла картина «Повернення з похорону», виставлена в салоні 1876 року. Ця вулична сценка поклала початок серії численних робіт зі схожими мотивами. Зображення Єлисейських Полів, кафе, Монмартру та берегів Сени є точно деталізованими ілюстраціями паризьких буднів часів Прекрасної епохи (фр. Belle Époque). Поступово стиль живопису Беро зрушився від академічного убік імпресіонізму. Художні прийоми, використані Беро, зокрема, при малюванні так званих кафешантанів, згодом стали класичними.

«Кондитерська Gloppe на Єлисейських Полях, 1889

1890 року Беро вперше звернувся до релігійної тематики. У Паризькому салоні 1891 року Беро виставив свою «Магдалену в будинку фарисеїв». Класичні біблійні сцени, персонажі яких одягнені в сучасний одяг, викликали в той час скандальну критику. Серед осіб, що оточили Спасителя, сучасники впізнавали Ернеста Ренана — автора не менш скандальної в ті роки монографії «Життя Ісуса», а для Магдалени позувала куртизанка Ліана де Пужі.

«Магдалена в будинку Симона фарисея, 1891. Музей д'Орсе, Париж

З 1890 по 1929 роки Беро виставлявся в салоні Національного товариства витончених мистецтв, який він заснував разом з Огюстом Роденом, Ж.-Л.-Е. Месоньє та П. С. Пюві де Шаванном. Беро все менше віддавав часу власному живопису, активно беручи участь у численних виставкових комітетах і журі, в організації виставок Товариства витончених мистецтв, віце-президентом якого він був.

1887 року Жан Беро став лицарем, і 1894 року — офіцером ордена Почесного легіону. 1889 року нагороджений золотою медаллю Товариства французьких художників, і в тому ж році золотою медаллю Всесвітньої виставки в Парижі.

Автопортрет <«Вітряний день на Мосту Мистецтв», 1880—1881. Музей Метрополітен, Нью-Йорк/td>


Народився strong>Джон Сінгер САРДЖЕНТ (12 січня 1856, Флоренція - 15 квітня 1925, Лондон) - американський художник.

Син лікаря, навчався в Італії, Німеччині та Франції, де його наставником у 1874-1878 був Еміль Огюст Каролюс-Дюран. У Франції Сарджент зблизився з імпресіоністами. Здебільшого жив у Франції і Великобританії, багато подорожував по Європі, Північній Африці, Близькому Сходу, часто бував в Італії, не раз приїжджав до США.

Сарджент - один з перших американських художників-космополітів в Європі, денді. Найбільш відомий своїми портретами. Художник створив приблизно 900 робіт олією, 2000. акварелей, безліч графічних робіт. Низка його творів зберігається в американських музеях, перш за все - в Бруклінському музеї в Нью-Йорку. У 2003 в Нью-Йорку з великим успіхом пройшла виставка «Жінки Джона Сарджента».

«Автопортрет», 1896 «Жінка на риболовлі», 1913


Народився Василь Григорович КРИЧЕВСЬКИЙ (12 січня 1873, с. Ворожба, нині Сумська обл. - 15 листопада 1952, Каракас, Венесуела) - український живописець, архітектор, графік, художник кінофільмів. Брат знаменитого живописця Федора Кричевського.

Народився в сім'ї фельдшера. Навчався в Харківському залізничному училищі, з 15 років почав працювати помічником кресляра. Архітектурну та художню освіту здобув самостійно, працюючи під керівництвом архітекторів С. Загоскіна і О. Бекетова і відвідуючи лекції в Харківському університеті. З 1906 року працював в Києві. У 1913-1915 роках був художнім керівником ткацької майстерні в с. Оленівка. У живопису використовував досягнення імпресіонізму, в декоративному мистецтві звертався до стилізації народної творчості. Один із засновників українського модерну в архітектурі.

Один із засновників Української Академії мистецтв, був обраний її першим ректором, професор (1917-1922). У 30-х роках працював заступником директора Київського художнього інституту, деканом живописного факультету. Під час Другої світової війни знаходився в окупованому Києві. У 1943 році Василь Кричевський з родиною емігрував. Деякий час працював у Львові, потім поїхав до сина Миколи в Париж. У 1948 році Кричевський з дружиною переїхав до Південної Америки до дочки Галини в Каракас, де і помер через кілька років. У 1975 його останки були перенесені на кладовище в Баунд Брук, (Нью-Джерсі, США). Сини - Микола і Василь Кричевський - теж були відомими художниками.

Частина робіт художника перебуває за кордоном, найбільша в Українському музеї Нью-Йорка. 2003 року онука Василя Кричевського Оксана де Лінде передала приблизно 300 робіт Кричевського від його доньки, що мешкає у Венесуелі, Галини Кричевської-Лінде до Харкова, Полтави, Лебедина, Києва в дарунок українським музеям. Зокрема, до 40 творів містяться в колекції Харківського художнього музею.

«Передмістя Парижа», 1945


12 січня 1905 року (30 грудня 1904 року за ст. ст.) відбулося офіційне відкриття і освячення Київського художньо-промислового і наукового музею імені государя імператора Миколи Олександровича, нині - Національний художній музей України.

У перші роки зібрання музею поповнювалася за рахунок київських меценатів. Використовувалися неофіційні назви "Музей старожитностей і мистецтв" і "Київський міський музей". Багато робіт потрапило в колекцію музею в революційні роки з націоналізованих приватних зібрань. У 1936 році музей було перейменовано в «Київський державний музей українського мистецтва».

Розташовується в будинку на вулиці Грушевського, спеціально побудованому для цієї мети архітектором В. Городецьким за проектом П. Бойцова (неокласицизм), скульптурне оформлення Е. Саля.

Фонди Національного художнього музею України на поточний момент налічують близько 40 тисяч експонатів, серед яких - шедеври українського та зарубіжного живопису, скульптури та графіки від часів Київської Русі до сьогодення.

Музей на початку ХХ століття У залах музею


Народилася Марія Оксентіївна ПРИМАЧЕНКО (12 січня 1909, с.Болотня, нині Іванківського району Київської обл. - 18 серпня 1997, там само) - самобутній живописець, народний художник України (1988). Представниця «народного примітиву» ( «наївного мистецтва»). Лауреат Національної премії України ім. Т. Г. Шевченка, одна з найвідоміших українських художниць. Заслужений діяч мистецтв УРСР з 1970. 2009 рік — за рішенням ЮНЕСКО — було визнано роком Марії Примаченко.

Народилася в селі Болотня, де і провела все життя. Батько майбутньої художниці був теслею-віртуозом, а мати, Параска Василівна, була визнаним майстром вишивання. У дитинстві Марія перехворіла на поліомієліт, що зробило її не по-дитячому серйозною й спостережливою. Першою роботою дівчинки був розпис хати синьою глиною. Талант Примаченко відкрила в 1936 році художниця Тетяна Флору. Марію Оксентіївну запросили в експериментальні майстерні при Київському музеї українського мистецтва. Її творчість стала більш різноманітною - Марія малювала, вишивала, захопилася керамікою. Її твори з незмінним успіхом експонувалися на виставках у Парижі, Варшаві, Софії, Монреалі, Празі…

Чоловік художниці загинув на фронті, син Федір став її учнем, також народним художником України.