Мистецтвознавчий погляд на постать Сальвадора Далі -Музей українського живопису

Мистецтвознавчий погляд на постать Сальвадора Далі

alt
На виставці, що представлена у залах Музею українського живопису, демонструється 50 літографій з графічної серії «Сакральна Біблія», які є свідченням неперевершеного чарівного дару видатного майстра. У графіці ми бачимо істинного віртуоза, особистість розкуту, позбавлену умовностей. Штрих та лінія, пляма чи відблиск у його роботах немов сповнені енергією самого життя, її мінливим рухом, нескінченними варіаціями емоційних станів...

«Сюрреалізм – це я»

Сальвадор Далі

Навряд чи в художній культурі людства новітнього часу знайдеться особистість, яка б володіла такого роду творчим потенціалом та універсалізмом, як Сальвадор Далі. Магічна привабливість його творів сповнює почуттями: від незрозумілого жаху до захвату, від розчарування до надії, скидає до безодні пристрастей та спокус.

Сальвадор Далі – міф та реальність ХХ століття. Вже за життя його ім’я було оповите ореолом світової слави. Ніхто, окрім Пабло Пікассо, не міг зрівнятися з ним за ступенем визнання. Незважаючи на те, що ми знаємо багато версій феномену цього видатного художника, але й ми не в змозі схилитися на бік однієї із них.

І це неминуче. Як у природі існують явища, сутність яких не пояснити, так і у мистецтві багато чого до кінця є незбагненним.

Художник невпинно вражає уяву глядачів парадоксальністю образного світовідчуття, стверджуючи власну монополію на геніальну неперевершеність. Невичерпною фантазією, екстравагантністю натури, уявною абсурдністю, зовнішньою невмотивованістю вчинків, гіпертрофованою честолюбністю. Він навмисне створював ґрунт для своєрідної міфологізації  власної персони. Невипадково майстер називав себе «видатний ветеран сюрреалізму».

Далі володів по-справжньому універсальним даром та зумів блискуче реалізувати власний талант у різноманітних галузях творчості – в образотворчому мистецтві, кінематографі, літературі, театрі, показавши себе надзвичайно плідним художником, працездатність якого вражала оточуючих.

На виставці, що представлена у залах Музею українського живопису, демонструється 50 літографій з графічної серії «Сакральна Біблія»,  які є свідченням неперевершеного чарівного дару видатного майстра. У графіці ми бачимо істинного віртуоза, особистість розкуту, позбавлену умовностей. Штрих та лінія, пляма чи відблиск у його роботах немов сповнені енергією самого життя, її мінливим рухом, нескінченними варіаціями емоційних станів, які несуть у собі переживання автора. Графічні аркуші, створені за сюжетами біблійних оповідей, відповідають складним суперечливим відчуванням художником таїнства, незбагненності світобудови, сприйняття Людини як вершини творення, вони є унікальними та самоцінними.

Складно уявити, що художник у 50-ті роки ХХ століття був проти мистецтва гравюри «з причин її естетичного, морального та філософського порядку». За словами Далі, він вважав, що у цій техніці «немає суворості, немає монархії, немає інквізиції». На його думку, «це була методика суто ліберальна, бюрократична, в’яла». Однак саме графіка приводить майстра у стан «гіперестетичної агресивності», сприяє проникненню сучасної фізики до таємниць матерії, що постійно виникає, розпадається та зникає. Саме графіка відкриває еру «буллетизму» – нової техніки, що дає змогу передавати і легкість найдрібніших деталей, і сувору динаміку ліній та плям.

Тут немає тієї концептуальної запрограмованості, що притаманна більшості його живописних творів. Тут дійсно присутнє те інтуїтивно-підсвідоме, що є таким характерним для сюрреалізму, яке не піддається літературному опису, що хвилює серця та розум власною первозданною нескінченністю переживань та відчуттів, стихією вражень. Ці якості з незвичайною силою та щирістю втілилися у графічних варіаціях художника на біблійні теми, представлені на виставці.

Подібна демонстрація робіт геніального Сальвадора Далі – перший вкрай серйозний внесок у популяризацію його творчості в Україні. Виставка без сумніву буде дивувати та захоплювати, дратувати та хвилювати наших глядачів. Як і більшість майстрів-класиків, художник Далі висловлювався метафорами та зображував власні версії старих міфів. Можливо, це буде важко зрозуміти тим, хто очікує на раціональне пояснення усього сутнього. Однак  це не є і ніколи не було метою великого мистецтва, яке самостійно каже про себе лише тим, хто дивиться терпляче і неупереджено.

Людмила Тверська

мистецтвознавець, заслужений працівник культури України

Фото — Денис Мартюшенко і Ревека Рижикова

2

8

7

11

15

14

17

Похожие записи: