10 января -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
+38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68
Музей працює: середа – неділя з 11.00 – 19.00
Понеділок - вівторок – ВИХІДНІ ДНІ

10 января

Народився Етьєн ОБРІ (10 січня 1746, Версаль - 24 липня 1781, там само) - французький художник.

Навчався під керівництвом Жака-Августина Сильвестра і Жозефа Марі Вієна, показуючи портрети в Салоні з 1771 р. Став членом Королівської Академії як художник-портретист в 1775 році. У 1775 році, прагнучи поліпшити свій статус жанрового художника, він почав писати сцени сімейного життя. Жанрові картини Обрі отримали схвалення сучасних критиків, в тому числі Дені Дідро, і були куплені багатьма відомими колекціонерами.

«Прощання з годувальницею». Близько 1777


Народився Фрідріх ФРІДЛЕНДЕР, пізніше Фрідріх Ріттер фон Фрідлендер-Мальгейм (10 січня 1825, Угліржське-Яновіце, Австрійська імперія - 13 червня 1901, Відень) - чесько-австрійський художник. Відомий представник Дюссельдорфської художньої школи.

Навчався у Віденській академії образотворчих мистецтв, пізніше продовжив навчання під керівництвом професора Фердинанда Георга Вальдмюллера. Здійснив поїздки в Італію, Дюссельдорф і Париж. Від 1866 року - член Віденської академії, 1865 року був удостоєний Імператорського австрійського ордена Франца Йосифа і ордена Заслуг Святого Михайла. У 1867 році отримав золоту медаль з короною за заслуги. З огляду на його заслуги перед Австрією, був зведений в дворянство з титулом «Фон Мальгейм».

На початку своєї творчості писав історичні картини. Справжньою сенсацією стало його полотно «Смерть Тассо». Після 1854 року створював виключно жанрові картини, головним чином, з життя військових і міських сцен Відня. Добре відомі його картини з швабського народного життя. Багато з його картин знаходяться зараз в колекції Імператорської галереї у Відні.

«Залицяння»


Народився Генріх Рудольф ЦИЛЛЄ (10 січня 1858, Радебург - 9 серпня 1929, Берлін) - німецький художник, графік і фотограф.

Циллє народився в Саксонії в бідній родині. Від 1867 року жив у Берліні, де дитиною змушений був заробляти собі на хліб. З 1872 року навчався на літографа, відвідував також клас малюнка у вечірній школі. Як графік, починаючи з 1900 року, він співпрацював з газетами.

Генріх Циллє належить до групи тих берлінських художників, які намагалися показати пролетарське обличчя столиці Німецької імперії. Художник зображував життя бідняків, люмпенів, робітників і безробітних. У багатьох це викликало відторгнення і образливі слова на адресу художника: «Малювальник відхожих місць». У роки правління в Німеччині націонал-соціалістів творчість художника піддавалася нападкам і нарузі, в тому числі і з боку особисто А.Гітлера.

«Автопортрет» «Берлінське повітря »


Народилася Надія Андріївна УДАЛЬЦОВА (10 січня 1886, Орел - 25 грудня 1961, Москва) - яскравий представник російського авангарду (кубофутурист, супрематист) в живопису.

Навчалася живопису в Московському училищі живопису, скульптури та архітектури у К. Ф. Юона (1909), у К. Е. Кіша, потім разом з Любов'ю Поповою в Парижі, в Академії де Ла Палет (1912-13 рр). Після повернення в Росію працювала в майстерні Володимира Татліна. Член «Бубнового валета» від 1914 р. У 1915 р Удальцова долучилася до групи послідовників Казимира Малевича «Супремус».

Після Жовтневої революції Удальцова викладала у ВХУТЕМАСі та Інституті художньої культури. Вийшовши заміж за художника Олександра Древіна, вона, почасти під його впливом, повернулася до фігуративного живопису, особливо пейзажного (подружжя багато їздило по СРСР, побувавши, зокрема, на Уралі, на Алтаї, у Вірменії). 1938 року Олександр Древін був заарештований і розстріляний під час сталінських репресій. Надія Удальцова врятувала його роботи від конфіскації і знищення, видавши їх під час обшуку за свої. Від цього шлюбу залишився син, відомий скульптор Андрій Древін.

«Швачка», 1912-1913. Третьяковська галерея, Москва


Народилася Ярослава Львівна МУЗИКА (10 січня 1894, Залізці, Зборівський район, Тернопільська область — 23 листопада 1973, Львів) — українська художниця, громадська діячка.

Підлітком переїхала до Львова. У 1917—1919 роках навчалася в Мистецькій студії Станіслава Батовського-Качора у Львові. У 1920—1923 роках навчається на факультеті пластики Вільної академії мистецтв у Львові. Художницю вабив світ фольклорних образів, побутових речей, народних строїв. 1928 року Ярослава Музика працює реставратором у Національному музеї. Серйозною школою для неї стало стажування під керівництвом художника-реставратора Ігоря Грабара.

1935 року навчається у Вільній академії у Парижі. Повернувшись додому, Ярослава Львівна потрапляє у центр тогочасного мистецького життя Львова. Вона стає членом Асоціації незалежних українських митців, яка до 1939 року влаштовувала численні виставки, видавала журнал «Мистецтво». Після приєднання західноукраїнських земель у 1939 році до УРСР докладала багато зусиль для організації виставок у Києві, Харкові, Львові, Москві. Член Спілки Художників України від 1940.

1948 року під час творчого відрядження до Криму художницю було заарештовано: її звинуватили в зв'язку з керівниками бандерівського центрального проводу ОУН. Після жорстоких допитів художниця змушена була визнати всі пред'явлені їй звинувачення. Ярославу Львівну Музику за «активну участь в антирадянській банді українських націоналістів» було засуджено на 25 років.

Після смерті Сталіна завдяки численним клопотанням 1955 року була звільнена. Повернувшись до Львова, хвора на туберкульоз художниця включилась в творче життя рідного міста. 1957 та 1964 року її твори з великим успіхом експонувалися на персональних виставках майстрині.

Працювала у різних видах і жанрах образотворчого та декоративно-ужиткового мистецтва: малярство (іконографія, портрет, пейзаж, натюрморт), мозаїка, живопис на склі, станкова й ілюстративна графіка (лінорити, офорти), екслібриси, емаль, батик, тиснення на шкірі, інкрустація, килимарство, аплікації — понад 2000 робіт.

«Натюрморт з фігуркою птаха», 1965


10 січня 1902 року в Києві на Володимирській гірці відбулося освячення панорами «ГОЛГОФА» - першої в Україні і четвертої в Російській імперії (також панорами були в Москві і польських містах Варшаві та Ченстохові).

На Володимирській гірці в Києві біля Олександрівського костьолу був споруджений 12-гранний в плані павільйон діаметром 30 м. Знизу на третину - кам'яний, вище - дерев'яний. Спроектував і керував його будівництвом інженер В.Римський-Корсаков. Живописне полотно панорами величезного розміру (12,9 х 93,8 метра) написали художники К.Фрош, Й.Крюгер та С.Фібіансскій для віденської виставки 1892 року. Після пожежі, що сталася там, панораму реставрували і перевезли до Києва. Панорама користувалася в Києві величезною популярністю, подивитися її ходили сім'ями, а гімназистів водили цілими класами. Вона простояла незайманою до 1934 року, коли з Харкова до Києва переїхала столиця УРСР. З 1934 року полотно зберігалося у антирелігійному музеї в Успенському соборі Києво-Печерської лаври. Після підриву собору в 1941 році від картини мало що вціліло. В останні роки виникла ідея відновлення панорами на колишньому місці.

Фасад будівлі панорами Фрагмент панорами «Голгофа»


Народилася Барбара ГЕПУОРТ (10 січня 1903, Вейкфілд, Уест-Йоркшир - 20 травня 1975, Сент-Айвз, Корнуолл) - англійський скульптор-абстракціоніст.

Навчалася в Художній школі Йоркшира в Лідсі, де познайомилася і подружилася з майбутнім видатним скульптором Генрі Муром, а потім у Королівському коледжі мистецтв у Лондоні (1920-1923). У 1931 році вийшла заміж за скульптора Бена Ніколсона, долучилася разом з ним до групи Абстракція - Творчість.

У ранній творчості зближалася з символізмом, на рубежі 1920-1930-х років, зокрема - під впливом Бринкуші і Наума Габо, перейшла до чистої абстракції, розробивши принцип «порожнистої форми» і зберігаючи зв'язок своїх біоморфних або кристалічних образів з природними ритмами. Багато творів Гепуорт були встановлені як монументи в містах та парках (Лондон, Кембридж, Вінчестер і ін.). Барбара Гепуорт загинула під час пожежі в майстерні. Після реставрації там був відкритий її музей.

У саду скульптур Барбари Гепуорт


Народився Анатолій Львович (Та́нхум Лейвикович) КАПЛАН (10 січня 1903, м Рогачов, Могильовська губернія - 3 липня 1980, Ленінград) - радянський єврейський художник-графік.

В юності підробляв виготовленням вивісок, викладав малювання в школі. Навчався у Вищому художньо-технічному інституті (ВХУТЕІН) в Петрограді-Ленінграді (1921-1927) у Г. С. Верейського і А. О. Рилова. Жив в Ленінграді. У 1950-1951 роках працював головним художником Ленінградського заводу скла.

Творчість Анатолія Каплана протягом усього життя була тісно пов'язана з єврейським фольклором і літературою на ідиші, йому належать ілюстрації до творів багатьох єврейських письменників, в тому числі класиків єврейської літератури, а також до єврейських народних пісень.



Народився Василь Гнатович НЕПИЙПИВО (10 січня 1916, с. Кам'янка Полтавської обл. - 2007, Київ) - український живописець, майстер ліричного пейзажу. Народний художник України (1982).

Закінчив Харківську художню студію. Учасник Другої світової війни. З 1951 року брав участь в обласних, республіканських, всесоюзних і міжнародних художніх виставках. У 1980 році в м Київ відбулася персональна виставка художника. Жив і працював у Києві.

Непийпиво був витонченим майстром натюрморту, його характеризують як « …яскравого представника української пейзажної школи з властивим їй ліризмом, безпосередністю вражень, замилуванням натурою». Він так пояснював свою позицію: «…в більшості я обходжусь без людської присутності. Пейзаж дозволяє це — природа мисляча, вона дає змогу і великі ідеї передавати без присутності людини. А останнім часом я її свідомо не вводжу у цей храм краси і гармонії — вона стільки зла робить природі і собі ж, ясна річ, як частині природи, тож і випадає з єдності, хоч як це гірко, хоч як сумно».

«Серпень», 1969


Народився Едуардо ЧІЛЬЇДА (10 січня 1924, Сан-Себастьян - 19 серпня 2002, Сан-Себастьян) - іспанський скульптор, графік, художник книги.

Народився і виріс у Країні Басків. В юності захоплювався футболом, але після серйозної травми коліна був змушений залишити спорт. У 1943-1947 роках вивчав архітектуру в Мадриді. У 1948-1951 роках жив у Парижі, де вивчав архаїчну грецьку пластику і почав займатися скульптурою, познайомився з Бринкуші, Джакометті…

Монументальні абстрактні композиції, найчастіше - з заліза, поєднуються у творчості Чільїди з графікою, газетними колажами. Він був почесним членом багатьох європейських художніх академій, удостоєний безлічі міжнародних премій. У 2000 році Чільїда створив неподалік від Сан-Себастьяна музей-парк, де представлено багато його робіт. Могила Чільїди також знаходиться в цьому парку.

«Хвала небокраю»


Народився Іван Антонович ТИХИЙ (10 січня 1927, смт Савинці, Харківська область — 27 квітня 1982, Київ) — радянський маляр. Член Спілки художників. Заслужений діяч мистецтв Української РСР (1964), доцент кафедри живопису КХІ.

У 1941 році поступив до Луганського художнього училища, яке закінчив вже після війни. Його дипломною роботою стала картина «Відновлення Донбасу» (1947). У 1953 році Тихий закінчує Київський державний художній Інститут, з 1964 викладав у ньому. У 1959 році він стає членом Спілки художників СРСР.

Працював в галузі станкового малярства: портрет, пейзаж, жанрова картина. У своїх численних картинах, які можна вважати дзеркалом тогочасної епохи, він неухильно дотримувався принципів реалістичного композиційного мислення та високої ліричності кольорів. Відомі твори: «Щасливий батько» (1951), «Материнство» (1957), «Лелеки» (1960), «На Тарасовій горі» (1963), «Жменя землі» (1967), «В Смольний» (1970).

«У хворої подруги», 1950 «Лелеки», 1960


Народився Валентин Іванович ЗНОБА (10 січня 1929, Софіївка — 7 серпня 2006) — український скульптор, народний художник України, академік Академії мистецтв України, Почесний громадянин м. Києва, лауреат Золотої медалі всесвітньої виставки Експо-58, лауреат Національної премії України ім Т.Г.Шевченко.

Син скульптора Івана Степановича Зноби. Вчився у батька, потім в 1945–1947 роках у Дніпропетровському художньому училищі. У 1953 році закінчив Київський державний художній інститут (майстерня М. Лисенка). Працював у галузях монументальної та станкової скульптури, портрета.

Меморіальний комплекс в'язням концтаборів у Дарниці (Київ, 1969). Фрагмент

Творчість відзначається широтою горизонту, змістовним розкриттям теми, тяжінням до образно-філософських узагальнень, експресії композиційного вирішення, багатофігурності, гостроти й ажурності силуетів, монументальності. Майстерно володів каменем, деревом, металом. Автор пам'ятників і меморіалів ІІ Світовій війни. Вніс великий внесок у сприяння популяризації українського мистецтва за кордоном. Батько скульптора Миколи Зноби. Чоловік народної художниці України Тетяни Голембієвської. Голова правління Київської організації Спілки художників України (1982—87). Секретар Правління Спілки художників України. Секретар Правління Спілки художників СРСР. У Києві 2006 року створено Музей-майстерню Знобів-Голембієвських.

Скульптура «Козак Мамай» на Майдані Незалежності у Києві, 2002 (співавтор).


Народився Орест Володимирович СЛЕШИНСЬКИЙ (10 січня 1930, Смоленськ - 1 березня.2008, Одеса) - одеський художник, педагог. Заслужений художник України (1993).

Закінчив у 1953 році Одеське художнє училище, в 1965 - Ленінградський інститут живопису, скульптури та архітектури ім. І. Рєпіна. Викладав в Одеському художньому училищі та Південноукраїнському державному педагогічному університеті. Основні мотиви творчості художника - море і Одеса, яка стала рідною.

«Берег Дофінівки»