Майстер етюду -Музей українського живопису

Майстер етюду

alt
У фондах Музею українського живопису зібрано біля 100 робіт нашого земляка, дніпровського живописця і графіка В’ячеслава Ховаєва. В історію українського мистецтва художник увійшов як майстер широкого тематичного та жанрового діапазону. Значна частка його мистецького скарбу - камерні етюди, що стали кращими зразками пейзажного малярства, тематичний спектр яких є надзвичайно широким.

 

 

В’ячеслав Олександрович ХОВАЄВ

(29.09.1911 — 26.07.1977)

Народився 29 (за іншими відомостями 26) вересня 1911 року у м. Катеринославі (нині Дніпро). Член Спілки художників СРСР з 1954 р. З 1930 по 1932 рік навчався у Дніпропетровському державному художньому училищі. У 1939 році закінчив Інститут живопису, скульптури та архітектури Всеросійської Академії мистецтв у Ленінграді (нині Санкт-Петербург). Керівники майстерні: Ісаак Ізраїльович Бродський, Олександр Михайлович Любімов.

Незадовго до початку Другої світової війни В’ячеслав Ховаєв розпочав викладацьку та виставкову діяльність. В історію українського мистецтва художник увійшов як майстер широкого тематичного та жанрового діапазону.

1

Дипломна робота В’ячеслава Ховаєва «Папанінці» значною мірою окреслила обрії його майбутніх творчих спрямувань. У післявоєнний час майстром була створена численна кількість тематичних картин, героями яких стали відчайдушні дослідники незвіданих земель, легендарні підкорювачі вогню та металу. Картини на тему Другої світової війни кожну історичну постать зробили безсмертною. Робота митця у портретному жанрі відзначилася народженням переконливих образів людини-трудівника, героя часу, які жодним чином не стають узагальненими безіменними персонажами. За поетикою кожного образу постає сила особистості моделі, неповторний світ її духовної краси.

В’ячеслав Ховаєв був першим, хто у 70-ті роки вкрай незвично звернувся до теми підкорення космічних світів. У кращих традиціях реалістичного живопису художник із дивовижною переконливістю зображував повсякденну працю вітчизняних космонавтів.

У фондах Музею українського живопису творів подібного плану не знайти. Однак,  100 робіт із музейного зібрання відкриють іншу та найбільш звичну  грань творчої особистості В’ячеслава Ховаєва. Значна частка мистецького скарбу — камерні етюди, що стали кращими зразками пейзажного малярства, тематичний спектр яких є надзвичайно широким. Краєвиди гір, лісів, степу, морів, річок, сільських вулиць, індустріальних артерій міста змальовані у різних настроях. Психологічні портрети-типи, створені художником, закарбували образи як працівників суворої епохи (шахтарів, ливарників), так і стали втіленням характерів сильних особистостей із тогочасного оточення.  В музейному архіві зберігаються робочі блокноти художника, кожна сторінка з яких демонструє арсенал прийомів майстра, застосованих на шляху до створення довершеного твору.

IMG_5591

IMG_5589

Hovaev_Рыбаки

Як відомо, етюд є роботою допоміжного характеру. Етюд – це складний та хвилюючий процес пошуку цілісності композиції, кольору, ритму, настрою. Саме у такий спосіб художник закарбовує живі враження від діалогу з природою, пише повітря та світло, відчуваючи характер місцини. Етюд – це шлях, кінцевою метою якого є завершена картина. Власним мистецьким нарисам художник надає цілковитої довершеності. Для глядача він відривається тонким та чуттєвим ліриком-пейзажистом. Малий формат вимагає не меншої зосередженості та організації митця. А отже, кожна робота жива, натхненна і напрочуд наділена широкою панорамністю композиції. Мистецький прийом формоутворення застосований настільки майстерно, що за силою впливу на глядача етюди художника можуть посперечатися із роботами спорідненого жанру, але більш монументальними за формою та характером мистецького мислення.

IMG_5590

IMG_5584

IMG_5578

Hovaev_Склон-в-лесу

Hovaev_Река

Hovaev_Лесная-поляна

IMG_5595

Hovaev_Крыши-домов

Похожие записи: