1 августа -Музей українського живопису
Довідки за телефонами:
(056) 794 09 88, +38 (096) 610 37 96, +38 (099) 068 31 68

1 августа

Народився Ян ван СКОРЕЛ (1 серпня 1495, Скорел біля Алкмара - 6 грудня 1562, Утрехт) — нідерланський художник і гуманіст, представник романізму. Уславився як художник, хоча був універсально освіченою людиною. Представник стилю маньєризм. Малював релігійні картини, портрети.

Початкову художню освіту отримав в Амстердамі. Приблизно від 1516 року був у майстерні художника Мабюза (Яна Госсарта). Мав добру гуманітарну освіту, оскільки готував себе до сану священика. По дорозі до Палестини відвідав Німеччину, Швейцарію, Італію. У Рим повернувся у 1521 році. Там місце римського папи посів Адріан VI, що походив з Утрехта, відомого католицького центру Нідерландів. Земляк папи, Ян ван Скорел, отримав запрошення на посаду придворного живописця. Окрім того, Скорел опікувався збереженням колекції античних артефактів Ватикану. Через два роки папа помер. Скорел відчув себе зайвим у Ватикані і повернувся на батьківщину.

«П'ять членів утрехтського Братства пілігрімів до Єрусалима»,бл. 1541 р., Центральний музей Утрехта

З 1524 року Скорел в Утрехті, де прийняв сан священика. Це не завадило активному Скорелу мати художню майстерню, де він малював релігійні картини і мав учнів. 1550 року саме Скорелу доручили реставрацію і оновлення «Гентського вівтаря» братів ван Ейк.

Вважається, що саме він був одним з перших представників Північного Відродження, хто прищепив нідерландському живопису досягнення і знахідки італійського чинквеченто. Портретний живопис Скорела відрізняється якістю, строгістю і реалістичністю, властивими національній нідерландській школі, і знаходиться в руслі його великих попередників (ван Ейк, ін.). До числа нововведень живописця після відвідин Італії відносять свободу пейзажних фонів, античні архітектурні деталі, велику театралізованість позування моделей. Його творчість мала значний вплив на нідерландських художників I-ої половини XVI століття.

Портрет Скорела пензля А.Мора «Марія Магдалина»


Хрещений Себастьяно РІЧЧІ (1 серпня 1659, Беллуно - 15 травня 1734, Венеція) - італійський художник, представник венеціанської школи живопису, один з ранніх художників стилю рококо.

Навчався живопису в Венеції, потім - у Болоньї. Спираючись на досягнення цих провідних шкіл італійського живопису, Річчі створив свій оригінальний стиль, для якого були характерні яскрава кольорова гамма, світлий колорит, декоративність композиції, енергійний мазок. Художник багато почерпнув для себе у творчості Луки Джордано, Маньяско і, особливо, Веронезе. У його роботах домінує відчуття чуттєвої святкової пишноти життя.

Себастьяно Річчі працював у різних містах Італії - Пармі, Турині, Римі, Мілані, Флоренції, Бергамо і інших. Кілька років провів у Відні. З 1712 Річчі чотири роки жив у Лондоні, потім в Парижі, де за роботу «Тріумф Мудрості над Невіглаством» був прийнятий у Королівську Академію живопису і скульптури. Створив багато фрескових розписів і вівтарних картин. Після повернення з Англії і Франції Річчі працював переважно для венеціанських церков. Річчі створює також ряд великих полотен на міфологічні теми в дусі рококо, з подовженими, граціозними фігурами персонажів і легкими, прозорими тонами палітри. Полотно Річчі «Тріумф наук» (1717-1718), виконане на замовлення Французької Академії в Римі, стало прикладом нової світської алегорії століття Просвітництва. Значним є внесок Себастьяно Річчі і в розвиток камерного портрета, де він одним з перших став зображати моделі в античних шатах на тлі пейзажних парків і в інтер'єрах. Творчість Річчі мала великий вплив на багатьох італійських живописців.

«Автопортрет» «Купання Ветсавії», 1724


Народився Річард ДАДД (1 серпня 1817, Чатем - 7 січня 1886, Бродмур) - англійський живописець, перший і один з найбільших представників вікторіанського казкового живопису.

Син художника і майстра різьблення по дереву, рано виявив здібності до малювання, був прийнятий в 1837 році в Королівську художню академію. У 1842 році брав участь в експедиції по Греції і Близькому Сходу, де в грудні, пливучи по Нілу, відчув себе втіленням єгипетського бога Осіріса (це визнали сонячним ударом). По дорозі додому, в Римі і Парижі, Дадд ще кілька разів втрачав над собою контроль.

Після повернення у 1843 році до Англії він був визнаний психічно хворим і відданий на піклування сім'ї. У серпні 1843 року, побачивши в своєму батькові втілення диявола, Дадд жорстоко вбив його ножем. Сучасні дослідники припускають, що він страждав від шизофренії (мабуть, він був до неї схильний генетично - жертвами розумового розладу стали всі його брати). Дадда помістили в психіатричній клініці Бедлам, звідки в 1864 році перевели в Бродмур.

У лікарнях Дадд продовжував займатися живописом, причому створив свої найбільш вражаючі роботи - мініатюрні, вкрай ретельно виписані, але галюцинаційні за атмосферою і колоритом фантастичні полотна. Картини Дадда були заново відкриті в XX столітті, викликавши великий інтерес публіки і критики.

"Майстерний замах казкового дроворуба", 1855-1864


Родился Ярослав ЧЕРМАК (1 августа 1831, Прага — 28 апреля 1878, Париж) — чешский живописец. Писал в основном исторические полотна, многие его работы выставлены в Национальной галерее в Праге.

В 16-летнем возрасте поступил в ученики Пражской академии художеств. Ещё занимаясь в ней под ближайшим руководством Хр. Рубена, он написал первую из своих картин, «Марий на развалинах Карфагена». После этого он путешествовал по Германии (некоторое время учившись в Мюнхене), проехал в Бельгию, учился в Антверпенской и в Брюссельской академиях художеств и исполнил большую картину, «Славонские переселенцы», приобретённую бельгийским королём. Образование завершил к 1850 году.

Вскоре после того ему была присуждена назначенная городским управлением Праги премия за картину «Гуситские делегаты во главе с Прокопом являются на базельский собор». Для следовавших за тем картин своих Чермак брал темы из чешской истории, главным образом из Гуситских войн, впоследствии же писал преимущественно жанры и если изображал исторические сюжеты, то придавал им всё более и более жанровый характер. Другими темами его творчества были быт нормандских рыбаков, пейзажи, а также достигавшие большой психологической глубины портреты. С 1858 года до конца жизни Чермака постоянным его местопребыванием был Париж, где с 1874 года он жил в доме, построенном по его собственному проекту.

Главные достоинства его произведений — умно расположенная, полная жизни и движения композиция, энергичное выражение героизма, меланхолии и душевного страдания, характерность выведенных на сцену лиц и сила красок, иногда приближающаяся к рубенсовской.

«Герцеговинская женщина, похищаемая башибузуками»,1867; Брюссельский музей


Народилася Емілія Яківна ШАНКС (1 серпня 1857, Москва - 13 грудня 1936, Лондон) - англо-російська художниця, перша жінка-живописець, прийнята в Товариство пересувних художніх виставок.

Народилася в сім'ї британського підприємця Джеймса Стюарта Шанкса, власника ювелірної майстерні і засновника торгового дому «Англійський магазин Шанкса і Боліна», одного з найбільш фешенебельних магазинів Москви. Від 1882 року як вільна слухачка вчилася в Московському училищі живопису, скульптури та архітектури у В. Маковського, І. Прянишникова в майстерні В. Полєнова. Закінчила училище в 1890 з присвоєнням звання класного художника. Нагороджена великою срібною медаллю за картину «Лист няні».

Від 1891 експонент Товариства пересувних художніх виставок. У 1894 за полотно «Чорнильна пляма» була прийнята до лав Товариства і стала першою з двох жінок-живописців, відзначених цією честю. Після переїзду в Лондон у 1913 році, виставляла свої роботи в Лондонській Королівській Академії мистецтв.

Відмітна риса жанрового живопису Емілії Шанкс - обов'язкова присутність на полотнах дітей. Картину «Новенька в школі» придбав у автора для своєї колекції в 1892 році П.М. Третьяков.

«Новенька в школі», 1892, ДТГ


Народився принц ЄВГЕН Наполеон Ніколай (1 серпня 1865, Дроттнінгхольм - 17 серпня 1947, Стокгольм) - четвертий і молодший син шведського короля Оскара II і його дружини Софії. Один з провідних шведських пейзажистів кінця XIX - XX початку століття.

Принц Євген вивчав живопис в Упсалі у Вільгельма фон Гегерфельда, продовжив навчання в Парижі. Повернувшись до Швеції, присвятив себе виключно пейзажному живопису. Більшість робіт виконано в стилі, близькому до імпресіонізму. Відомий також як майстер монументального живопису. Він виконав фрески "Місто на воді" (1917-1922) в ратуші Стокгольма, "Біла ніч" (1899) і "Літо" (1904) в школі Норра в Стокгольмі, а також вівтар церкви в Кіруні.

У 1899 році він купив парк і палац Вальдемарсудде на острові Юргорден у Стокгольмі і в 1905 році побудував там за проектом архітектора Фердинанда Боберга свою заміську резиденцію в стилі модерн. Будинок і свою колекцію творів мистецтва принц заповів шведській державі. В даний час це музей, де знаходиться квартира принца і велика колекція шведської живопису XIX і XX століть, що включає 3000 картин і графічних творів самого принца Євгена.

Роботи принца Євгена виставлені в провідних художніх зібраннях Швеції. У 1945 році була заснована медаль принца Євгена, яка вручається за високі художні досягнення.

«Вид Вадстена з оточуючих ланів», 1920


Народився Ладіслав ШАЛОУН (1 серпня 1870, Прага - 18 жовтня 1946, Прага) - чеський скульптор. Народний художник Чехословаччини (1946).

Навчався малюванню і скульптурі в празької школи Райнера, а також в майстернях Томаша Сейдана і Богуслава Шнірха. Пізніше він вступає до Спілки художників Манеса, працює журнальним ілюстратором. З 1903 по 1906 рік викладає в приватній художній школі. У 1906-1914 роки Л.Шалоун - учитель у празькій Художньо-промисловій школі. Від 1912 він - член Чеської академії наук. У 1927 Шалоун призначається художнім радником міста Праги.

Л. Шалоун є одним з найбільших представників символізму і чеського модерну в скульптурі. У 1896 році він виграє конкурс на оформлення будівлі Міського музею в Празі, в 1901 році - конкурс на пам'ятник Яну Гусу в чеській столиці. Цей його твір є одним з найвідоміших і найцінніших; робота над пам'ятником Гусу тривала до 1915 року. Л. Шалоун є творцем скульптурних портретів багатьох видатних представників чеської культури, науки і політики. Був також автором книжкових ілюстрацій і титульних аркушів, працював над ювелірними прикрасами і керамікою.

Ладіслав Шалоун. Пам'ятник Яну Гусу в Празі


Народився Олександр Михайлович ДУБОВИК (1 серпня 1931, Київ) – художник-живописець, монументаліст, графік. Почесний Академік Національної академії мистецтв України (2009).

Син відомого українського поета Михайла Тадейовича Дубовика, який був заарештований і розстріляний органами НКВС у 1941. Олександр у 1948-1950--му роках навчався у Київській художній школі (професор Г. Титов). У 1957 році закінчив Київський державний художній інститут (професори Г. Титов, М. Хмелько, С. Григор’єв). Член Національної спілки художників України від 1958. У 1959-1962-у Олександр Михайлович викладає у Київському художньо-прикладному училищі, а у 1962-1965-у навчається в аспірантурі в Академії мистецтв СРСР (професор С. Григор’єв).

У 1960-і відійшов від соцреалізму, почав свій шлях у мистецтві. Від 1967 роботи художника на 20 років перестали брати для участі у виставках. Зараз є одним з провідних митців України. Творчість Олександра Дубовика належить до абстракто-символічної течії, яка виробляє індивідуальний словник знаків, ієрогліфів, піктограм та ідеограм. Живописне обдаровання Олександр Дубовик поєднує з оригінальними інтелектуально-теоретичним дослідженнями. Видав понад 10 альбомів і книжок роздумів. У арт-рейтингу Асоціації арт-галерей України за 2000 рік визнаний кращим художником України.

Творчість митця вражає універсальністю. Він створює мозаїки, вітражі, килими, розписи, дизайн інтер’єрів та книжкову графіку. За останні роки О. Дубовик виконав розписи в каплиці у місті Берр-Лез-Альп поблизу Ніцци (Франція) та зробив великі вітражі Ново-Апостольської церкви у Києві.



1 серпня 1984 року в Коктебелі відбулося урочисте відкриття музею «Будинок-музей Максиміліана Волошина» .

У цьому будинку на березі моря від 1910-х до своєї смерті у 1932 році жив і працював художник і поет, уродженець Києва Максиміліан Олександрович Кирієнко-Волошин. Сюди в гості до Волошина приїжджали поети, письменники, діячі культури - О. Мандельштам, А. Бєлий, М. Горький, В. Брюсов, О. Толстой, М. Булгаков, В.Вересаєв, О. Грін, С. Ефрон, М. Цвєтаєва, М. Гумільов, С. Парнок, І. Еренбург, М. Зощенко, К. Чуковський, М. Чуковський, К. Петров-Водкін, Г. Нейгауз. До 1976 року в цьому будинку проживала вдова Максиміліана - М.С. Волошина, яка зберегла меморіальну обстановку кімнат, бібліотеку, архів.

Зібрання музею налічує близько 60 тисяч одиниць зберігання. У музеї знаходяться чудові по цілісності й збереженості інтер'єри меморіальних кімнат, бібліотека Волошина, п'ята частина якої містить видання з автографами видатних діячів культури. На другому поверсі будівлі розташована майстерня Волошина: письмовий стіл, мольберт, полиці з книгами, стелажі для робочих інструментів, фарби і пензлі. У глиняних вазах - сухі гірські рослини. У фондах музею налічується понад 1500 графічних і 150 живописних робіт М.О. Волошина, а також - більше 350 робіт інших авторів.

Адреса: вул. Морська, 43. Смт. Коктебель, АР Крим, Україна.

Фото: Будинок-музей М.Волошина Інтер'єр Будинку-музею


1 серпня 1987 року згідно з Наказом Міністерства культури України була відкрита Ізмаїльська картинна галерея як філія Одеського художнього музею. У 1994 році - реорганізована в самостійний державний музей.

Історія Ізмаїльської картинної галереї починається 1974 року з художнього відділу музею О. В. Суворова. Колекцію музею збирала і комплектувала більше 15 років ентузіаст музейної справи Емілія Миколаївна Євдокімова, в майбутньому — перший директор ІКГ і почесний громадянин міста. Основу колекції складають твори мистецтва з фондів Міністерства культури України, СХ України і СРСР, а також художні твори з приватних колекцій.

Фонд галереї налічує понад 5000 унікальних творів. Постійна експозиція складається з розділів: сучасне мистецтво України (живопис, графіка, скульптура); декоративно-ужиткове мистецтво України; іконопис та предмети культу XVII—XIX ст.; західноєвропейське мистецтво XVI—XIX ст.; мистецтво народів Сходу.

Щорічно музей відкриває більше 20 виставок з власних фондів, з інших музеїв, групові і персональні виставки сучасних митців України та зарубіжжя. Традиційними стали регіональні виставки «Краса, створена жінкою», «Благовіст», «Бесарабська палітра» (до Дня міста Ізмаїл); акція «Нічь у музеї» (з залученням українських і іноземніх майстрів); регіональний дитячий арт-проект «Новорічна феєрія» та міжнародний дитячий фестиваль «Дунай – ріка дружби» (за участю юних художників з європейських країн). В літературно-музичній гостинній «Вернісаж» проводяться зустрічі з відомими представниками культури та мистецтва, концерти, поетичні вечори, презентації.

У 1999 році за активну культурно-масову і науково-просвітницьку роботу, вагомий внесок у державну програму по духовному вихованню молоді і населення Одеська Облдержадміністрація надала Ізмаїльській картинній галереї статус Обласного Центру естетичного виховання.

Адреса галереї: Одеська обл., м. Измаїл, пр-т Суворова, 19.